י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סטארט-אפ בניו יורק; 'כולל וואך נאכט': אברכים ילמדו ליד התינוק

וואָכנאַכט: פתרון אינסטנט להקלה במנהג חסידי קשה או יוזמה חיובית לתמיכה באברכי כוללים ? איך שלא תסכלו על זה, מדובר ברעיון שעשוי להפוך לסטארט-אפ יהודי מוצלח • בלילה שלפני הברית אברכים יבואו לביתכם לשבת ליד התינוק וללמוד

מעמד ה'קרישמע ליינען' בוואך נאכט
מעמד ה'קרישמע ליינען' בוואך נאכט

סטארט-אפ יהודי חדש בניו יורק - 'כולל וואך נאכט': ככל שהקידמה והטכנולוגיה מתקדמים - כך גם הראש היהודי מפתח רעיונות ומציאת פתרונות ופטנטים להפיכת מנהגים יהודיים - לנוחים וקלים יותר.

במקרה הנוכחי מדובר אמנם במנהג חסידי בעיקר, והוא עוסק ב'וואָכנאַכט' - הלילה שלפני הברית, אז נוהגים לזמן בתחילת הלילה ילדים ל'קרישמע ליינען' - קריאת שמע ליד מיטת התינוק, ובהמשך - במהלך כל הלילה, האב ולעיתים גם ידידים נשארים ערים כדי ללמוד תורה ולקרוא מספר הזוהר סמוך לעריסת התינוק בן שבעת הימים. בעדות המזרח מנהג זה קיבל את השם 'ברית יצחק'.

מקור המנהג בספר הזוהר שם מצוין כי רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו עשו זאת. היו ערים כל הלילה ועסקו בתורה. ההסבר המיסטי-קבלי לעניין, הוא שבלילה זה התינוק זקוק לשמירה מיוחדת מפני הכוחות המזיקים, כלומר רוחות רעות, שטן ו"קליפות", על כן יש להרבות בלימוד תורה, גם כהכנה לקראת המצווה של קיום הברית. אצל חסידים כידוע הקפידו על עניין ה'הכנה למצווה'.

אם נדמה היה לרגע כי נגמרו כל הרעיונות לגיוס כספים כנראה שהראש היהודי ממשיך להנפיק רעיונות בזה אחר זה. יחד עם הצורך בקיום המנהג והקושי הטמון בו, משום שלאלו שאינם רגילים ללימוד תורה רצוף, הישארות לילה שלם ללא שינה ובזמן כה טרוד בבית ובמשפחה, של הולדת תינוק חדש - מדובר במשימה קשה, מוצע לראשונה פתרון.

המיזם החדש שמגיע מוויליאמסבורג ובורו פארק - השכונות החסידיות בניו יורק, נראה כסטארט-אפ מצליח שסביר להניח כי יועתק למקומות נוספים במהרה. קבוצת אברכים, למעשה 'כולל' של אברכים, ילמדו לילה קודם הברית (וואך נאכט) ליד התינוק - בבית התינוק, ובכך האבא יוכל לישון ולנוח קודם היום הגדול‏.

אתה רוצה את השמירה הגדולה ביותר על הילד שלך? אברכים חשובים תלמידי חכמים ילמדו אצל בבית כל הלילה של הוואך-נאכט - נכתב במודעת הפרסום למיזם, האברכים ילמדו כל הלילה תמורת תשלום ותמיכה בלומדי תורה. במודעה מובאים גם ציטוטים מספרים קדושים, בגודל מעלת לימוד ושמירה על הילד קודם הברית.

המודעה בויליאמסבורג. צילום: בחדרי חרדים
כולל וואך נאכט קריישמע ליינען שמירה על התינוק ליל הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד