כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

סערת המגנומטר; המטרה - למנוע מחרדים להגיע לכותל

סערת המגנומטר שהחלה בעקבות תחקיר ערוץ 2 לפיו מאבטחי הכותל אינם בודקים בשבתות את הנכנסים, הגיעה גם לוועדה לפניות הציבור של הכנסת שקיימה סיור ודיון הבוקר עם רב הכותל. אייכלר: "המטרה - למנוע מחרדים להגיע לכותל"

סערת המגנומטר; המטרה - למנוע מחרדים להגיע לכותל

סערת המגנומטר שהחלה בעקבות תחקיר ערוץ 2 לפיו מאבטחי הכותל אינם בודקים בשבתות את הנכנסים, הגיעה גם לוועדה לפניות הציבור של הכנסת שקיימה סיור ודיון הבוקר עם רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ.

כפי שסוקר בהרחבה בשבועות האחרונים ב'בחדרי חרדים', במהלך השבתות האחרונות חרדים רבים נדרשו לעבור במגנומטר ולפי פוסקי ההלכה אין חשש להכנס אם אין על המתפללים מתכת.

רב הכותל אמר בסיור הוועדה כי "חלק גדול מפוסקי ההלכה התירו את השערים הללו, הקיימים בכל בתי החולים ובקבר רחל. בודק המגנט, אינו אלקטרוני. הוא מותר ע"י פוסקי ההלכה מכל החוגים והעדות. מי שעובר בשערים הללו אינו מחלל שבת, כמו כל מי שפותח ברז בשבת והמונה המכני סופר את צריכת המים. המגנומטר עושה את אותה פעולה, של מונה המים בבית, הפועל באותה שיטה. מי שרוצה להחמיר על עצמו, זכותו לקבל בדיקה ידנית. אך יש לדעת שזה לוקח יותר זמן. נתדרך את המאבטחים שיהיה להם אורך רוח, מדובר בשעות מסוימות של לחץ לפני תחילת התפילות".

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר הדגיש כי אין ספק שיש לבדוק כל אחד מפני פיקוח נפש. בפרט לאחר הפרסום השערורייתי הפרטני של הפרצה הבטחונית, בשבתות. אויבי הכותל יזמו תחקיר שהופץ בכל התקשורת המוסלמית בעולם, שאפשר להכניס סכינים לכותל המערבי בשבת, בהתחפשות בטלית ולבישת בגדי שבת. זה היה מחדל של הצנזורה הבטחונית שאפשרה פרסום עולמי של פירצה בטחונית, באתר כה אסטרטגי. עצם הפרסום מזמין מחבלים לפגע בשבת. אם היו מעבירים את התחקיר למשטרה ולגורמי הבטחון, בלי פרסום, כדי לשפר את הבידוק לא הייתה סכנה. אבל הפרסום נועד להסית נגד החרדים המקבלים "פרוטקציה" בבידוק. המטרה היא למנוע מציבור שומרי השבת להגיע לכותל בלי חילולי שבת. משכשלה הצנזורה אין מנוס מלבדוק כל אדם הנכנס לרחבת הכותל. אך אפשר וצריך לעשות זאת בלי חילולי שבת. קיימת בדיקה ידנית בכל שדות התעופה בעולם ואין סיבה לא לאפשר זאת בכותל המערבי. כך גם בודקים אנשים עם קוצב לב, בלי להכניס סכינים.

לסיכום אמר רב הכותל הגר"ש רבינוביץ כי בימים אלה נבדק פתרון נוסף, לרכוש מכשירים ידניים, שיפעלו על אותו הרעיון של השערים. אך הנבדק הופך לפאסיבי וגם המאבטח אינו מחלל שבת. בכל מקרה מי שעובר עם מפתחות או אבזם, אין שום השפעה על השער. אותו דבר עם בגדי שבת או עטרה בטלית. אך מי שיש לו מתכות, יכול להניחם בצד ולעבור בלי חילול שבת.

מפקד מרחב דוד אמר כי קיימת אפשרות לבדיקה ידנית. אנחנו נבקש לפרסם את השערים דרכם ניתן להיכנס בבדיקה ידנית. אך זה יקח יותר זמן לבדיקה. המשטרה תהיה מוכנה לכל בדיקה שתואמת את ההלכה ולא תגרום לחילולי שבת ובלבד שהיא תהיה בדיקה המונעת כל אפשרות להעביר שום דבר.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס דרש שהבדיקה הידנית תתאפשר גם בכניסה משער שכם אל הכותל. אך המשטרה טענה כי יש שם שער בטחוני לרכבי חירום ולכן מי שרוצה בדיקה ידנית יעלה לשער הסמוך כמה עשרות מטרים בלבד, שם תבוצע הבדיקה הידנית. בכניסה משער שכם בגלל המבנה הפיזי, ביקשנו שיעלו ימינה ומגיעים מהכניסה העליונה שם ישנה אפשרות בלי בעיה.





















מגנומטר הכותל המערבי ישראל אייכלר הרב שמואל רבינוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד