י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חתונת אורן חזן - מעמד הר סיני // טור

בניגוד לדימוי שדבק בו, מסתבר כי מקננת בקרבו הערכה עמוקה למסורת ולדת. הוא דיבר בלהט על הרציונל שבין הרב לרוב וגילה אמפתיה לצרכי הדת: "גם אני ארצה להינשא בבוא היום בחתונה יהודית". והיום הזה הגיע השבוע // דעה

חתונת אורן חזן - מעמד הר סיני // טור
חזן לאחר החתימה על הכתובה

שידוך יהודי, כל שידוך, הוא קריעת ים סוף. חז"ל כבר אמרו "קשה זיווגם כקריעת ים סוף". כמו בים סוף היו עליות ומורדות ועד לרגע האחרון לא ידעו היהודים אם הים הוא לצידם או לרועץ להם, כן בדרך כלל בקשר בין בני הזוג. יש לצעוד בעיניים עצומות בדיוק כשם שבני ישראל חצו את הים - עיניים סגורות ולב פתוח ומאמין.

ואם השידוך הוא קריעת ים סוף, החופה שבאה בעקבותיה היא מעמד הר סיני (המופיע בפרשתנו). רבי אהרן מלוניל, אחד מגדולי הראשונים, כותב בספרו 'אורחות חיים' כי "חתן וכלה ביום חופתם כאילו עמדו על הר סיני", וכשם שירד הקב"ה והשרה שכינתו על הר סיני, כן הוא יורד וקובע דירתו במעמד החופה, עת ניטעים הזרעים להקמת בית יהודי בישראל.

אכן בספרי הפוסקים מבואר כי הרבה ממנהגי החופה, כמו ההקפות, העמידה תחת כיפת השמים ועוד – הם כנגד הר סיני. כשמקימים בית יהודי ישנה שמחה במרום כמו מתן תורה: "ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד".

השבוע נערכה חתונה גדולה, המונית. לא הייתי קרוא אליה, אבל כמעט אין מי שלא שמע עליה - חתונתו של חבר הכנסת אורן חזן. חזן הוא דמות צבעונית שלא ניתן לעמוד אדיש כלפיה, אבל אני מכיר חזן מסוג אחר.

היה זה בפורום 'אחדות ישראל' שנערך לפני חודשים ספורים בכנסת. בפורום שהתקיים בטרקלין שאגאל נערכו פאנלים סביב שולחנות עגולים. באחד הפנאלים, תחת הכותרת 'שלטון הרב או הרוב', השתתפתי לצד אנשי רוח ומשפיעים בתקשורת ובמדיה. מי שהשתתף לצדנו היה ח"כ אורן חזן.

בניגוד לדימוי שדבק בו, מסתבר כי מקננת בקרבו הערכה עמוקה למסורת ולדת. הוא דיבר בלהט על הרציונל שבין הרב לרוב וגילה אמפתיה לצרכי הדת: "גם אני ארצה להינשא בבוא היום בחתונה יהודית".

והיום הזה הגיע השבוע. הוא עמד תחת חופה נוצצת, אבל יהודית. הרב איפרגן היה מסדר הקידושין, עדי הקידושין והברכות שנאמרו תחת החופה על ידי כשרי ישראל, כמו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ואחרים – היוו עדות לכך כי העם בישראל רוחש כבוד למסורת ישראל, ובבוא היום בעת הם עומדים להינשא – הם מבקשים רב אורתוקדסי וחופה יהודית כמו אימא וסבתא.

אי אפשר שלא היה לחוש השבוע בחופה את מעמד הר סיני בזעיר אנפין. יהודי שנראה מרוחק ומנוער מתורה ומצוות מקפיד על חופה יהודית. בהר סיני התרפאו כל החולאים והמומים, כמו כן בחופה שכזו נרפאים כל חולי הגוף והנפש. עם ישראל מתאחד לשמור על עברו הזוהר והמפואר.

מזל טוב אורן!



מהפרשה שלנו, פרשת יתרו, ניתן ללמוד כמה מסרים לחיים - אחד מהם ננסה לתמצת. התורה מספרת על יתרו, ששמע על קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, והגיע לקראת עם ישראל. בסופו של תהליך, הפך יתרו ליועצו של משה רבינו, עד שהתורה מעידה שמשה שמע בקולו של חותנו בכל אשר אמר.

יש משפט שאומר 'האיש הנכון בזמן הנכון'. רגילים לומר שכל ההצלחות זו שאלה של מומנטום ושאלה של עיתוי. כמי שראה בחייו כמה וכמה אנשים מצליחים, אני יכול להעיד שאכן ברוב המקרים זה עניין של עיתוי. בדיוק מתפנה תפקיד, בדיוק מחפשים מישהו לתפקיד מסוים, ובקיצור 'סייעתא דשמיא'. אך ברור גם שיוזמה והשתדלות אף הן חשובות.

כל העולם שמע את קריעת ים סוף. "שמעו עמים ירגזון", והמומנטום היה קיים. כל אחד יכול היה לקום ולעשות מעשה. אך מי היחיד שקם ובא? יתרו.

חכמינו זכרונם לברכה כתבו כי "תעלא בעידנא סגיד ליה", שועל בזמן שהוא מולך – תשתחווה לו. כשאנחנו רואים אדם – אולי פחות מוכשר וטוב מאיתנו – בעמדת מפתח, אנחנו צריכים לדעת את מקומנו ומותר לנו להתכופף ולהיכנע. הזמן גורם - זהו יסוד לחיים.
אורן חזן מעמד הר סיני חופה נישואין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד