כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

לא עלו לטיסה מחשש לחילול שבת, וניצלו מהפסד כספי כבד

המשיקיעים הישראלים לא הגיעו לרומניה כדי לממש את עסקת הנדל"ן עליה חתמו - והעיכוב הזה הוא שהציל אותם מהפסד של הון עתק. הסיפור המלא

קרקע חקלאית בגרמניה. צילום: pixabay
קרקע חקלאית בגרמניה. צילום: pixabay

שני ישראלים שהיו אמורים לרכוש קרקע ברומניה ואף שילמו עליה ממיטב כספם, ניצלו מהפסד כספי כבד לאחר שהתברר שהקרקע לא שווה את הכסף. הסיבה לזכייתם במשפט: אי הגעתם פיזית לרומניה מחשש לחילול שבת.

רומניה חזרה לקרוץ למשקיע הישראלי וזאת לאחר השקיעה הכלכלית בסוף העשור הקודם, אולם פסק דין חשוב שניתן השבוע בבית משפט השלום ברמלה, מטיל אור על המגבלות בכל הקשור לרכישת קרקעות, בפרט קרקעות חקלאיות, על ישראלים במדינה המזרח אירופאית.

שני תושבי גבעתיים בשנות ה-40 לחייהם שחתמו הסכם עם אשה בת 60 תושבת בת-ים שהצהירה כי היא מתמחה ברכישת קרקעות ברומניה, שילמו לה בשנת 2007 סך של 28 אלף יורו תמורת עשרה דונם של קרקע חקלאית בורסט ברומניה, תוך הבטחה שמדובר בהשקעה קצרת טווח שתכפיל את עצמה במהרה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי הייתה זאת שנת השיא בהשקעות ישראליות בנדל"ן וקרקעות ברומניה, השקעות שחלקן הגדול קרס עקב המשבר הכלכלי הגדול במדינה, וישראלים לא מעטים הפסידו את כספי השקעתם במדינה.

מהר מאד התברר לישראלים ששילמו את כספי ההשקעה לאשה כי ההשקעה הייתה לחינם מכיוון שאנשים שאינם חברי האיחוד האירופי אינם יכולים להיות בעלי קרקעות ברומניה, אלמלא הגיעו פיזית לרומניה והקימו חברה בבעלותם. חברה כזאת לא קמה ולאחר ששני המשקיעים הישראלים דרשו את כספם בחזרה, הם נענו בשלילה. בשנת 2014 שני הרוכשים הגישו תביעה נגד החברה בה דרשו לקבל חזרה את סכום ההשקעה בסך 28,000 יורו בתוספת הצמדה וריבית שמגיעים לסכום של 215,064 ₪.

השופט זכריה ימיני מבית משפט השלום ברמלה, פסק בשבוע שעבר כי שני המשקיעים הישראלים יקבלו את כל כספם בחזרה בתוספת הפרשי הצמדה וזאת לאחר שעורך דינם של השניים עו"ד גיל מור, מפירמת עורכי הדין "דורון טיקוצקי- קנטור- גוטמן- צדרבוים", הצליח להוכיח כי במקרה והמשקיעים לא הגיעו לרומניה להקים את החברה, הרי שאסור היה לנציגתם להמשיך עם ההליך לרכישת הקרקעות והיה עליה לעדכן את המשקיעים בכל ההליכים בהם נקטה.

על פי המידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', השניים היו חייבים להגיע פיזית לרומניה על מנת לרשום את חברתם שם אולם הטיסה נקבעה ליום שישי ומשום מה התעכבה. בפסק הדין נכתב: "הם עלו על מטוס על מנת לטוס לרומניה. הטיסה הייתה ביום שישי בשבוע, הטיסה התעכבה ועקב כך שלא רצו לטוס בשבת, ירדו מהמטוס".

בדיעבד התברר, כי העיכוב בטיסה היה זה שהציל את כספם של השניים. כפי שפסק השופט ימיני בפסק הדין: "התובעים ...רכשו כרטיסים לרומניה. הטיסה הייתה אמורה להתקיים ביום שישי בשבוע, אך הטיסה התעכבה עקב מזג האוויר סוער. מאחר והתובעים לא רצו לטוס בשבת, במיוחד כאשר ברומניה הייתה צריכה להיות להם טיסה מעבר, ירדו מהמטוס ולא טסו לרומניה. מאחר ולא טסו לרומניה, ממילא לא הקימו את החברה ברומניה".
שמירת שבת בית המשפט קרקע חקלאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד