כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

יוקר המחיה ירד, ומחירי הנדלן צונחים

מדד המחירים הראשון ל-2017 ירד ב-0.2%, בהובלת סעיפי ההלבשה, ההנעלה וביטוח הרכב. מדד מחירי הדיור רשם ירידה

מחירי נדלן, פלאש90
מחירי נדלן, פלאש90



מדד המחירים לצרכן הראשון לשנת 2017, לחודש ינואר, ירד ב-0.2%, בהתאם לציפיות הכלכלנים, כך פרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בהמשך מגמה ירידת המחירים בישראל, לאחר שבשנת 2016 ירדו המחירים ב-0.2%, זו השנה שלישית ברציפות.

הירידות הבולטות במדד הנוכחי נרשמו בסעיפי ההלבשה (-9%), ההנעלה (-10%), ביטוח הרכב (-6.2%). בשירותי דיור בבעלות הדיירים רשם המדד ירידה של 0.8%.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן, גם את מדד מחירי הדירות, שאינו משוקלל במדד הכללי. מדד זה, שמתייחס למחירי הדירות בחודשים נובמבר-דצמדבר, רשם ירידה של 1.2%. מדובר בירידת המחירים החדה מזה עשור.

בשבוע שעבר החליטה הלמ"ס לעדכן את דרך חישוב מדדי המחירים. המדד הנוכחי התבסס על נתוני סקר הוצאות משקי הבית לשנים 2014 ו-2015 במחירי שנת 2016. המשקלות החדשים של מדד המחירים לצרכן יחליפו את המשקלות הקודמים, שחושבו על סמך סקר הוצאות משק הבית בשנים 2012 ו-2013 במחירי שנת 2014

בהתאם למשקלות החדשים, הסעיפים הכבדים ביותר במדד המחירים לצרכן יהיו הדיור - 25.0%; תחבורה ותקשורת - 19.3%; מזון (יחד עם ירקות ופירות) - 16.7%; חינוך, תרבות ובידור - 11.9%.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, התייחס למדד המחירים: "החדשות במדד המחירים לחודש ינואר מגיעות משוק הדיור. בחודש ינואר ירדו מחירי הדירות ב-1.2%, זו למעשה הירידה החודשית החדה ביותר ב-10 השנים האחרונות. בהסתכלות שנתית, חלה התמתנות משמעותית בעליית המחירים, מ-8.1% בחודש הקודם ל-5.9% כיום.

"התמתנות המחירים לכשעצמה אינה מפתיעה – העלייה בריבית למשכנתאות בשנה וחצי האחרונות, הירידה במספר העסקאות במקביל לעלייה במלאי והנתונים אשר מראים על יציאה של משקיעים מהשוק מעידים על התמתנות בשוק הדיור. בהנחה והנתונים לא יתעדכנו לאחור באופן משמעותי, מדובר בהחלט בחדשות טובות עבור משרד האוצר. אנו מצפים כי מגמת התמתנות המחירים תימשך גם בחודשים הקרובים".

לגבי כלל המדד, אמר גרינפלד: "הוא אמנם ירד בהתאם לצפי אך יש לציין את העובדה שמדד המחירים חזר, לאחר שנתיים וחצי, לטריטוריה חיובית. בנוסף, מדד המחירים ליצרן, ממשיך לטפס ושיעור השינוי השנתי במדד זה עומד כבר על 2.6%, השיעור הגבוה מאז שנת 2013".
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד