י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

המדינות מבינות שיש בעל-בית חדש בשכונה • פרשנות

מדינות האזור מקבלות מסר ברור - יש בעל-בית חדש בשכונה. מדיניות ה"ריאל-פוליטיק" הזו של טראמפ היא אולי קרה ומעט תוקפנית, אבל בהחלט עדיפה על המדיניות האידאולוגית חסרת עמוד-השדרה בה התנהל אובמה בזמן כהונת" • יעקב בן חיים בטור פרשנות מרתקת על התנהלותו המדינית של נשיא ארה"ב החדש

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס

כחודש לאחר השבעת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סגל הבית הלבן בראשות הנשיא עדיין לא גיבש עמדות ברורות, בנושאים רבים בכלל ובזירה הבינלאומית בפרט.

טראמפ יורה לכל עבר כמו איש עסקים ממולח ומנסה לחוש ולהבין את יכולותיהם של נשיאים וראשי ממשל בעולם. איראן בנושא הגרעין; מקסיקו בנושא ההגירה; ישראל בנושא הפלסטיני וההתנחלויות; צפון קוריאה בנושא שיגור הטיל הבליסטי לים; יפן בנושא מימון הסיוע הביטחוני; רוסיה בנושא קרים ומזרח אוקראינה; אירופה בנושא הברקזיט. כל השחקנים באזור מקבלים מסר ברור שיש בעל-בית חדש בשכונה. האם זו מדיניות מכוונת, או שזהו פשוט חוסר ניסיון של טראמפ וצוותו בזירה הבינלאומית?

טראמפ מציב את כל הכלים על הלוח ועושה שרירים: פעולה בתימן, חסימת כניסה חופשית למוסלמים לארה"ב, בניית הגבול במקסיקו. אבל הזירה המעניינת ביותר היא יחסי רוסיה וארה"ב. לפני בחירתו של טראמפ הוא הצהיר לאורך כל מסע הבחירות שהוא ינסה לשקם את היחסים עם רוסיה והעומד בראשה פוטין. אתמול, כחודש לאחר השבעתו של לנשיא, יצא דובר הבית הלבן בהצהרה שעל רוסיה להחזיר את קרים "כבושה" בחזרה לאוקראינה ולהוריד את המתיחות במזרח אוקראינה. בתגובה, הכריזה רוסיה כי לא תחזיר את חצי האי קרים לאוקראינה. "שטח זה הוא שלנו", אמר היום דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב.

הצהרתו של טראמפ נאמרה כשברקע פורסם בארה"ב שרוסיה שלחה אניית ריגול לקרבת חופי ארה"ב, וכן לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של טראמפ הגנרל מייקל פלין אולץ להתפטר מתפקידו חודש בלבד לאחר תחילת עבודתו מפני שהיה בקשרים לא חוקיים עם שגריר רוסיה בארה"ב בזמן מסע הבחירות. פלין דן עם השגריר הרוסי בנושא הסנקציות שהטיל ממשל אובמה על רוסיה ועורר סערה בארה"ב.

מהלך זה מתבצע ע"י טראמפ בכדי שפוטין ילמד ויבין שיש לו הרבה מה להפסיד, אבל גם הרבה מה להרוויח.

סביר להניח שטראמפ לא יצא באופן ישיר נגד הממשל ברוסיה. נשיא ארה"ב יעדיף לפעול בעיראק וסוריה כדי להראות לעולם ופוטין בפרט שהוא בעל הבית ואם הקרמלין יעשה צרות, הממשלה בקייב עשויה לקבל לפתע מימון וחימוש מספיקים למחיצת הכוחות הפרו-רוסים במזרח.

פוטין מבין את זה ובינתיים מגיב כמו במו"מ ומבצע מהלכים בדונצק כדי להגיע מעמדה של כוח. הוא מבין שבשביל רוסיה, לאבד את אוקראינה זה איום חמור בהרבה מכל שדות החול והשנאה של המזרח התיכון. הרוסים יעבדו עם השיטה הפרגמטית הזו הרבה יותר מאשר קודם.

מדיניות הריאל-פוליטיק הזו היא אולי קרה ומעט תוקפנית, אבל בהחלט עדיפה על המדיניות האידאולוגית חסרת עמוד-השדרה בה התנהל אובמה בזמן כהונתו.
דונלד טראמפ פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד