י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

התפטרות הטייסים הוקפאה עד מוצ"ש; השופטת: "לא מבינה מי עוד קונה כרטיסים באל על"

תם הדיון במשבר שנוצר באל על עקב התפטרות הטייסים, שנערך בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דן • השופטת: "הציבור נפגע מהגנון הזה שמתנהל בין הצדדים. נראה שאת שני הצדדים הנוסעים מעניינים כקליפת השום"

צילום אילוסטרציה פלאש 90
צילום אילוסטרציה פלאש 90



תם הדיון בבית הדין לעבודה בעניין הוצאת צו מניעה נגד השבתת פעילות החברה. בדיון, שנערך בראשות השופטת אופירה דגן טוכרמיכר, נכחו נציגים מהנהלת החברה ובעל המניות פיני גינזבורג, מההסתדרות נכח אבי אדרי ומצד הטייסים התייצבו שמונת הטייסים שהתפטרותם אמורה להיכנס לתוקף בימים הקרובים, ניר צוק, יו"ר ועד הטייסים, ועוד טייסים ותיקים רבים. בסיום הדיון הוחלט כי עד מוצ"ש ימשיכו המתפטרים לכהן בתפקיד ההנהלה ובמוצ"ש יודיעו כל אחד מהמתפטרים באופן פרטני על התפטרותם.

בלב הדיון בקשת הנהלת החברה מבית הדין לעבודה למנוע בצו מיוחד את התפטרות הטייסים בעלי התפקידים (מנהלי ציים ומנהלי הדרכה),שהודיעו על התפטרותם כבר לפני שלושה חודשים ובימים אלו אמורה התפטרותם לצאת לפועל. החשש הוא כי בעזיבתם יש סכנה של ממש לפגיעה בפעילות ובכשרות המבצעית של החברה, וכי התפטרותם תגרור את התפטרותו של הטייס הראשי של החברה, דורון קרני - מה שיגרום להשבתת החברה לפי תקנות הטיס בישראל.

כאמור, אותם הטייסים הודיעו על התפטרותם כבר במהלך נובמבר, אז הגיע לשיאו המשבר הקודם, כצעד של הבעת אי אמון בהנהלת החברה ובמחאה על כך שיחסי העבודה המעורערים מקשים על פעילותם המקצועית ומגבילים את יכולות הניהול שלהם. מאז, שבו הצדדים למשא ומתן והגיעו להבנות סביב תנאי העסקתם של הטייסים ושל מגזרים נוספים.

אולם, בתחילת פברואר החל גל נוסף של שיבושים בלוח הטיסות וביטולי טיסות, לאור משבר נוסף שניצת בין ועד הטייסים לבין ההנהלה, הפעם סביב תנאי העסקתם של טייסים שעברו את גיל 65 ואינם יכולים לפי תקנות התעופה להפעיל יותר טיסות מסחריות, בעוד גיל הפרישה המותר בחוק הוא 67. המשבר עוסק בתנאי השכר ובתפקידים שיימצאו לטייסים שעברו את גיל 65.

שמונת הטייסים המתפטרים מבקשים להתנער מהקשר שההנהלה מצביעה עליו בין התפטרותם להתקדמות המו"מ על תנאי ההעסקה של טייסים שעברו את גיל 65, ולכן ביקשה מהטייסים להשהות את ההתפטרות עד שימצא פתרון למו"מ.

"בקשת ההנהלה לעכב את התפטרותנו זה להפוך אותנו הטייסים שוב לשבויים של המשא ומתן. ההתפטרות של רוב המתפורים נכנסת לתוקף ביום שישי בבוקר ואנו מציעים לקיים את משא ומתן עד אז באופן אינטנסיבי".

אבי אדרי מהסתדרות העובדים אמר בבית המשפט: "לא מנהלים חברה באמצעות בית הדין. נמצא פה ציבור שפגעו בו בצורה מטורפת. זה מעבר לכסף. צריכים להיעשות צעדים בוני אמון".

עורכת הדין מטעם החברה אמרה שהיא מאמינה שסוגיית המשא ומתן תוכל להסתיים עד 1 במארס.

השופטת ביקשה "להגיע להסכמות באמצע", כאשר הפחתת השכר באחוזים ניכרים היא פגיעה בתנאי ההעסקה של העובדים ואינה מתקבלת.

ההסכמות של הצדדים שהוצגו בבית המשפט הן ששכר העובדים לא יפחת מעלות השכר של הטייסים הפעילים בשווי 60 אלף שקל, וגודל המענק שיינתן לפורשים יהיה 900 אלף שקל. עם זאת, יש מחלוקות סביב תנאי ההעסקה והתמורה של המאמנים והמפקחים בעבור השכר. הוויכוח הוא מה יהיה היקף העבודה בעבור השכר- 8 הדרכות או 9 הדרכות ותשלומי הפיצויים, ומה יקרה בחודשים שבהם לא ניתן לממש את כל ההדרכות. ההנהלה רוצה להתייחס למכסת ההדרכות בהתייחסות שנתית, בעוד הטייסים מבקשים לממש את ההדרכות בפריסה חודשית. שוב ושוב נטען על ידי הטייסים כי לא היה הוגן להפחית את השכר בתלושי השכר מבלי שתתקבל הסכמה.

יו"ר ועד טייסי אל על, ניר צוק, טוען כי אין קשר בין הדיון בבית המשפט לבין התפטרותם של הטייסים, שעומדת היום במרכז המשבר: "אם ההנהלה רוצה להמשיך את המשא ומתן, מה שלא קשור לסיום תפקידי הניהול של הטייסים, שתעשה זאת בדרכים המקובלות של ניהול ההליך המשפטי בדיון שנקבע לשבוע הבא ולא תאשים אותנו בהשבתת החברה. החברה מסוגלת להמשיך לטוס ו-8 הטייסים שמתפטרים לא יפגעו בפעילות החברה. ההנהלה עושה מניפולציות. אם היה איום אמיתי על טיסות לא היו מחכים לפנות לבית המשפט במשך שלושה חודשים".

רוני זוהר, מנהל צי 737 ולשעבר יו"ר הוועד, טען כי הוא מבקש להשתחרר מעבודתו בלי קשר לתנאי ההעסקה של בני ה-65. הוא התייחס לחוסר היכולת שלו לקבל החלטות ניהוליות למול חוסר האמון ביחסים עם ההנהלה. "אני לא מסוגל לנהל את הצי שלי בלי אחריות ניהולית. אין לי יכולת לנהל מבצעית את הצי שלי ולכן אני מבקש לעזוב. לא אקח אחריות על הטיסות באופן בו החברה מתנהלת. אנחנו לא מוכנים לנהל בעבור ההנהלה הזאת. אני רוצה להיות רק טייס פשוט. אם הם רוצים אותנו מנהלים - שימשכו את התביעה הזאת ויתנהגו אלינו כמו בני אדם. אני היחידי שדואג לנוסעים שלנו".

גיא נבון, מנהל צי 767, אמר: "כבר שנה אינני יכול לשאת בתפקידי וכבר שנה אני מתריע על כך. אני אחראי על הבטיחות של הנוסעים ולפני שלושה חודשים ביקשתי לסיים את תפקידי כמנהל. אני לא יודע אם התקדמות משא ומתן תשפיע על דעתי אבל כרגע, לא אוכל להמשיך ולשאת באחריות על הנוסעים עם ההנהלה הנוכחית".

ההנהלה מצידה מבקשת כי התפטרותם של מנהלי הציים תידחה במספר ימים עד שיתקדם המשא ומתן. ההנהלה טוענת כי תנאי ההעסקה של בני ה-65 והתפטרותם של הטייסים הם נושאים שקשורים ושלובים זה בזה, והפנייה לבית המשפט בצו דחוף נעשתה עכשיו כי תקופה ארוכה ניסתה ההנהלה להגיע לפתרונות בהתדיינות, אך לא הצליחה.

לאחר הפסקה בדיונים שבו הצדדים להחליט על צעדי ההמשך. הצדדים ינסו עד מוצ"ש להגיע להבנות בעניין תנאי העסקתם ושכרם של הטייסים שעברו את גיל 65, כשהתקווה של ההנהלה היא שההבנות ימנעו כניסה לפועל של התפטרות שמונת הטייסים מתפקידי הניהול שלהם.

"שמונה אנשי מטה מביעים אי אמון בהנהלה ובמנכ"ל, ולמתפטרים יש את סיבותיהם האינדבידואליות להתפטר. כל אחד יחליט על צעדיו באופן עצמאי", טען עורך הדין המייצג את הטייסים שהתפטרו מתפקידי הניהול שלהם.

מטעם עורכי הדין של המתפטרים נטען כי התפטרותם וזכותם להתפטר לא קשורה למשא ומתן שמתנהל סביב תנאי העסקה של בני 65. "עד מוצש ימשיכו הטייסים שהודיעו על התפטרותם בתפקידיהם הניהולים. הטייסים שמתפטרים מתפקידם הניהולי הם מספיק חכמים ואצמעים כדי לקבל כל אחד לעצמו החלטה על התפטרות. רק פתרון אמיתי לצרכים המקצועיים שלהם יהיה מה שיגרום להם לשוב לתפקידם"

ההנהלה ביקשה בדיון לעכב את התפטרותם של הטייסים עד יום ראשון, אז יושגו הבנות במשא ומתן וזאת כדי לא לסכן את החברה ולהגיע לדיון נוסף בשבוע הבא. ההנהלה מבקשת שההתפטרות לא תיכנס לתוקף עד שלא יתקיים דיון המשך בבית הדין, וכי עד אז המתפטרים ימשיכו בתפקידם. מנכ"ל החברה דוד מימון הודיע כי יבטל את נסיעתו המתוכננת לחו"ל במוצאי שבת כדי להמשיך בדיונים.

ההנהלה מתעקשת לקשור בין התפטרותם של הטייסים לבין המשא ומתן סביב העסקתם של הטייסים שעברו את גיל 65, וטוענת שלא ניתן להתעלם מהקשר בין הדברים ועל בתקדמות המשא ומתן כגורם שמשפיע על תיקוף ההתפטרות של הטייסים.

"אני לא מבינה מי עוד קונה כרטיסים באל על. הציבור נפגע מהגנון הזה שמתנהל בין הצדדים. נראה שאת שני הצדדים הנוסעים מעניינים כקליפת השום" אמרה השופטת בתגובה.

אבי אדרי אמר כי "מערכת יחסים לא מנהלים בבית הדין אלא מול העובדים. יש לנו 48 שעות לנהל את הארוע וההנהלה צריכה לקחת אחריות. הגישה של החברה לזלזל בטייסי הקרב, במורשת של מדינת ישראל היא פשוט זלזול. הטייסים הוא ציבור עובדים ייחודי ולא ייתכן שהם יחשבו בטיסות על שכר או על כבוד. לכאן או לכאן צריך לגמור את זה".
אל על התפטרות הטייסים בית הדין לעבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד