ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

על סיגריות וגבינה צהובה: הפגישה הסודית של ליצמן ומנכ"ל תנובה

הלוביסט ארז גילהר מפרשת פיליפ מוריס תיווך בין ליצמן לתנובה, ואף נכח בפגישה בין הצדדים שנועדה למנוע סימון מזיק על הגבינה הצהובה • אחיו, ליעד גילהר, עובד במחלקת הרגולציה של תנובה • משרד הבריאות: "אנו נפגשים עם כל גורם רלוונטי, וההחלטות מקצועיות וענייניות"

מנכ"ל תנובה אייל מליס. צילום: גיל יערי, פלאש 90
מנכ"ל תנובה אייל מליס. צילום: גיל יערי, פלאש 90

בקבוצת תנובה חוששים מכך שבעוד פחות משנה הם יצטרכו לסמן במדבקות אדומות את רוב הגבינות הצהובות של החברה המובילות במכירות, בשל כמות השומן הרווי במוצרים, כפי שקבעה הוועדה לקידום תזונה בריאה במשרד הבריאות.

כדי לנסות להשפיע על שר הבריאות, יעקב ליצמן, להחריג את הגבינות הצהובות מחובת הסימון, השתמשה תנובה בקשריו המתמשכים של הלוביסט ארז גילהר, מנכ"ל פוליסי. גילהר סידר פגישה בין מנכ"ל קבוצת תנובה, אייל מליס, לבין ליצמן. גילהר אף נכח בפגישה בין הצדדים.

מלבד היותו הלוביסט של תנובה, גילהר הוא גם הלוביסט של חברת הסיגריות פיליפ מוריס, שבעבר פורסם כי נראה לוחש באוזנו של ליצמן במהלך ועדת הכלכלה בעניינה של פיליפ מוריס, ואף ניסח חלק מהודעה לעיתונות שהוציא משרד הבריאות בעניין מוצרי עישון. אחיו של ארז גילהר, ליעד גילהר, מועסק במחלקת הרגולציה של תנובה.

איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, שמייצג את חברות המזון מול משרד הבריאות בכל הנוגע לוועדה לקידום תזונה בריאה, מתנהל מול הדרגים המקצועיים במשרד כדי לדון במסקנות הוועדה. ואולם בתנובה לא הסתפקו בדרגים המקצועיים של המשרד — ופנו לדרג הפוליטי.

תנובה ספגה ביקורת על מעדן עם 39% שומן
לפני פחות מחודשיים מתח מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ביקורת על תנובה, אחרי שהשיקה את המעדן השמן בישראל — יולו גנאש 39% שומן.

בתשובה לשאלה אם היה אוכל את המעדן החדש של תנובה, ענה בר סימן טוב ל"תוכנית חיסכון": "בשום אופן לא. גם לפני הוועדה, ברור שלא. לא הייתי אוכל גם דברים עם תכולת סוכר הרבה יותר נמוכה, ובאמת אין סיבה שהציבור יצרוך דברים כאלה. לכן עשינו את ההמלצות. כשיהיו הסימונים האדומים, הציבור גם יידע שהדבר הזה לא מומלץ".

תנובה וטרה, כמו גם יתר יצרניות הגבינות הצהובות, יצטרכו לסמן את רוב הגבינות הצהובות שלהן במדבקות אדומות כבר בשלב הראשון של סימון המוצרים, שיתחיל בתחילת 2018, משום שהגבינות מכילות כמות גדולה של שומן רווי. גם הגבינות צהובות של תנובה המכילות אחוזי שומן נמוכים לא יוכלו לקבל סימון חיובי ירוק, אם יימצא במחקר שהחומרים המשמרים בהן מזיקים. לפי המלצות לוועדה, בשלב הראשון יקבלו סימון אדום מוצרים עם יותר מ–6 גרם שומן רווי ל–100 גרם גבינה. בשלב השני ההגבלה תוחמר לכמות מרבית של 5 גרם שומן רווי ו–500 מ"ג נתרן ל–100 גרם גבינה.

מקורות בענף:"הנהלת תנובה בלחץ"
ככל הנראה, מליס ניסה לשכנע את השר כי יש להחריג את הגבינות הצהובות מחובת הסימון, בין השאר בשל הסידן, הוויטמין D והחלבון שבהן.

המכירות של תנובה בתחום הגבינה הצהובה כבר נפגעו לא מעט מפתיחת מכסות ליבוא פטור ממכס בקטגוריה ומהתחרות מול מותגים פרטיים. תנובה ירדה מנתח שוק של כ–80% בקטגוריית הגבינות הצהובות ב–2015 ל–75% ב–2016. מדובר בהמשך הירידה הגדולה שלה במכירות הגבינות הצהובות, לאחר שב–2013 החזיקה בכ–89% מהקטגוריה, שנחשבת לאחת הרווחיות ביותר בעבורה.

מקור בענף המזון אמר: "הנהלת תנובה בלחץ. כל הנושא של המצפן התזונתי שהם שיווקו לציבור לאורך השנים עומד בפני סכנה. יש להם עשרות מוצרים שיקבלו סימונים אדומים — כמו מעדנים, שוקו ומשקאות חלב נוספים, גבינות צהובות ועוד. כל זה פוגש אותם בתקופה קשה גם כך".

ממשרד הבריאות נמסר: "מדיניות השר והמנכ"ל היא לפגוש כל גורם רלוונטי המעוניין להיפגש, ולקבל החלטה עניינית בהתאם לשיקולים המקצועיים".

ארז גילהר מפוליסי מסר: "איני נוהג להגיב בנושאים הקשורים בלקוחותי".

תנובה סירבה להגיב.
יעקב ליצמן תנובה פיליפ מוריס משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד