י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"אביו מסר לו כוח התפילות" • פרופיל מרתק לדמותו של 'הממשיך' לבית אדלשטיין

שאגת "מזל טוב" הרעידה אמש את רחובות בני ברק, בעת הלוויית רבה של הוד השרון הגאון רבי יעקב אדלשטיין שהובא למנוחת עולמים • 'בחדרי חרדים' מגיש פרופיל מיוחד לדמותו של הבן הממשיך שהוכתר אמש כבר בעת הלוויית אביו

הממשיך הגאון רבי מרדכי שלמה אדלשטיין בתפילה (באדיבות המצלם)
הממשיך הגאון רבי מרדכי שלמה אדלשטיין בתפילה (באדיבות המצלם)

ויהי אחרי מות - במהלך מסע הלווית הגאון הגדול רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל בבני ברק, בו השתתפו רבבות, בין אמירת פרקי תהילים לדברי ההספדים הוכרז כי על פי רצונו וצוואתו של הרב זצ"ל, בנו הגאון רבי מרדכי שמואל אדלשטיין מונה לממשיכו לרב בית המדרש 'נאות יוסף' ורב השכונה הסמוכה לצפון בני ברק. מיד לאחר ההכתרה הרעידה שאגת 'מזל טוב' את רחובות ההלוויה, והמרא דאתרא הוזמן לפתוח את שורת ההספדים.

המינוי לא הפתיע רבים, היה זה אך טבעי שהבן הגדול של הרב הנערץ ימלא את מקום אביו הגדול. חסרונו של רבי יעקב זצ"ל יורגש בכל מקום, אלפים שיחרו לפתחו מידי שבוע ונושעו מברכותיו ועצותיו, ולא רק אלו שהגיעו עד הבית ברחוב נעמי 4 ברמת השרון שהפך לתל תלפיות - רבי יעקב היה גם מורה דרך למאות אברכים בני קהילתו בבני ברק, שהיו לו כבנים ממש. בכל עת, בשבתות ובמועדים, רבי יעקב הגיע לשבות במחיצתם של האברכים, לצד שיעורים קבועים ומפורסמים, דרשות שבת הגדול ושבת שובה.

כבר לפני שנה, בדרשת שבת הגדול בערב פסח האחרון, מינה אותו אביו רבי יעקב זצ"ל לממשיכו ברבנות בית הכנסת במקומו עקב חולשתו הגדולה. מאז יושב רבי מרדכי שמואל בכותל המזרח של בית הכנסת הגדול, המכיל מאות מקומות ישיבה ונחשב לאחד מבתי הכנסת הגדולים והמפורסמים בעיר התורה והחסידות, והמינוי הפך להצלחה גדולה.

'בחדרי חרדים' צעד במשעול חייו של הגרמ"ש אדלשטיין ומגיש 'פרופיל' לדמותו של מי שיהיה לממשיכו ברבנות בבני ברק ובתפילות המיוחדות, אותם מסר לו האב שימשיכם להעביר הלאה למבקשי ישועה.

מספיד במסע הלווית אביו אמש. צילום: בעריש פילמרצילום: מספיד במסע הלווית אביו אמש. צילום: בעריש פילמר
מספיד במסע הלווית אביו אמש. צילום: בעריש פילמר

רבי מרדכי שמואל נולד ברמת השרון כבן בכור לאביו הגאו רבי יעקב זצ"ל ולאמו מרת שולמית ע"ה. שמחת הברית נערכה ברמת השרון ואליה הגיע מרן ה'חזון איש' זצ"ל להשתתף ולשמש כסנדק. החזון איש אף בחן את תלמידי הישיבה בישיבת רמת השרון שרבי יעקב עמד בראשה, בויקרא שמו בישראל נקרא הבן הבכור על שמו של סביו - הגאון רבי מרדכי שמואל קרול זצ"ל רבה הראשון של כפר חסידים, חמיו של הגר"י אדלשטיין זצ"ל.

בבחרותו קנה וינק את תורתו בישיבת פוניבז', שם היה לחביבם של ראשי הישיבה. לאחר נישואיו עם רעייתו הדסה שתחי', בתו של הגאון רבי רפאל יצחק וסרמן זצ"ל ראש ישיבת 'אוהל יעקב' בבני ברק, המשיך בכולל האברכים של הישיבה וקבע את מקום מגוריו בשכונת רמת אלחנן בבני ברק, שם נהיה לאחד מחשובי התושבים ורבני השכונה. הוא המשיך ללמוד בכולל עד למינויו לפני למעלה מחצי יובל שנים כר"מ בישיבת חמד לצעירים מצוינים שבראשות הגאון רבי מרדכי דרורי, שקנתה את שמה כאחת הישיבות הטובות ביותר בכותל המזרח של הישיבות הקטנות.

בישיבת "חמד", שעברה לבני ברק בשנים האחרונות, משמש הגרמ"ש אדלשטיין כאחד מחשובי ראשי הישיבה. בעומק שיעוריו הוא מצליח להחדיר בתלמידיו אהבת תורה. תלמידים מהעבר מספרים ל'בחדרי חרדים' על תלמיד חכם גדול ענוותן ובורח מהכבוד שמסור בלב ונפש לתלמידי הישיבה.

בימים נוראים משמש כבעל תפילה בשחרית בישיבת פוניבז', עוד מאז היה לאברך צעיר בהיותו בעל קול חזק ומשתפך.

בשמחת אירוסי בתו לפני מספר חודשים. צילום: יהודה פרקוביץצילום: בשמחת אירוסי בתו לפני מספר חודשים. צילום: יהודה פרקוביץ
בשמחת אירוסי בתו לפני מספר חודשים. צילום: יהודה פרקוביץ

מזה כמה שנים שאביו הגר"י זצ"ל שולח אליו אנשים לברכה וישועה. בשנה האחרונה אף החל לשמש כבעל התפילה במעמדי התפילות המסוגלות לזיווג של רשת בתי המדרש לעמלי תורה - 'רינה של תורה' שנערכים בזאת חנוכה ובט"ו באב, וזאת בהוראת אביו זצ"ל שהיה נשיא 'רינה של תורה'. אביו רבי יעקב אף התבטא תדיר כי "לימדתי אותו את כוח הסגולות", ותלמידי אביו מספרים כי רבי יעקב מסר בידיו את כוח התפילה של הזיווגים.

אחד מתלמידי אביו זצ"ל מסכם ל'בחדרי חרדים' - "אנשים נוהרים אליו מפאת סבלנותו הרבה והארת הפנים המיוחדת שיש לו לכל אחד, גדול כקטן, הוא ידוע כפיקח גדול ויכולתו לפשר במצבים סבוכים כדרכו של אביו שהיה אוזן קשבת לכל אחד ואחד. גם בצורת הדיבור הוא דומה ומזכיר את אביו". "אין ספק" אומרים התלמידים והמסתופפים, "כי רבי מרדכי שמואל יהווה תחליף לרבי יעקב וימלא את מקומו בצורה הטובה ביותר על פי רצונו הטהור".

כעת נותר להמתין מי ימלא את מקומו של רבי יעקב זצ"ל ברבנות ברמת השרון, 'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב.

הבוקר שיגר ראש הממשלה נתניהו ניחומים למשפחה בעקבות פטירת אביהם. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הצדיק הרב הגאון יעקב אדלשטיין. עם ישראל איבד את אחד מגדולי התורה של דורנו. הרב אדלשטיין רבה של רמת השרון משנת תש"י (1950) בנו של הרב צבי יהודה, מהתלמידים הראשונים שייסדו את ישיבת פוניבז', תלמידו של "החזון איש", עמד בראש קהילה מפוארת ומוסדות חינוכיים, היה ראש ישיבה ודיין. מאור פניו, רגישותו לכל אדם, אהבתו לכל אחד מרגביה של ארצנו וגדולתו בתורה ובדרך ארץ, ילוו אותנו לעוד שנים רבות. תנחומי לאשתו מירה, לבניו, בנותיו, נכדיו הרבים וניניו, ולאחיו הרב הגאון גרשון אדלשטיין".
רבי יעקב אדלשטיין רבי מרדכי שמואל אדלשטיין הכתרה מינוי ממשיך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד