כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סכנת העופרת במים: מכירות המים המינרליים זינקו

הפרסומים בתחילת החודש על הימצאות ריכוזי עופרת במי ברז ביישובים שונים בישראל הגבירו את צריכת המים המינרליים • גם היצרניות ניצלו את ההזדמנות למסעות פרסום חדשים - והמכירות זינקו בהתאם • ההסתדרות הרפואית: "גם ריכוז נמוך מאוד של עופרת יכול להזיק"

סכנת העופרת במים: מכירות המים המינרליים זינקו





הפרסומים על הימצאות עופרת בחלק ממי השתייה והסכנות הבריאותיות הנלוות לחשיפה לעופרת הביאו לגידול ניכר במכירות המים המינרליים.

לפי נתוני סטורנקסט, מאז חשף TheMarker בתחילת החודש כי בבדיקות שביצע מכון התקנים נמצאה עופרת במי ברז, חל גידול של 11.8% במכירות בקבוקי מים מינרליים (מכירה כמותית, בליטרים; עד"מ). גידול זה התרחש למרות שהשבוע האחרון התאפיין במזג אוויר קר וגשום, שמוביל על פי רוב לירידה במספר הצרכנים שיוצאים לקניות — ובמיוחד לקניית משקאות.

ב–2016 גילגלה קטגוריית המים המינרליים 440 מיליון שקל, כך שתוספת של 11.8% למכירות פירושה יותר מ–50 מיליון שקל במונחים שנתיים. הקטגוריה כולה גדלה מאז 2011 ב–20%, מתוכם גידול של 5% ב–2016 לבדה.

הגידול שנרשם במכירות מאז פרסום פרשת העופרת היה דומה ברשתות השיווק הגדולות וגם במכולות ובמינימרקטים. כמו כן, כל השחקנים בקטגוריה נהנו מהצמיחה הפתאומית: לפי סטורנקסט, המכירות של מותג נביעות (מבית החברה המרכזית למשקאות קלים) גדלו ב–14.8%; מכירות מי עדן גדלו ב–11.6%; ומכירות עין גדי (יפאורה־תבורי) גדלו ב–9.4% בתקופה שנמדדה.



ב–18 בינואר הודיע משרד הבריאות כי במכונות קפה מוסדיות מדגמים מסוימים קיים חשש להימצאות עופרת. ב–2 בפברואר נחשף ב–TheMarker כי בדיקות של מכון התקנים גילו עופרת גם במי הברז שנכנסו לחלק מהמכונות, וב–12 בפברואר התפרסם כי נמצאה עופרת במערכת אספקת המים של יישובים רבים בישראל. מצגת של משרד הבריאות מ–2013 שנחשפה באחרונה הראתה כי בניגוד לטענות המשרד, שלפיהן עופרת בריכוז נמוך מכפי שנקבע בתקן אינה מסוכנת, כבר לפני ארבע שנים סברו במשרד כי גם חשיפה לריכוזים נמוכים של עופרת מסכנת את בריאות הציבור — ובעיקר ילדים. חברות המים המינרליים ניצלו את ההזדמנות ויצאו בשבועיים האחרונות במסעות פרסום חדשים למוצריהן.

במקביל, פרסם המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל דף מידע לציבור בנושא העופרת. במסמך מסביר המכון, בין היתר, על ההשפעות של חשיפה ממושכת לריכוזים נמוכים של עופרת. לדברי ד"ר אלון לאופר־פרץ, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה תעסוקתית ומנהל המרפאה לרפואה תעסוקתית בבית החולים בילינסון, "בחשיפות ממושכות לריכוזים נמוכים של עופרת, ייתכנו יתר לחץ דם, פגיעה בתפקוד הכלייתי, פגיעה בפוריות (בנשים ובגברים) ופגיעה במערכת העצבים. התסמינים האופייניים הם כאבי בטן ועצירויות, פגיעה במצב הרוח, רגזנות, פגיעה ביכולת הקוגניטיבית ובמערכת העצבים הפריפרית. עופרת יכולה לחצות את השליה, וכך תיתכן חשיפה של עוברים בנשים הרות. עיקר החשש במקרים אלה הוא מפגיעה של העופרת במערכת העצבים המתפתחת של העובר, ומחקרים הדגימו כי גם ריכוזי חשיפה נמוכים מאוד בנשים הרות יכולים לגרום לפגיעה באינטליגנציה ובהתנהגות אצל הילדים. כמו כן חשיפה לעופרת במהלך הריון יכולה לגרום להפלות וללידת מת".

עוד נכתב כי בשלושת העשורים האחרונים של המאה ה–20 הדגימו מחקרים שההשפעות ארוכות הטווח על ילדים יכולות להתרחש גם כתוצאה חשיפה לריכוזים נמוכים מאוד של עופרת, שאינם גורמים לתסמינים בעת החשיפה.; ומכירות עין גדי (יפאורה־תבורי) גדלו ב–9.4% בתקופה שנמדדה.
עופרת במים מי ברז מים מינרליים זינוק במכירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד