י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אושר סופית: הקמת המאגר הביומטרי

ברוב של 39 מול 29, לאחר דיון ממושך ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהוגשו, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע

הפגנה נגד הקמת המאגר הביומטרי (יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד הקמת המאגר הביומטרי (יונתן זינדל, פלאש 90)

ברוב של 39 מול 29, לאחר דיון ממושך ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהוגשו, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע.

ההצעה נועדה לתקן את ההסדרים שנקבעו בחוק המאגר הביומטרי לקראת החלתו על כלל תושבי המדינה והיא בנויה מהוראת קבע לפיה יהיה מאגר ביומטרי של תמונות פנים בלבד ותוקף תעודות הזיהוי והדרכונים של כל האזרחים יהיה לחמש שנים, אלא אם כן קבע השר בצו תקופת תוקף ארוכה יותר.

בנוסף, תיקבע הוראת שעה של חמש שנים מכניסת החוק לתוקף, אותה ניתן יהיה להאריך ללא הגבלה בתקופות נוספות של חמש שנים. לפי הוראת השעה אדם יוכל לתת הסכמה שטביעות האצבע שלו יוכנסו למאגר. מי שטביעותיו לא יוכנסו למאגר, יונפקו לו תעודת זהות ודרכון שתוקפם חמש שנים בלבד, בעוד שלמי שייכלל במאגר - יונפקו מסמכי זיהוי כאמור לעשר שנים.

בהצעת החוק הוכנסו שינויים משמעותיים מהנוסח הראשוני. בין השאר הוחלט כי לא יישמרו במאגר טביעות אצבע של קטינים מתחת לגיל 16, לא ייעשו שימושים משטרתיים בניגוד לכללי העיכוב הקיימים היום ובכל מקרה עד שיאושרו התקנות בכנסת, לא תוכל המשטרה להשתמש במאגר בכלל. כמו כן נקבע כי ראש מערך הסייבר יערוך בדיקות כל שנה וחצי במקום כל שנתיים למציאת חלופות טכנולוגיות לטביעות האצבע ומערך ההסברה לגבי המאגר ייתן מענה בחמש שפות.

כמו כן, הוחלט כי שר הפנים יביא תקנות ראשונות עד 1.5.17 והכנסת תאשר אותן עד 3.7.17. יום תחילת החוק יהיה תלוי באישור התקנות בכנסת, כלומר עם כניסת התקנות לתוקף.

יו"ר הוועדה המשותפת שהכינה את הצעת החוק, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר: "ברגע האחרון הכנסנו שטביעת אצבע של קטינים לא תוכנס למאגר, ומי שמתלבט יכול לבקש בכל עת למחוק את תביעת האצבע שלו.

"החלטנו לקחת גוף אובייקטיבי שאנחנו סומכים עליו וזה ראש מערך הסייבר, אמרתי לו שאם הוא ימצא טכנולוגיה שמאפשרת לשמר תמונה עשר שנים, להערכתי אנחנו נמחק את טביעות האצבע לחלוטין אבל כרגע אין טכנולוגיה כזו.

"אנחנו הולכים עכשיו להנפיק לכל אזרחי המדינה תעודה ביומטרית שתכלול גם תביעות פנים וגם תביעות אצבע. אם פה נפספס ונוציא תעודה לאדם שגונב זהות, בעצם איבדנו את הכל. האחריות שלנו מחייבת שנהיה סופר זהירים וננקוט בכל האמצעים כדי לוודא לא יהיו זהויות כפולות."

בקריאה שלישית תמכו בהצעה 39 והתנגדו 29.
מאגר ביומטרי אריה דרעי משרד הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד