י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כ"ץ ימנה את עד המפתח בפרשת הצוללות ליו"ר נתיבי איילון

מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, דן הראל, העיד באחרונה במשטרה כי היה נתון תחת לחץ שהפעיל עליו משרד ראש הממשלה לרכוש מהגרמנים ספינות מגן ללא מכרז

צוללות, צילום: משה שי, פלאש90
צוללות, צילום: משה שי, פלאש90



שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מתכוון למנות את אלוף (במיל') דן הראל לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי איילון הממשלתית — כך נודע ל–TheMarker. הראל, שפרש לפני שנה מתפקידו כמנכ"ל משרד הביטחון, נחשב לעד מפתח בפרשת 3000 המשטרתית (פרשת הצוללות), שנחקרת בימים אלה, ורק באחרונה מסר את עדותו הדרמטית במשרדי להב 433.

לפני שבועיים חשף ערוץ 10 כי בעדותו תיאר הראל מסכת לחצים שהופעלה עליו לכאורה מכיוון משרד ראש הממשלה, כדי שיקדם רכש ספינות מגן נגד צוללות ממספנת תיסנקרופ בגרמניה, ללא מכרז. לפי הדיווח, לאחר שממשלת גרמניה ביטלה את ההנחה שהבטיחה לכאורה למשרד הביטחון, הראל סירב לאפשר את הרכישה, ובניגוד ל"הנחיות" שקיבל — הורה לפרסם מכרז.

להראל ולשר כ"ץ היכרות מקצועית מוקדמת, אם כי לא מוצלחת למדי. בינואר 2011 מינה כ"ץ את הראל, סגן הרמטכ"ל הפורש, לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. זאת, מיד לאחר שהראל פשט את מדיו בתום 36 שנות שירות בצה"ל.

הראל, שנחשב לאדם מקצועי ויסודי, התברר עד מהרה כדמות כריזמטית ומעמיקה מדי עבור המשבצת שייעד לו כ"ץ — מה שגרר מתיחות בלתי פוסקת בין השניים. הראל ריכז בידיו מטלות רבות, נודע כמי שהוביל על דעת עצמו לפתיחתה של הרכבת הקלה בירושלים, ולא אחת חלק על השר הממונה עליו, גם בפומבי.

הרחישות סביב מערכת יחסיו המורכבת של הגנרל הריכוזי עם השר הדומיננטי, לא פסקו — והפיצוץ הבלתי נמנע בין השניים הגיע בחלוף 10 חודשי כהונה בלבד, אז עזב הראל את משרד התחבורה.

לאחר הקדנציה הקצרה והסוערת שמרו כ"ץ והראל על יחסים קורקטיים, וכעת מעוניין שר התחבורה למנות את מנכ"לו לשעבר לתפקיד יו"ר זרוע ביצוע הפרויקטים החדשה שלו.

הראל, שאינו נמנה על נבחרת הדירקטורים, אמור לעבור הליך "תואם נבחרת" — וצפוי לצלוח אותו. על מינויו, יש לציין, אמור לחתום גם שר האוצר, משה כחלון.

נתיבי איילון, שעד לפני שנה הוחזקה בבעלות משותפת למדינה ישראל ולעיריית תל אביב, רוקנה בשנים האחרונות ממרבית פעילותה הפרויקטלית עקב ביקורת קשה על התנהלותה ועל רקע מחלוקות תכופות בין בעליה.

בשנה שעברה הושלמה במלואה העברת הבעלות על נתיבי איילון לידי ממשלת ישראל, כחלק מהסדר הנכסים שעליו חתמה הממשלה מול העירייה. כעת מתכוון כ"ץ להפוך את החברה לזרוע ממשלתית נוספת לביצוע מיזמי תחבורה ברחבי ישראל, במרחב העירוני והפרברי — לצד נתיבי ישראל (מעצ), שאמונה על הפרויקטים הבין־עירוניים.

נתיבי איילון מנהלת כיום שלושה מיזמי דגל עבור משרד התחבורה: סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן, פרישת רשת של שבילי אופניים וכן קידום "הנתיבים המהירים" הבאים בכניסה לגוש דן. בה בעת, מתמודדת החברה עם השלכות שני דו"חות ביקורת קשים על תפקודה מטעם מבקר המדינה ורשות החברות הממשלתיות.

מנכ"ל החברה, אבי חודין, הודיע כבר לפני שלושה חודשים על פרישתו מהתפקיד, אך בהיעדר די חברי דירקטוריון, עדיין לא כוננה ועדת איתור למחליפו — מה שיהפוך למשימתו הראשונה של הראל.
ישראל כץ צוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד