כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אז מי אמר הפעם לא? יוזמת השלום החשאית נחשפת

בוועידת פסגה סודית בעקבה שבירדן הציג שר החוץ האמריקני דאז קרי יוזמת שלום משופרת, שקיבלה את הסכמת כל הצדדים - ונחסמה רק בעקבות התנגדות אפשרית של שרי הממשלה. כל הפרטים

נתניהו ואבו מאזן, צילום: עמוס בן גרשון, פלאש90
נתניהו ואבו מאזן, צילום: עמוס בן גרשון, פלאש90

מתווה שלום בין הפלסטינים לישראל עלה לפני שנה על השולחן בפסגה חשאית שהתקיימה בעקבה שבירדן, בהשתתפות שר החוץ האמריקני דאז ג'ון קרי, מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי וראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי החשיפה שהתפרסמה הבוקר ב'הארץ', היוזמה כללה הכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית מול חידוש המו"מ עם הפלסטינים.

היוזמה לא יצאה לפועל מאחר וראש הממשלה נתניהו טען כי הוא יתקשה להשיג לה תמיכה בקואליציה הנוכחית. למרות זאת, על פי הפרסום ב'הארץ', כשבועיים לאחר הפסגה בירדן – נתניהו החל במגעים עם יו"ר 'המחנה הציוני' ח"כ יצחק הרצוג על הצטרפותו לקואליציה בתמורה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים.

המתווה ביוזמתו של קרי, שנחשף הבוקר לראשונה, כלל את ההסכמות הבאות:

- גבולות בינלאומיים בטוחים ומוכרים בין ישראל למדינה פלסטינית בת קיימא ורציפה על בסיס גבולות 1967, עם חילופי שטחים מוסכמים.

- הגשמת החזון של החלטה 181 של האו"ם (תוכנית החלוקה) לשתי מדינות לשני עמים — אחת יהודית ואחת ערבית — המכירות זו בזו ומעניקות שוויון זכויות מלא לאזרחיהן.

- פתרון צודק, מוסכם, הוגן ומציאותי לסוגיית הפליטים הפלסטינים, שיעלה בקנה אחד עם פתרון של שתי מדינות לשני עמים ולא ישפיע על אופייה הבסיסי של ישראל.

- פתרון מוסכם לירושלים כבירת שתי המדינות המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, והבטחת חופש גישה לאתרים הקדושים בהתאם לסטטוס־קוו.

- מתן מענה לצרכים הביטחוניים של ישראל, הבטחת יכולתה של ישראל להגן על עצמה באופן יעיל והבטחת יכולתה של פלסטין להעניק ביטחון לאזרחיה במדינה ריבונית ומפורזת.

- סיום הסכסוך וסוף לתביעות, שיאפשרו נורמליזציה ביחסים וביטחון אזורי מוגבר לכל בהתאם לחזון יוזמת השלום הערבית.

על פי 'הארץ', נתניהו התייחס לדברים בישיבת שרי הליכוד הבוקר ואישר אותם, אך הוא טען כי הוא זה שיזם את הפסגה עם קרי, א-סיסי והמלך עבדאללה בעקבה בפברואר 2016. ח"כ בצלאל סמוטריץ התייחס הבוקר לחשיפת 'הארץ' ואמר כי "החשיפה הבוקר ממחישה את התפקיד החשוב של הבית היהודי בקואליציה. נמשיך בע"ה לשמור על מדינת ישראל והציונות ולמנוע כניסה להרפתקאות".
שלום פלסטינים בנימין נתניהו ג'ון קרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד