י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בשביל למחות את עמלק צריך לצאת מהבית // עו"ד יצחק שיינפלד

מה מייחד את מחיית עמלק, איסוף המן ושאיבת המים מהבאר? טור מיוחד לפרשת השבוע של עו"ד יצחק שיינפלד

בשביל למחות את עמלק צריך לצאת מהבית // עו"ד יצחק שיינפלד
עו"ד יצחק שיינפלד

״וישמע יתרו וכו׳ את כל אשר עשה אלוקים וכו׳ כי הוציא ה׳ את ישראל ממצרים. ברש״י: מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. ובהמשך דברי רש״י, ״כל אשר עשה: להם, בירידת המן ובבאר ובעמלק".

צריך להבין. סיום הפסוק ״כי הוציא ה׳ את ישראל ממצרים״ מעיד במפורש על ״השמועה״ ששמע, למה חז״ל נזקקים לחדש ולהוסיף עוד, ב״מה שמועה שמע ובא״? ועוד קשה. למה דווקא ״עמלק״ מובא ברש״י פעמיים. פעם בהתחלה ״מלחמת-עמלק״ ובפעם השניה כ״עמלק״ לבד. למה רש״י כפרשן כופל השמועה דווקא בעמלק?

בהמשך, ״ויספר משה לחתנו את כל אשר עשה ה׳ לפרעה ולמצרים וכו׳ את כל התלאה אשר מצאתם בדרך. מה סיפר וחידש משה לחותנו, שיתרו לא ידע? ושמע תחשוב סתם פירט לו פרטי המכות? לא. ברש״י: ״את כל התלאה״: שעל הים ושל עמלק!! בפעם השלישית?

ובמיוחד קשה, התוצאה להסברי משה: ״ויחד יתרו על כל הטובה אשר עשה ה״ וכו׳ ״עתה ידעתי כי גדול ה׳ מכל האלהים ״ וכו׳. מה התחדש עתה ליתרו? עתה-עכשיו, דווקא בהסברי משה לחותנו? ש ״ויחד יתרו״? ברש״י: וישמח יתרו. שלא היה ידוע ליתרו לפני שנפגש עם משה? ולמה עמלק מאוזכר ג׳ פעמים?

ואולם: יתרו כהן מדין, חז״ל אומרים שלא היה עבודת אלילים אחת שיתרו לא ניסה ובדק.
יתרו כמו בני דורו האמין שיש אלילים רבים. הוא שמע על מכות מצרים ויציאת מצרים והבין שיש אלוקות גדולה חזקה וגדולה, זה עדיין לא זרזו לבוא לחתנו. רק כששמע שהניסים ממשיכים, לא רק בארץ מצרים מול האל המצרי, גם מחוץ למצרים וגם מול האל העמלקי, זה היה הזרז שזרזו לבוא.

למה א״כ עמלק נזכר בפעם השנייה? בתחילה יתרו שומע על עצם הנצחון ״במלחמת עמלק״. כרגיל, מלחמה בין אלים, לא רבותה. בהמשך הוא כבר שומע ״כל אשר עשה״. מן, באר, עמלק.

הפעם, עמלק לבד! המשותף למן, באר, ולעמלק. שבשלושתם בנ״י היו צריכים לעשות מעשה. ללקוט את המן. זה לא הגיע למטבח. היו צריכים לצאת ללקוט. לשאוב את המים! כנ״ל. בעמלק, לראשונה, צא ובחר לך אנשים. לא יושבים בבית וה׳ מכה את עמלק. נדרשת פעולה. זה הפירוט: ״כל אשר עשה״ העשיה, העם יצא ממצב העבדות. ״כי הוציא ה׳ את ישראל ממצרים״. ממצב השעבוד שהיו בו במצרים.

בשיחת משה עם חותנו, מפרט משה ״את כל התלאה אשר מצאתם בדרך״. ברש״י שעל הים: שנחשון קפץ ורק אז נבקע הים. ושל עמלק: שלראשונה נדרשו לבחור אנשים! משה מסביר לחותנו את צורת ההנהגה האלוקית, שדורשת מהאדם ומחנכת אותו, לצד כוח העוצמה הניסית. כלומר זה לא מלחמה בין אלים שונים מי יותר חזק! אלא הנהגה מיוחדת, שונה, אלוקית, שמלמדת ומחנכת את האדם, בשונה ממלחמות לשם כוח שיוחסו לאלילים השונים.

רק אז, ״ויחד יתרו״ דווקא הוא שבדק כל אלילות שבעולם, שמח! כשהבין שיש רק כוח אחד שמניע, ״ייחוד ה״. ״עתה ידעתי כי גדול ה׳ מכל אלוהים״. רק עכשיו נודע לי! רק מדברי משה, על צורת ההנהגה האלוקית היחידה, לא של כוח ותחרות, אלא חינוך והנהגה. ש״ש.
יתרו עמלק שיינפלד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד