כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"תרגיל החקירה" של בנק הפועלים, "סוכני המוסד" - וחובות המיליארדים של מוטי זיסר

פיליפ מאייר, איש עסקים שוויצרי ושותפו לשעבר של מוטי זיסר, טוען בתביעה שהגיש לבית המשפט: "בנק הפועלים חצה את כל הקווים תוך שימוש באמצעים פליליים". בנק הפועלים בתגובה: "אין לנו שום ידיעה על האירועים בסוגיה זו"

מוטי זיסר (פלאש 90)
מוטי זיסר (פלאש 90)



"בנק הפועלים חצה את כל הקווים וניסה לבצע 'תרגיל חקירה' תוך שימוש באמצעים פליליים, ופגיעה אפשרית בביטחון המדינה, והפעיל גורמים שהתחזו לסוכני מוסד", כך טוען פיליפ מאייר, איש עסקים שוויצרי ושותפו לשעבר של מוטי זיסר המנוח, בתגובה שהגיש בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

מקור הסכסוך בין הפועלים למאייר קשור בהליך פשיטת רגל שמנהל הבנק מזה כמה שנים נגד איש העסקים המנוח, מוטי זיסר, שהותיר אחריו חוב עתק של כ-1.4 מיליארד שקל ושבגינו הוא העניק להפועלים ערבות אישית. מדובר באחד מהאשראים הבעייתיים ביותר שהוענקו על ידי הפועלים ללווה בודד בעשור האחרון. ברשימה זו של לווים בעייתיים של הפועלים נמנים גם אליעזר פישמן, נוחי דנקנר, יוסף גרינפלד ועוד שחייבים לבנק במצטבר מיליארדי שקלים. הפועלים הפריש בדו"חותיו את מלוא החוב של זיסר המנוח, כך שהדבר לא מהווה סכנה ליציבות מאזנו אך בינתיים הפועלים לא הצליח לגבות חלק מהותי מחוב זה.

מאייר עומד במרכזה של בקשה שהגיש בנק הפועלים לבית המשפט ובה העלה תהיות בנוגע לתפקידו האמיתי של פיליפ מאייר, שחברת דוקל שבשליטתו היתה שותפה של זיסר המנוח בחברת מרכזי שליטה בבלגיה. הבנק תוהה מדוע חברה זו ניאותה לסייע לזיסר לפרוע תשלומים לבנק ולשעבד את נכסיה כנגד החוב שלו. בנק הפועלים טען כי מאייר היה איש קש של מוטי זיסר. בבנק גם מעלים תהיות מדוע בחר מאייר דווקא בדוד זיסר, בנו של מוטי זיסר, כדי שינהל את פעילות הנדל"ן והמלונאות שלו באירופה.

בנובמבר 2016 נענה נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, לבקשת בנק הפועלים לקבל צו זמני להגבלת שימוש להגבלת שימוש בנכסים נגד דוד זיסר, הבן, ברכה זיסר, האלמנה, יצחק כהן חושן שותפו של דוד זיסר ומאייר. הצו נועד להגביל את השימוש בנכסים שבהם מחזיק דוד זיסר, איש עסקים בתחילת שנות ה-30 לחייו, עד להכרעה בבקשה למתן צו לניהול עיזבון בפשיטת רגל ובשאלת בטלות הענקת הנכסים הללו לידי דוד זיסר ושותפיו. הדיון בנושא צפוי להתקיים בתחילת מארס 2017.

אולם מאייר טוען בתגובתו, כי הבקשה של הבנק מבוססת על ספקולציות, שעל בסיסן מעלה נגדו הבנק טענות ומציג אותו כעושה דברו של מוטי זיסר וכמי שנכסיו נמצאים בבעלות מוטי או דוד זיסר. "הבנק שניסה למצוא דרך כלשהי לקשור את פיליפ מאייר ואת נכסיו להליך המתנהל בעניינו של זיסר, החליט לטוות, יש מאין, סיפור מרחיק לכת, משולל יסוד ומנותק מהמציאות, כאילו מאייר שימש במשך השנים 'איש קש' של מוטי זיסר, כאילו נכסיו של מאייר אינם מצויים בבעלותו, וכאילו באמצעות מאייר העניק מוטי זיסר נכסים לבנו, דוד זיסר", נכתב בתגובה. לדברי מאייר, הוא פועל כמשקיע עצמאי, מקבל את החלטותיו העסקיות באופן אוטונומי ואינו נשלט או מופעל על ידי בני משפחת זיסר.

בתגובה שהגיש ציין מאייר כי ככל הנראה הבנק מנהל חקירה בעניינו כבר מזה זמן רב וסיפר את השתלשלות האירועים מנקודת מבטו. לדבריו, בפברואר 2016 הוא קיבל שיחת טלפון מעו"ד יהודי אירופאי אותו הוא מכיר מזה למעלה מ-20 שנים ושהציע לו להיפגש כשהדבר יתאפשר. הפגישה ביניהם התקיימה לאחר זמן מה. לדברי מאייר, באותה פגישה הסביר לו אותו עורך דין כי פנה אליו אדם שהוא מכיר מהמוסד ששאל אותו שאלות על מאייר וביקש לדעת את דעתו עליו. אותו עו"ד סיפר למאייר כי דיבר עליו בחיוב, הוא כתב למאייר את פרטיו ואמר לו שאותו סוכן יהיה מעוניין לפגוש אותו בישראל.

ימים אחדים לאחר מכן, הגיע מאייר לישראל והתקשר לאחד ממספרי הטלפון שנמסרו לו. ענה לו אדם שאמר שישמח להיפגש איתו, והשניים קבעו להיפגש. הפגישה התקיימה בבית קפה גרג בהרצליה, בקומה השנייה, לקראת סוף חודש פברואר. במהלך אותה פגישה, טוען מאייר, הציג אותו אדם את עצמו כסוכן מוסד. הוא ביקש לברר עם מאייר פרטים עליו ועל פעילותו המקצועית וציין כי הארגון זקוק לעתים לסיוע מאנשים כדוגמתו, בקשר לפעילויות הארגון מחוץ לישראל, בתחום הפיננסי, היכן שהוא לא יכול לפעול בשמו שלו.

בהמשך התקיימה בין השניים פגישה שנייה באותו המקום. לטענת מאייר, באותה פגישה שוב ניסה אותו אדם לתחקר אותו בנושאים שונים הנוגעים לאפשרות לבצע פעולות כספיות עבור הארגון ושאל אם הוא יוכל לסייע בכך. מאייר ביקש ממנו לטענתו להיות קונקרטי ולהסביר לו באיזה סוגי והיקפי פעילות מדובר, ואותו אדם אמר לו כי מדובר בהעברות כספים ובפעילות בכספים ללא שניתן יהיה לאתר את מקור הכסף. במענה לשאלה של מאייר באיזה היקף כספי מדובר, הוא ציין סכום של 50 מיליון אירו. "למעשה מאייר נתבקש לשמש כאיש קש של המוסד", נכתב בתגובה. לטענת מאייר, הוא השיב כי הוא אינו מסוגל לסייע, לאור דרישות הרגולציה וכללי הציות בתחום הזה.

כעת טוען מאייר כי אותו אדם הוא "סוכן מוסד לשעבר שהועסק על ידי חברת בלאק קיוב שקיימה חקירה בעניינו עבור בנק הפועלים". לדבריו, "בנק הפועלים ניסה לבצע 'תרגיל חקירה' תוך שימוש באמצעים פליליים ופגיעה אפשרית בביטחון המדינה, והפעיל גורמים שהתחזו לסוכני מוסד וכמי שפועלים בשמו".

דוברת בנק הפועלים מסרה בתגובה: "לבנק אין שום ידיעה על האירועים בסוגיה זו".

מבלאק קיוב נמסר בתגובה: "בלאק קיוב פעלה ופועלת בהתאם לחוק בכל מדינה בה היא פועלת. המקרה המתואר אינו קשור לפעילות החברה בכל צורה שהיא וחבל שניתנת במה לתצהיר שווא של צד בהליך משפטי".
מוטי זיסר בנק הפועלים פיליפ מאייר סוכן מוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד