י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מנצחים את הפחד בעיניים עצומות / אבי איתן

רבים לא יודעים זאת, אבל תינוקות שנולדים הם בעלי פחד משני דברים בלבד: מנפילה ומרעשים פתאומיים. אלה שני הדברים שבאופן רפלקסיבי מתריעים בפני תינוק בן יומו על כך שהוא נמצא בסכנה. ככל שעוברות השנים, והאדם צובר ניסיון, הוא מזהה סכנות נוספות שעלולות לפגוע בו ועלול לפתח פחדים מסוגים שונים על סמך ניסיונו

תמונה: shutterstok
תמונה: shutterstok

אנחנו מכירים סוגים רבים מאוד של פחד: פחד מהמוות, פחד מפני אש, פחד גבהים, פחד מכלבים, פחד מעכבישים, פחד מרופאי שיניים ועוד רבים ומפחידים, השאלה היא מה אפשר לעשות עם כל הפחד הזה? יש מי שיגיד שאפשר להתחמק כל החיים ממוקדי הפחד. אחרים ימליצו דווקא להתעמת איתו כדי שניתן יהיה להפוך אותו לכוח חיובי בחיים שלנו.

אורן כתבי, הבעלים של 'המבוך' אטרקציה שבה נכנסים המבקרים לתוך מבוך חשוך ומתמודדים עם פחדיהם – מסביר שאנשים מעוניינים לעבור את מחסום הפחד ולהתגבר עליו. "יש הרבה אנשים שכשאתה מציע להם להגיע למסלול במבוך הם אומרים 'מה לי ולפחד'. לא רוצים לגעת בפחד. הם חוסמים את עצמם מלכתחילה. יש הרבה אנשים כאלה. לעומתם, יש הרבה אנשים שאוהבים את זה", הסביר והוסיף כי יש מגוון עצום של תגובות של אנשים לפחד. "יש מי שנלחץ מזה, יש מי שזה מצחיק אותו, יש מי שמוחא כפיים", ציין.

התמודדות עם הפחד יכולה לשחרר את האדם ממנו?

"ראיתי הרבה קבוצות שבהן אחד או שניים מתוך הקבוצה לא רצו להיכנס, למרות שלא ראו בכלל מה יכול להפחיד אותם. הרבה פעמים אלה אנשים שצריכים להיות בשליטה. זה לא האפקטים שמפחידים ומרתיעים אותם אלא חוסר השליטה. הרבה אנשים שכן עשו את הצעד – אפילו אם לא הצליחו לסיים את כל המבוך בפעם הראשונה באו עוד פעם ועוד פעם עד שסיימו – ובסוף נהנו מזה".

המגוון העצום של הפחדים מאפשר למי שמעוניין להפחיד אחרים לגוון באמצעי ההפחדה. אך ברור שיש דברים שמפחידים יותר ויש שמפחידים פחות.

ממה אנשים הכי מפחדים אצלכם?

"הכי מפחדים מלהישאר לבד. כשהם נפרדים מהקבוצה אחרי שהתרוצצו במבוך", הסביר כתבי. לדבריו, אחרי הפחד מן השהות לבד באפילה, נמצא הפחד שמתעורר כשהמשתתפים במבוך שומעים את אפקט המשור שמתקרב אליהם.

אתם לא חוששים שיהיה למישהו התקף לב מהפחד?

"אנחנו לא מכניסים אנשים עם בעיות לב ואפילפסיה ונשים בהריון אל המבוך. אנחנו רואים את הקבוצה כל הזמן. במקרה שבו מישהו מתעלף, והיו מקרים כאלה, אנחנו באים אל הבנאדם ומוציאים אותו. בכל מקרה של מצוקה אנחנו יכולים להוציא את האדם שבמצוקה באופן מיידי. לא משנה איפה הוא במסלול", אומר כתבי.

אם אני לא פחדן מטבעי, למה לי להכניס את הפחד לחיים?

"זה כמו שתשאל למה לצנוח או למה לעשות באנג'י או למה ללכת לחדרי בריחה. זה לעשות משהו אחר. במדינה שלנו אנחנו חיים בסיר לחץ ובדקות האלה אפשר להשתחרר ולהתנתק. הראש שלך מתנתק בלי שיש לך זמן לחשוב", ציין. לדבריו, זה גם לא חדר בריחה שבו אתה צריך לאמץ את המחשבה ולפתור חידות. "אתה לא חושב אלא נמצא בתוך החוויה – כמו רכבת הרים בלונה פארק".

לפרטים>>
צ'קפון מבוך פחד התמודדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד