כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

קפה ב-5 שקלים - הסוף: קופיקס מעלה מחירים בסניפי הרשת; המניה יורדת בכ-3.6%

אבי כץ, מייסד ובעל השליטה בקופיקס: "שכר המינימום עלה, שכר הדירה עלה, ארנונה, חשמל וחומרי הגלם התייקרו ולא מאפשרים לנו עוד למכור בחמישה שקלים"

קופיקס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
קופיקס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בניגוד להבטחות: קופיקס מעלה מחירים. רשת קופיקס הודיעה הבוקר (ה') על העלאת מחירי המוצרים בכלל סניפי הרשת ל-6 שקלים.

מהרשת נמסר כי "ההעלאה באה בעקבות ההתייקרויות במשק וביניהם שכר הדירה, שכר המינימום, הארנונה, החשמל וחומרי הגלם, שאינם מאפשרים לרשת להמשיך ולמכור את מוצריה ב-5 שקלים".

ההעלאה תיכנס לתוקף החל מה-19 לפברואר, יום ראשון, ותיושם בכל 131 סניפי הרשת. זו לא פעם ראשונה שקופיקס "שוברת את הכללים" בכל הנוגע לתמחור ברשת. במהלך דצמבר 2016 גם רשת סופר קופיקס החלה בשינוי המודל העסקי, כך שהיא מוכרת גם מוצרים במחיר הגבוה מ-5 שקלים.

הרשת, שפועלת תחת הסלוגן "סופרמרקט במחיר אחיד", החלה בפיילוט במסגרתו היא מוכרת מוצרים שונים במחיר של 25-10 שקלים למוצר. הפיילוט מתקיים, נכון לעתה, בסניפי הרשת ברחוב בן יהודה ובאלנבי בתל אביב ובהמשך צפוי להתרחב לשאר סניפי הרשת בהתאם למידת הצלחתו.

רשת קופיקס הושקה לפני כשלוש וחצי שנים ועוררה מהפכה צרכנית כלכלית כשהציעה תפריט שלם במחיר קבוע של 5 שקלים. לאחרונה הכחיש מייסד קופיקס אבי כץ בפני TheMarker את כוונתו להעלות מחירים ברשת וטען שזה כלל לא על הפרק. כעת מתברר כי המחירים עולים.

"מאז שפתחנו את רשת קופיקס לפני שלוש וחצי שנים, חסכנו לצרכנים באופן ישיר ועקיף מעל מיליארד שקל", כתב כץ בהודעה של הרשת. "אנחנו מוכרים כ-200 אלף פריטים ביום, דבר שחוסך לצרכנים כ-1.5 מיליון שקל כל יום, בהשוואה למחירים ברשתות האחרות.

"הרעיון העומד בבסיסה של קופיקס, מחיר אחיד לכל המוצרים, ימשיך להתקיים, אך המחיר יעמוד על שישה שקלים. ניסינו במשך תקופה ארוכה להילחם בכוחות השוק ולשמור על המחיר של 5 שקלים. שכר המינימום עלה, שכר הדירה עלה, ארנונה, חשמל וחומרי הגלם התייקרו ולא מאפשרים לנו עוד למכור בחמישה שקלים".

"העלאת המחיר תאפשר לנו להמשיך ולהתקיים כרשת חזקה, להעשיר את מגוון המוצרים ולהביא את המהפכה לכ-100 מיקומים נוספים, מיקומים שעד היום במרווח ה-5 שקלים לא הצדיקו פתיחת סניף של קופיקס. גם במחיר של שישה שקלים נמשיך לשמור על האטרקטיביות של הרשת ולהיות הרשת הזולה והמשתלמת ביותר".

בדיווח קופיקס הדגישה כי המהלך יתרום לשיפור הרווח של הזכיינים, וכן לשיפור הרווח של אורבן קופיקס (החברה הבת המפעילה את רשת בתי הקפה) ושל סופר קופיקס, רשת המרכולים ב-5 שקלים. בתגובה להודעה, מניית קופיקס יורדת בכ-3.6%. שווי השוק של החברה לפני הירידות עמד על 164 מיליון שקל.

רשת בתי הקפה של קופיקס מופעלת במודל של זכיינות, כלומר קופיקס אינה מפעילה בעצמה את הסניפים, אלא מוכרת זכיונות ליזמים פרטיים. מודל הזכיינות קובע כי היזם ישלם תשלום חד פעמי לקופיקס בעת קבלת הזיכיון, דמי ניהול שוטפים וכן שהזכיין יהיה מחויב לרכוש סחורה מהרשת. המודל אמנם איפשר לקופיקס להתרחב בקצב מהיר, ואולם, הוא הותיר את הזכיינים עם שולי רווח נמוכים מאוד, כך שחלקם נאלצו לסגור את הסניפים.

עדות למודל העסקי הבעייתי של קופיקס, שנפתחה ביוני 2015, ניתן היה למצוא כבר בדו"חות הכספיים האחרונים, כשנאלצה לקחת על עצמה ניהול של חלק מבתי הקפה. במועד פרסום הדו"חות, החברה - שמנוהלת על ידי חיים אהרון – מסרה כי היא מפעילה "באופן זמני", כפי שציינה, 12 סניפים מתוך 122 הסניפים הפעילים; זאת, לאחר שבסוף הרבעון השני של 2016 הפעילה באופן זמני 8 סניפים.

במועד פרסום הדו"חות, כץ, שמכהן כיו"ר קופיקס, טען שמדובר בתופעה נקודתית הנובעת מהחלפת זכיינים שאינם מסוגלים להפעיל את הזיכיון מפאת מחלה או אינם רוצים להמשיך להפעילו. "הסטטיסטיקה היא ש-90% מהאנשים שמקימים עסק בתחום ההסעדה נכשלים. אצלנו רק 30% נכשלים ועדיין צריך לטפל בהם", אמר כץ. נכון לחודש דצמבר 2016, קופיקס הפעילה 26 סניפים והקימה עוד 3 סניפים.
קופיקס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד