י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בית הדין הצבאי גזר את דינו של אלאור אזריה: שנה וחצי מאסר בפועל

בית הדין הצבאי ביפו גזר בשעה האחרונה את דינו של החייל אלאור אזריה • גזר הדין: שנה וחצי מאסר בפועל • פרקליטו הגיש עיכוב ביצוע בכדי להגיש ערעור • שרים בממשלה קוראים להעניק לאזריה חנינה

אלאור אזריה. צילום: פלאש 90
אלאור אזריה. צילום: פלאש 90

אלאור אזריה - גזר הדין: בית הדין הצבאי ביפו גזר בשעה האחרונה את דינו של החייל אלאור אזריה. גזר הדין: שנה וחצי מאסר בפועל.

כמעט שנה לאחר פרוץ פרשת אלאור אזריה, חייל צה"ל שירה למוות במחבל בחברון והורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת, השופטת אל"מ מאיה הלר הקריאה את גזר דינו של אזריה וקבעה "הנאשם פגע במחבל ללא כל הצדקה. הערך העיקרי שנפגע ממעשה הנאשם הוא ערך החיים. אזריה פגע גם בערך טוהר הנשק שמופיע ברוח צה"ל".

"ניתן למנות כנסיבות מקלות מספר שיקולים: זירה מורכבת של פיגוע שבו מחבלים ביקשו לקטול חיילים שהיו בעמדה והם אף הצליחו לפצוע חייל". עוד הוסיפה "בחברה הישראלית הצבא הוא צבא העם שמקיף את כל שדרות הציבור. לא ניתן להפריז בהוקעת חריגה מערכי צה"ל. הפרת טוהר הנשק עלולה לפגוע במדינת ישראל. הפגיעה של הנאשם בטוהר הנשק ובקדושת החיים היא פגיעה קשה" הוסיפה השופטת.

התגובות במערכת הפוליטית
שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כותב בעמוד הפייסבוק שלו: ״עכשיו, אחרי גזר הדין, אני מקוה שכל הצדדים יעשו מה שצריך על-מנת לסיים סופית את הענין. כפי שכבר אמרתי בעבר, גם מי שאינו אוהב את פסק הדין או את גזר הדין מחוייב לכבד את בית הדין וכפי שגם אמרתי מערכת הביטחון צריכה לעמוד לצד החייל והמשפחה. מדובר מצד אחד בחייל מצטיין ומצד שני במחבל שבא להרוג יהודים ואת זה כולם צריכים לקחת בחשבון״.

שר החינוך נפתלי בנט הגיב על גזר הדין: ״ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מיידית לאלאור עזריה. אלאור נשלח להגן על אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור סכינים פלסטיני, וכל הליך החקירה זוהם מיסודו. גם אם שגה, אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר״.

שר התחבורה והשר לענייני מודיעין צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "בית הדין אמר את דברו - ההליך המשפטי מוצה . כעת הגיע העת לחנינה .להחזיר את אלאור הביתה".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר: "לאור העונש שהחייל ריצה עד כה במעצר, ולאור הצורך באיחוי הקרעים המחריפים בין חלקי העם, עלינו לגלות גם שכל ישר ומידת רחמים. אני קורא לשר הבטחון ולרמטכ"ל להעניק חנינה לאלאור אזריה. עוד היום".

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה: "זהו יום עצוב. גזר הדין קשה. אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה. זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו. כיוון שהגענו לצערי ליום הקשה הזה, אני שבה ומבקשת מהרמטכ"ל להמליץ לחון את הלוחם אלאור אזריה על פי סעיף 55 לפקודות ההגנה".

השר אריה דרעי צייץ בחשבון הטוויטר: "כעת לאחר גזר הדין, אלאור אזריה ראוי לחנינה, כדי שיוכל לשקם את חייו וכדי לסיים את הפרשה שקורעת את כולנו כבר כל כך הרבה חודשים".

השר איוב קרא: "אפעל בכל האמצעים העומדים לרשותי לעמוד לצד המשפחה ולהביא לשחרורו של אלאור, כולל בקשה לנשיא למתן חנינה".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) אמר: "מברך את מערכת המשפט הצבאית על גזר דין מאוזן ובעד לחון את אלאור אזריה באם יודה ששגה ויקח אחריות".

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי): אלאור חייל צה"ל ועל מפקדיו למצוא את הדרך לחון אותו ולתמוך בחייל ובמשפחתו בתהליך הריפוי שצפוי להם, לצה"ל ולחברה הישראלית כולה".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): "טוב יעשה החייל אלאור עזריה, אם ישוב למפקדיו, לאלוף הפיקוד ויבקש ממנו הקלה מירבית בענשו. טוב יעשה אלוף הפיקוד אם כך ינהג ויקל בעונשו של החייל ככל הניתן. ידע כל חייל בצה"ל את הוראות הפתיחה באש וידע גם שיש מפקדים שיגבו אותו גם אם טעה באירוע מבצעי".

מנגד, ח"כ עופר שלח (יש עתיד) התנגד לחנינה מיידית. שלח אמר: "איש אינו שמח לראות את אלאור נכנס לכלא, למרות שעשה מעשה שלא ייעשה. אבל חנינה מיידית תשים ללעג את המערכת הפיקודית והמשפטית של הצבא. לאלאור פתוחות מספר דרכים להמתקת העונש, ואם לא יבחר בהן או לא ייענה, אזי ניכוי שליש, פירושם תקופת מאסר מינימלית, וכך צריך להיות".

פרשת אלאור אזריה
במרץ 2016, הגיעו שני מחבלים תושבי חברון בני 21, עבד אל-פתאח יוסרי א-שריף ורמזי עזיז א-קסראווי תמימי, כשהם חמושים בסכינים לעמדת צה"ל ליד תל רומיידה בחברון. השניים דקרו חייל מגדוד שמשון בידו ובכתפו ופצעו אותו קל. החייל שנדקר ומפקדו ירו בדוקרים וכתוצאה מהירי א-קסראווי נהרג וא-שריף נפצע קשה.

מספר דקות לאחר מכן הגיע למקום כוח תגבור שכלל את סמל אלאור אזריה, חובש צבאי מגדוד שמשון שסייע לטיפול בחייל הפצוע, ובסיום הטיפול דרך את נשקו האישי וירה בראשו של א-שריף ששכב על הקרקע. בתום האירוע דיווח עליו מפקד הפלוגה למג"ד שדיווח למפקד חטיבת כפיר, אל"ם גיא חזות, וזה הגיע כעבור 4 שעות למקום התקרית לתחקיר ראשוני, והורה על השעיית החייל מפעילות ונפתחה חקירת מצ"ח.

בעקבות התקרית נזף מפקד חטיבת כפיר בשלושה קצינים, כיוון שלא טיפלו בדוקרים ולא פינו אותם לאחר נטרולם, שכן על פי פקודות צה"ל יש להעניק טיפול רפואי גם למפגעים לאחר נטרולם. האירוע הובא לידיעת הציבור כעבור מספר שעות, לאחר שעימאד אבו שמסייה, פעיל "בצלם" שהיה במקום, העביר לכלי התקשורת סרטון שתיעד אירועים שהתרחשו לאחר אירוע הדקירה.

אזריה, נעצר כעבור מספר שעות מהאירוע ונפתחה נגדו חקירת מצ"ח. לטענת אחד החיילים שהיו במקום, לאחר הירי אמר אזריה: "מגיע לו למות, הוא דקר את החברים שלי". אזריה הכחיש שאמר את הדברים. לטענת התביעה, בתחקיר שערך המג"ד זמן קצר לאחר האירוע טען אזריה כי ירה במחבל מאחר שחשש כי הוא עדיין חמוש בסכין ובתגובה אמר לו המג"ד: "אני חושב שאתה משקר". בחקירתו מאוחר יותר טען אזריה כי ירה בא-שריף מאחר שחשש כי הוא נושא חגורת נפץ מתחת למעיל שלבש. אמירה זו נתמכה בעדות מפקד המחלקה, ששהה בשטח לאורך האירוע, והעיד כי "היה חשש להימצאות מטען חבלה על גופת המחבל". מעצרו של אזריה הוארך בהמשך, לצורך השלמת החקירה. תחילה נחקר אזריה בחשד לרצח, אך כעבור מספר ימים שונה סעיף החשד להריגה.

משפחתו של המחבל עבד אל-פתאח א-שריף סירבה להעברת גופתו לנתיחה שלאחר המוות והגישה על כך עתירה לבג"ץ, אך זה קבע כי הגופה לא תוחזר למשפחה קודם לנתיחה, וכי הנתיחה תבוצע בנוכחות רופא פתולוג מטעם המשפחה. לפי דו"ח שהתפרסם ב-3 באפריל, א-שריף היה חי לפני שנורה, ומת כתוצאה מהירי שביצע אזריה.

אזריה הועמד לדין בבית דין צבאי של פיקוד המרכז. בינואר 2017 הורשע אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת.
אלאור אזריה גזר דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד