ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מה חיפשו גדולי אמריקה בשגרירות ליטא בוושינגטון

בשבוע החולף הגיעה משלחת נדירה לוושינגטון הבירה לביקור השתדלות בשגרירות ליטא, במאמץ למנוע את הפיתוח המתוכנן בבית העלמין היהודי העתיק בווילנה • כל הפרטים

חברי המשלחת עם השגריר בוושינגטון
חברי המשלחת עם השגריר בוושינגטון

בשבוע החולף הגיעה משלחת נדירה לוושינגטון הבירה לביקור השתדלות בשגרירות ליטא, במאמץ למנוע את הפיתוח המתוכנן בבית העלמין היהודי העתיק בווילנה. המשלחת כללה את הגאון רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת לייקווד, הגאון רבי אשר קלמנוביץ ראש ישיבת מיר, הגה"צ ר' יעקב דוב טייטלבוים אב"ד סיגוט - בשליחות אביו האדמו"ר מהרי"י מסאטמר - והעסקנים הרב משה דוד נידערמאן, שאירגן את הפגישה, והרב פנחס העכט מנכ"ל ישיבת מיר.

בית הקברות הנדון ('בשניפישוק') קיים כבר מאות שנים ובעוד הנאצים פינו את בית הקברות מכל המצבות וסימני הקברים, אלפים רבים של קברים מתחת לאדמה לא נפגעו. במהלך הכיבוש הסובייטי הקימו הרוסים מגרש ספורט על המקום. חילול נוסף התקיים בשנים 2005 ו-2008, כאשר שני בניינים נבנו בבית הקברות, מה שגרם לחילול מתים.

הפרויקט הנוכחי שמקדמת ממשלת ליטא מאיים לחלל קברים נוספים. על פי התכניות, במקום יוקם מרכז קונגרסים וכנסים אשר ימוקם בהיכל הספורט - הנטוש כעת, מה שמחייב חפירות נוספות והוצאת מתים מקבריהם.

עתירה שהופצה ברשתות החברתיות, עליה חתמו כ-40 אלף בני אדם, קוראת להקים את את המרכז החדש באתר חלופי, אך עד כה הרשויות לא נענו לבקשה.

הרבנים הגאונים הרב קוטלר והרב קלמנוביץ - בעצמם צאצאי משפחות יהודיות מליטא - ביקרו כבר פעמיים בווילנה ונפגשו עם פקידים בממשל הליטאי במטרה למנוע את הקמת המרכז וחילול הקברים.

כאמור, בשבוע החולף יצאה המשלחת לוושינגטון, שם נפגשו עם שגריר ליטא בארה"ב. המפגש נערך לאור חילופי השלטון בליטא, ולפי דיווחים בעיתונים מקומיים, הממשל החדש ביטל את תהליכי הגשת ההצעות לפרויקט בבית החיים בשל אי סדרים בתהליך, מה שעורר תקווה מחודשת בקרב העוסקים במלכה.

הרב נידרמן סיכם את המפגש ואמר כי "השגריר קריסונס וצוותו הראו עניין רב בחששות שהציגו בפניהם הרבנים". לדבריו, "קבלת הפנים הייתה בהחלט שונה מאשר הפגישות שהיו עד כה. היה מעודד לשמוע שהממשלה בוחנת את האפשרויות. הרבנים הביעו את נכונותה של היהדות ברחבי העולם כדי לשחזר את בית הקברות, כיאה לאתר היסטורי, שהינו עדות למורשת המשותפת היהודית-ליטאית".
ליטא וילנה בית קברות וושינגטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד