י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ילדים חרדים כבר לא מתחפשים לחייל; "לא מתחפשים לחרד"קים"

פורים מעבר לפינה: המאבק נגד גיוס חרדים לצה"ל, ששבר שיאים בשנים האחרונות, משנה סדרי עולם אפילו בהרגלי הצריכה ושוק התחפושות בפורים. בעלי חנויות מספרים ל"בחדרי חרדים": "עוברים ילדים וצועקים 'לא מתחפשים לחרד"קים'"

אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)

תחפושות הילדים לקראת פורים משקפות הרבה את המצב ואת הטרנדים הנוכחיים - החל ממלחמת המפרץ אז היה סדאם חוסיין ללהיט, ועד לתחילת עידן הסלולר אז הפך הפלאפון לתחפושת לוהטת, וכך כל שנה עם תחפושת מקורית ש"תופסת" חזק בקרב הציבור.

לעד ינצחו תחפושות מרדכי היהודי, אסתר המלכה, רב וכלה, אך נראה כי ישנן תחפושות שאט אט יוצאות מהאופנה, זאת על רקע המאבקים בציבור החרדי, שמשפיעים אפילו על הרגלי הצריכה ושוק התחפושות בפורים.

מבדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי התחפושות שחוות ירידה משמעותית בשנים האחרונות הן כפי הנראה תחפושות שוטרים וחיילים, זאת מאז חוק לפיד בעניין הגיוס. "בחדרי חרדים" יצא לבדוק - עד כמה תחפושת לשוטר או חייל הפכה ללא-רלוונטית, עד כמה נרשמה ירידה ברכישת תחפושות מסוג זה, ואולי צריך להפריד חייל משוטר. בעוד חיילים כמעט ואין בנמצא ברחובות החרדים, שוטרים עדיין קיימים.

גברת ירחום מבעלי חנות 'כלבו אלעד', שנמצא במרכז המסחרי נחלת יצחק בעיר אלעד, אומרת בשיחה עם "בחדרי חרדים": "בשנים האחרונות יש ירידה דרסטית ברכישת תחפושות חייל, אך יש עליה ברכישת תחפושת שוטר".

שרוליק שטרן, הבעלים של חנות הצעצועים של שלומי, אומר בשיחה עם "בחדרי חרדים": "אכן יש ירידה משמעותית ברכישת תחפושת חייל ושוטר, אך תחפושת שוטר עדיין יש כאלו שרוכשים. עם זאת, אנו באמצע העונה והכל עוד יכול להשתנות".

מנגד, יש מי שטוען שאין ירידה דרסטית במכירת תחפושת חייל. אלחי וייס, מבעלי חנויות אי המטמון בבני ברק, אומר בשיחה עם "בחדרי חרדים": "יש ירידה קלה מאוד ברכישת תחפושת חייל ושוטר, לעומת שנים קודמות שקנו מאות סטים של חייל ושוטר".

לדברי וייס, "הילדים מאוד רוצים להתחפש לחייל/שוטר אך מנהלי תלמודי התורה לא מסכימים. אני רואה את זה יום יום שבאים אלי לקוחות".

בני לפקוביץ, בעל חנות 'משחקידס' בשכונת רמות בירושלים, אומר בשיחה עם "בחדרי חרדים": "השנה יש ביקוש מאוד גדול לתחפושת חדשה של לוחם יס"מ, כנראה בגלל המצב הביטחוני. יש ירידה גדולה במכירת תחפושת חייל ושוטר, בעיקר חייל. בשוטרים התכולים ירידה דרסטית ובכחול כהה פחות ירידה".

לפקוביץ מספר כי "בממוצע פעמיים שלוש ביום עוברים ילדים וצועקים בקול מחוץ לחנות: 'לא מתחפשים לשוטרים ולא מתחפשים לחרד"קים'".

גורמים חרדים המתעסקים בשוק אביזרי התחפושות לפורים אומרים ל"בחדרי חרדים": "לפני שבאים לקנות תחפושת של חייל מומלץ לבדוק עם הנהלת התלמוד תורה. כבר היו סיפורים שההורים קנו לילד תחפושת חייל ובתלמוד תורה לא הסכימו לבסוף והילד התאכזב ונגרם לו עוגמת נפש".

"יצויין כי יש תלמודי תורה שמסכימים לתחפושת חייל ויש שלא - בעיקר באשכנזי-חסידי מתנגדים בתוקף, בספרדי פחות, שם מקלים בעניין".

לדבריהם, "ההתנגדות בשנים האחרונות בתלמודי התורה לתחפושת חייל נובעת מהמאבק נגד גיוס חרדים לצה"ל שמנהלים ברחוב החרדי. מנהלי תלמודי התורה אומרים 'למה לנו להיכנס לפינות הללו שאולי מישהו יקרא לילד חרד"ק'. לכן ברוב התלמודי תורה אוסרים".
חרדקים תחפושות חייל גיוס חרדים פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד