כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

שוב תביעה נגד נוחי דנקנר ובכירי דסק"ש לשעבר - בסך 2 מיליארד שקל

הוגשה בשנית תביעה נגזרת נגד בעלי השליטה לשעבר בדסק"ש ומשרד רואי החשבון סומך חייקין - בגין חלוקת דיווידנדים אסורה ב-2011-2010, שבוצעה כביכול לאחר רכישת מניות שופרסל - כדי שדסק"ש תוכל להכיר ברווח רעיוני של 1.3 מיליארד שקל

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



תביעה נגזרת על סך 2 מיליארד שקל הוגשה בשנית היום (א') נגד שורה של 21 נתבעים, ביניהם חברת דסק"ש , הדירקטורים ונושאי המשרה, בעלי השליטה ומשרד רואי החשבון סומך חייקין.

בתביעה, אשר הוגשה למחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל אביב, נטען כי הנתבעים אחראים לחלוקת דיבידנדים אסורות שבוצעו בין השנים 2011-2010 בסך עתק של 1.25 מיליארד שקל, וכן לרכישות מלאכותיות של מניות שופרסל על ידי דסק"ש שנועדו להכשיר את החלוקה.

התובעים מאשימים את אנשי דסק"ש ביישום מניפולטיבי ושגוי של כללים חשבונאיים, שנועדו להכשיר חלוקת דיבידנדים בסכומי עתק ללא כל הצדקה חוקית חשבונאית או כלכלית.

"מדובר בניצול ציני, פסול ובלתי חוקי של כללי החשבונאות המקובלים, שכן הן לפני רכישת המניות הנוספות בשופרסל (בתחילת שנת 2010) והן לאחריה, הייתה החברה בעל השליטה האפקטיבית והפורמאלית בשופרסל, ולכן כתוצאה מרכישת המניות הנוספות בתחילת שנת 2010, לא חל כל שינוי בשליטה. הואיל ולא חל כל אירוע של מעבר לשליטה בשנת 2010 (שכן השליטה היתה גם קודם לכן), אסור היה לבצע שערוך על פי כללי החשבונאות המקובלים, אסור היה להכיר ברווחים רעיוניים בשל כך, ואסור היה לחלק דיבידנדים בהתבסס על רווחים מדומים אלו. בנוסף, על פי כללי החשבונאות המקובלים, אסור היה לבצע שערוך של ההשקעה בשופרסל, מאחר שלא עמדה מאחוריו כל תכלית כלכלית אמיתית ומשמעותית והוא נועד אך רק לצורך חלוקת דיבידנדים" כותבים התובעים.

משה הייט, המיוצג על ידי עורכי הדין שלומי מושקוביץ ויניב סטיס, וראובן רוזנפלד המיוצג על ידי עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, דורשים מבית המשפט לאשר את התביעה נגד רפי ביסקר, חיים גבריאלי, נוחי דנקנר, אליהו כהן, יצחק מנור, צבי לבנת, ניב אחיטוב, זהבה דנקנר, אבי פישר, דורי מנור, שאול בן זאב, מרק שימל, משה ארד, עמי אראל, מישל דהן, כלל החזקות עסקי ביטוח , כלל פיננסים, י.ז.ד, יצחק דנקנר, סומך חייקין ודסק"ש.

"אין צורך להכביר במילים כיצד היו נראים מאזניה של החברה אילולא אותו תרגיל פיננסי. ראשית, ברשות החברה היו קיימים היום נכסים נזילים נוספים בסכום עתק של 2 מיליארד שקל, המהווים את סכום הדיבידנדים שחולקו שלא כדין, וכן את הכספים שהושקעו ברכישת המניות הנוספות בשופרסל. שנית, אלמלא תרגיל זה לא היתה צריכה החברה לבצע הפחתה של ההשקעה בשופרסל בגין ירידת ערך המוניטין, בסך של 420 מיליון שקל בשנים 2012-2011 בגין השקעתה בשופרסל" טוענים התובעים.

לשיטתם, "התרגיל המתוחכם והמניפולטיבי של רישום הרווח הרעיוני משערוך, גרם נזק כספי קשה ביותר לחברה, דלדל את משאביה ויתכן ובסופו של דבר אף גרם נזק משמעותי לנושי אי.די.בי החזקות, החברה העומדת בראש הקונצרן שנושיה נאלצו להגיע בסופו של דבר להסדר נושים שכלל תספורת עמוקה בחובות המגיעים להם".

התביעה מתייחסת לעסקה שהתבצעה בפברואר 2010, בה דסק"ש רכשה מהציבור 8.3% מהון המניות של שופרסל בתמורה ל-423 מיליון שקל והגיעה להחזקה של 46% מההון המונפק ו-50.2% מזכויות ההצבעה.

לאחר העסקה דיווחה החברה כי תרשום רווח של 1.29 מיליארד שקל, שכן לשיטתה העסקה העבירה אותו ממצב של היעדר שליטה למצב של שליטה בשופרסל. על יסוד אותו רווח רעיוני אישר דירקטוריון החברה לחלק דיבידנדים בסכום כולל של 1.25 מיליארד שקל.

שופט בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין, שחשש לגורל הסדר אי.די.בי, נתן צו חוסם שאסר על התובעים מהציבור להגיש את התביעה הנגזרת. ערעור הוגש לבית המשפט העליון נגד החלטתו של אורשנטיין. העליון ביטל את הצו החוסם וקבע כי ניתן להגיש את התביעה נגד כלל הנתבעים, אך אסור יהיה להגיש אותה נגד אי.די.בי. פיתוח.
נוחי דנקנר בית המשפט תביעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד