כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הכנסת מודה: פגמים חמורים בהליך החקיקה של מס דירה שלישית

על פי תשובת הכנסת לעתירות שהוגשו, החקיקה במסגרת חוק ההסדרים היתה בעייתית - אך היא מבקשת מבית המשפט שלא לבטל את החוק, כדי למנוע כאוס בשוק הנדל"ן

צילום: אוראל כהן, פלאש 90
צילום: אוראל כהן, פלאש 90



הכנסת מודה שנפלו פגמים חמורים בהליך החקיקה של חוק מיסוי הדירה השלישית, שבעיקרון היו צריכים להוביל לפסילת החוק. כך עולה מתשובת הכנסת לעתירות נגד חקיקת חוק למסוי הדירה השלישית שהוגשו על ידי יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) ועוד. התשובה לעתירה הוגשה על ידי היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון ועו"ד ד"ר גור בליי מהלשכה המשפטית בכנסת.

למרות הפגמים, מבקשת הכנסת מבית המשפט שלא לפסול את החוק אלא לתת "התרעת בטלות" - מעין אזהרה לכאן ולהבא, שאם בעתיד הכנסת חוקק שיפלו בו פגמים דוגמת הפגמים בחוק הזה - אז בית המשפט יבטל את החוק.

שני הנימוקים שהוצגו על ידי הכנסת נגד פסילת החוק הם: האחד - עד היום במשך כל השנים שבג"ץ דן בפסילת חוקים, לא נפסל חוק בגלל פגמים הליכי החקיקה. האחר - המדובר בחקיקת מס בתחום הנדל"ן וביטול החוק יבא לאנדרלמוסיה בשוק הדיור.

הכנסת מגלגלת אל הממשלה ואל משרד האוצר את החקיקה החפוזה של החוק וציינה כי "כאשר באים לבחון את התנהלותם של הליכי חקיקה יש להביא בחשבון נתון חשוב נוסף - על אף שהכנסת היא רשות עצמאית, אשר הליך החקיקה מתנהל במגרשה, בשיטת המשטר הפרלמנטרי הנהוגה בישראל יש לממשלה כוח רב בכנסת, והשפעה משמעותית על הליכי החקיקה ותוצריהם. המתח שבין הכנסת ובין הממשלה מתחדד בכל הנוגע לחוקי ההסדרים, בעוד שברור שמבחינתה של הכנסת, ומבחינתם של כחברי הכנסת, חקיקה כזו מעוררת קושי רב, הרי שמבחינת הממשלה, חוק ההסדרים הוא 'פרוייקט דגל' שהיא משקיעה מאמץ רב כדי לשמרו, למרות הבעייתיות הכרוכה בכך.

"הדברים אמורים ביחס לחשיבות תקינות הליכי החקיקה בכלל והליכי חקיקת חוק ההסדרים, בפרט, נכונים ביתר שאת בעיניינו: שעה שמדובר בחקיקת מס, השנויה במחלוקת ציבורית רחבה, והמהווה את אחת הרפורמות המרכזיות שכלל משרד האוצר, בחוק ההסדרים".

עוד הודיעה הכנסת כי "דווקא במקרה שלפנינו, לא התאפשרו הליכי חקיקה תקינים, ובראשם העובדה שמשרד האוצר בחר להניח בפני ועדת הכספים נוסח מעודכן של הצעת החוק "ברגע האחרון", ממש בעיצומם של הדיונים, בנושאים אחרים בועדה, מבלי לאפשר לחברי הכנסת וליעוץ המשפטי של הוועדה ללמוד את פרטי ההסדר".

"בנסיבות אלה, מצאו לנכון ינון יו"ר הכנסת ח"כ יולי אלדשטיין (ליכוד) לפנות באופן חריג אל יו"ר ועדת הכספים, במכתבים שבהם התריעו על קיומו של פגם היורד לשורשו של ההליך. פניות אלה נעשו במטרה לאפשר את תיקון הפגמים, עוד בטרם הונחה הצעת חוק ההסדרים על שלחן הכנסת להצבעה בקריאה השנייה והשלישית אבל לצערנו בלא הואיל".

"עמדת המשיבים כי הליך החקיקה של הפרק למס ריבוי הדירות הובילה לפגיעה ניכרת ב"עיקרון ההשתתפות" של חברי הכנסת היורד עד כדי פגם היורד לשורשו של ההליך.

כאמור, הכנסת מבקשת מבית המשפט שלא לפסול את החוק אלא לתת לכנסת "התרעת בטלות". "עמדת המשיבים שזה מקרה מובהק המצדיק בעיקרון בטלות של החוק, ואולם, בשל תקדימיות העניין, העובדה שעד היום לא פסל בית המשפט חקיקה בשל פגמים בהליך, ומטעמים הקשורים במטריה שבה עוסק החוק - המשפיע על שוק הדיור - שוק רגיש במיוחד, וכן בשל הצורך להגן על תהליך ההסתמכות של ציבור בעלי הדירות וציפיותיהם הסבירות - ימנע בית המשפט מלבטל את החוק".

יצויין כי הממשלה מסרה את תשובתה בנפרד לעתירות באמצעות היועץ המשפטי לממשלה.
מס דירה שלישית פגמים חמורים חוק ההסדרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד