י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

המאבק על החינוך • הרב קסלר: "לעמוד בתוקף מול המפקחות"

במסגרת מאבק מנהלי המוסדות החרדים בפקחי משרד החינוך, פורסם הבוקר ראיון עם הרב קסלר בנושא בביטאון "יתד נאמן"

הגאון רבי מאיר קסלר. צילום: שוקי לרר
הגאון רבי מאיר קסלר. צילום: שוקי לרר

המאבק על משמר החינוך הטהור שהתעורר בתקופה האחרונה בקרב כל המחנות איננו חדל - לאחרונה שוב הורו גדולי ישראל לחזק את הפרצה שנוצרה בהחדרת התכנים של משרד החינוך.

הגאון רבי מאיר קסלר, רבה של מודיעין עילית וחבר ועדת הרבנים לענייני חינוך, העניק הבוקר (שלישי) ראיון לעיתון 'יתד נאמן', שם מגולל את העמידה האיתנה שצריכה להיות לגננות בפני המפקחות של משרד החינוך.

"האמת היא" - פתח הגר"מ קסלר "שהדברים אינם חדשים כלל ועיקר. כבר כמה וכמה דורות, מאז ההשכלה והציונות, מדי תקופה חוזרים ומתעוררים שוב מחדש אותם דברים שכבר היו בעבר. הנושא הזה כבר עומד במלוא חומרתו ונחרצותו החל מתקופת הקמת המדינה, וגם קודם לכן. תמיד היה נסיון של מעורבות בפיקוח של התכנים, ובמשך כל התקופות הצליחו להדוף את נסיונות ההתערבות – וכך גם בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה לא חל כל שינוי".

"צריך להבין דבר אחד, הממסד רוצה לראות את הציבור החרדי שונה מכפי שהוא, יותר מעורה ושותף למה שקורה בחיי המדינה. הם לא יכולים לסבול שיש יהודים חרדים הממשיכים בדרכם כמאז ומעולם. לפי הבנתם, ילד יהודי, אם הוא ישקיע את המרץ והמשאבים רק ללמוד אידישקייט, למדינה לא יוצא ממנו כלום. ואל לנו לשכוח, את מה שכבר אמר מרן הגר"ח מבריסק זצוק"ל, שהרצון של הציונים הוא לקעקע את האידישקייט".

"בתקופות האחרונות עמדנו מול גל שחזר ועמד עלינו, כמימים ימימה. המפקחות של משרד החינוך במוסדות החרדיים, הן אמנם חרדיות, אבל הן כולן השתלמו בתארים אקדמיים, ויש כאלה שהשתנו ברוחן מהלימודים הללו, ויש כאלו שרוצות לרצות את רוח המעביד שלהן שיש להם השקפה אחרת על מהות החינוך, והן באות עם דרישות ובקשות לשנות לפי הרוח החדשה שנושבת בשנים האחרונות.
"אביא דוגמאות מעשיות מהשטח. למשל רגילים לדבר בגן על קידוש, מעמידים יין וגביע, וכך מחדירים את קדושת השבת לילדים הרכים. אך הם באים ואומרים במקום לדבר על הקידוש, לדבר על היין ועל הגביע, ובכך מוציאים את כל הרגש שהיו רגילים להכניס, אלא מדברים על הגשמיות של זה. זה נקרא להוציא את הנשמה מהאידישקייט"

"אבל איסתייעא מילתא שהיום המצב ב"ה, שאם עומדים על המשמר הם לא יוצאים למלחמה. וזה חשוב לדעת, עם כל הביקורת שיש לנו מולם, ועם כל חוסר שביעות הרצון, המציאות היא שהיכן שאומרים להם דברים ברורים ונחרצים, הם לא עושים כלום".

"הבעיה היא אם המפקחת מגיעה כדי ליישם את התכנית כפי שהיא למדה, והגנת קצת נכנעת מולה, שם עלולים להכנס. אמנם המצב הוא שרוב רובם המוחלט של הגנים נמצאים בידי נשים צדיקות שעושות את מלאכתן נאמנה, וגם אם מגיעה מפקחת הם יודעים לומר להם שהם לא מתכוננות לשנות. אבל חשוב שכולן יידעו לעמוד בתוקף על הדרך שלנו ואז לא יהיה דבר".

הרב קסלר חשף אף כי הגראי"ל שטיינמן ששוחרר בשבוע שעבר ומצבו משתפר אף מודע לכל המאבק "רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א לרפו"ש, כשהקריאו בפניו בעש"ק וארא את המאמר שפורסם שבוע שעבר בעיתון שעורר על נקודות אלו, אמר שכך צריך לדבר, והתבטא, ש'המאמר מדבר כמו שהיו מדברים פעם'. ואישר שראוי לפרסם את הדברים".

"זה לא רק ענין של הפיקוח, אלא נושא כללי. וזה בגלל שיש שינוי באווירה הכללית ברוח הרחוב ששולטת וחודרת. שמעתי על גננות שמלמדות על עיגול דרך צורה של כיפה, וככה מדברים על כיפה. ודוגמא של מרובע זה טלית קטן. יש אנשים שלא רואים בזה את החשיבות, הם חושבים שסך הכל מדובר בילדה קטנה שלא מצווה ללמוד תורה, יספרו לה סיפורים על דברים מעניינים בטבע, והדברים לא ככה, זה הזמן להחדיר את הנשמה של האמונה ויראת שמים".

את דבריו סיים הרב קסלר "חשוב מאוד לדעת, לא קרה מקרה שפיטרו גננת שעמדה בתוקף על הדרך שלנו ולא קיבלה את ההערות שבאו מבחוץ. לאף אחת לא שללו תעודת הוראה על שהתנגדה להוראת מפקחת. יש אחוז לא גדול של הגננות, שאולי לא מספיק מודעות ומיודעות לחשיבות הדברים, והם הולכות שולל אחרי כל הדברים האלה. ועל זה באה ההתעוררות כעת מדברי גדולי ישראל שליט"א, לעמוד על המשמר בנושאים אלו. המטרה של הפרסום היא להביא למודעות של הגננות שאפשר וצריך לעמוד על המשמר, ואנו סמוכים ובטוחים שהמודעות תמגר לגמרי את התופעה. ואם יישארו גנים במקומות שאנחנו לא מגיעים אליהם, בשביל זה ביקשנו לפרסם לעזור להם לעמוד על המשמר".
הרב מאיר קסלר מודיעין עילית משרד החינוך מפקחות גננות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד