כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מתוך חובות של יותר מ-4 מיליארד שקל - הבנקים גבו מפישמן רק מיליארד

מאז שהתחילו להידרדר עסקיו של פישמן, גבה בנק לאומי מחובות פישמן כ-600 מיליון שקל, ובנק הפועלים כ-300 מיליון שקל • הבעיה הגדולה של בנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר של פישמן: אין קונים במחיר סביר להום סנטר וידיעות אחרונות

פישמן, פלאש90
פישמן, פלאש90



בזמן שאליעזר פישמן מבקש מבית המשפט להחליף את עוה"ד יוסי בנקל מטיפול בתיק פשיטת רגל שלו, הבנקים שפישמן חייב להם בעצמו, ובאמצעות חברות פרטיות שלו, יותר מ-4 מיליארד שקל, ממשיכים באמצעות הכונסים שמונו מטעמם, לפעול למימוש השעבודים המוחזקים על ידיהם. כך הם ממזערים את עסקי האשראי עם פישמן, שהסבו להם במצטבר הפסדים של כמה מיליארדי שקלים. עם זאת, מכיוון שהבנקים הפרישו חלק ניכר מחובות אלה, הסכומים שהם יצליחו לגבות יירשמו בדו"חותיהם כריקוברי (הכנסות בגין חובות שהופרשו בעבר).

החובות של קבוצת פישמן לבנקים מתפלגים באופן הבא: כ-1.8 מיליארד שקל להפועלים , כ-1.7 מיליארד שקל ללאומי , כ-400 מיליון שקל לקבוצת דיסקונט ־מרכנתיל, כ–280 מיליון שקל למזרחי טפחות , כ-270 מיליון שקל (כולל ערבויות שפישמן העניק לצדדים שלישיים).

מבין הבנקים, לאומי הכי מתקדם במימוש השעבודים, ונמצא כבר לקראת סוף התהליך, שבסיומו הוא צפוי לגבות 600–700 מיליון שקל, ולסיים את עסקי האשראי עם פישמן עם הפסד של כמיליארד שקל. לאומי היה הראשון שהתחיל בתחילת 2015, עם הידרדרות הכלכלה הרוסית שבה פישמן פעל באמצעות חברת הנדל"ן מירלנד , לפעול למכירת מניות השליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים (כ-40%) שהיו משועבדות לבנק כנגד החוב של פישמן.

ואולם לאומי לא השכיל למכור את המניות האלה, כשכלכלית נסחרה לפי שווי של 3–5.5 מיליארד שקל, ונאלץ לנהל הליך מכירה לא מיטבי בעבורו כשכלכלית היתה קרובה מאוד להידרדרות להסדר חוב מול בעלי האג"ח והבנקים. בסופו של דבר לאומי סיכם בקיץ 2015 עם קבוצה בראשות אחים נקש־אמפא על מכירת המניות תמורת כ-350 מיליון שקל. ואולם כמה חודשים לאחר מכן, קבוצת נקש־אמפא נסוגה מהעסקה - מה שאילץ את כלכלית לבצע הנפקות הון של כמיליארד שקל במחירים ששיקפו לה רבע מהונה העצמי. כך דוללו השעבודים של לאומי ושל שאר בעלי מניות בכלכלית.

לאחר מכן, במארס 2016 לאומי מכר את מניות כלכלית (13%) לסאמיט של זוהר לוי, דוד פורר ואחרים בכ-200 מיליון שקל. אחרי שהליך גישור מול קבוצת נקש־אמפא לא צלח, הצדדים חזרו לבית המשפט, ולאומי מקווה לגבות מהם סכום כמה שיותר גבוה - בעקבות תביעה של 172 מיליון שקל שהגיש לנוכח נסיגת נקש־אמפא מהעסקה.

לאומי, שאת הליך המכירה של ביטחונותיו מובילים עוה"ד אייל רוזובסקי ורונן מטרי, מנצל היטב את הגאות בשוק הנדל"ן הישראלי כדי לממש את הנכסים שהיו עד לאחרונה בבעלות פישמן. כך לאומי סיכם על מכירת חברת הנדל"ן תנופורט תמורת כ-160 מיליון שקל לידי ירון אדיב וכידן דהרי - עסקה שעם השלמתה תניב לבנק כ-110 מיליון שקל.

כמו כן לאומי יקבל 105 מיליון שקל ממכירת 70% מהזכויות במגרש גדול באזור לידי קרן ריאליטי, וכן כ–45 מיליון שקל נוספים בגין יתרת ה-30% בעתיד. בנוסף, הבנק מכר מגרש בעכו בכ-10 מיליון שקל, יקבל כ-40 מיליון שקל בגין מניות המוחזקות על ידיו בחברת סי.די.קי מימון. ביום חמישי הבא יכריז בית המשפט אם קבוצה בראשות אלונה בר־און או איש העסקים דויד דוידוביץ' ירכשו את השליטה בחברת מוניטין, השולטת ב"גלובס". כך או אחרת, לאומי צפוי לקבל בגין שעבוד על כ-57% ממוניטין כ-80 מיליון שקל.

בדומה ללאומי, גם הפועלים מנסה למזער את הנזקים מעסקי האשראי עם פישמן, אך בשל איכות הביטחונות המוחזקות על ידיו, מדובר במשימה מאתגרת מאוד. באחרונה, ולאחר כמה שנים של ניסיונות, הכונסים מטעם הפועלים, עוה"ד פיני רובין וירון אלכאווי, מכרו את השליטה בחברת הדלק והקמעונאות טן (83%) לידי קרן השקעות פרטיות איפקס, המנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן, תמורת כ-137 מיליון שקל, לפי שווי של כ–165 מיליון שקל בלבד.

הפועלים גם ניצל את העליות במניות כלכלית ירושלים שלאחר מכירת מניות שהוחזקו בידי לאומי, ומכר כ–5.5 מיליון מניות תמורת כ-44 מיליון שקל. הפועלים יקבל יותר מ-100 מיליון שקל בגין אחזקותיו במוניטין, סי.די.קי מימון, אופיס טכסטיל ובנדל"ן אחר של פישמן שמשועבד. עד כה גבה הפועלים כ-300 מיליון שקל מנכסיו של פישמן, ובינתיים נותר עם שעבוד על שני נכסים שמימושם יהיה לא פשוט: 34% ממניות קבוצת ידיעות אחרונות ו-90% מחברת הקמעונאות הום סנטר.

המניות בידיעות אחרונות נרכשו על ידי פישמן לפני 18 שנה, לפי שווי של 700–800 מיליון דולר - גבוה משמעותית מהשווי הנוכחי של הקבוצה כיום. "ידיעות אחרונות" סובל, בדומה לעיתונים אחרים, מפגיעה ברווחיות של ענף העיתונות והמוצרים הנלווים לו. באחרונה נוהלו מגעים למכירת השליטה ב"ידיעות אחרונות" למיליארדר האמריקאי לארי אליסון לפי שווי של כמיליארד שקל, אך אלה לא צלחו. סביר להניח שכיום לא יימצא קונה שיסכים לשלם יותר מכמה מאות מיליוני שקלים בעבור המניות האלה.

בנוסף, חייב פישמן לבנק הפועלים כ-493 מיליון שקל באמצעות חברת תרזליט, המחזיקה בכ-90% מחברת הקמעונות הום סנטר ובנדל"ן פרטי. הום סנטר פועלת בענף הסובל מירידה מתמשכת ברווחיות. בשנה שעברה פרסה החברה חובות של מאות מיליוני שקלים לבנקים ולבעלי האג"ח. אמנם הביצועים התפעוליים של הום סנטר משתפרים, אך בשל החוב הגבוה שהיא סוחבת, השווי הכלכלי של מניותיה אינו גבוה, אם בכלל קיים. בינתיים הפועלים לא מיהר למכור את הום סנטר ומחכה להשבחתה. כך או אחרת, הפועלים צפוי לסיים את עסקי האשראי עם פישמן עם הפסד של יותר ממיליארד שקל. הבנקים האחרים עדיין לא בצעו מימושים מהותיים בנכסים המשועבדים להם.
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד