כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

החרדים שתומכים בברית הזוגיות ובצמצום כוח הרבנות • מיוחד

בשקט בשקט, צובר משה פייגלין, עוד ועוד חרדים למפלגתו החדשה 'זהות' • בראיון ל'בחדרי חרדים' מסביר פייגלין מדוע יש להפריד את הדת מהמדינה, במה הוא שונה מיאיר לפיד ומה גורם לחרדים להימשך למצע שלו • שינוי כיוון?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

למרות שבחירות לא נראות באופק, יש מי שמתכונן אליהן היטב ואף פוזל למגרש החרדי. משה פייגלין, הח"כ ואיש הליכוד לשעבר, אמנם לא נכנס למקום ריאלי ברשימת הליכוד בבחירות האחרונות, אבל מביתו הפרטי ועם מאות תומכים, הוא הקים את מפלגת 'זהות' שמציגה מצע בן 312 עמודים עם התייחסות משמעותית לנושאי דת ומדינה.

במשקפיים של חרדי קלאסי, פייגלין יכול להצטייר כ'אויב החרדים'. הוא מנופף עם ברית הזוגיות ומבקש להחליש את כוחה של הרבנות הראשית. לטענתו, ביום שזוגות יהיו רשאים להתחתן איפה ואיך שבא להם – יותר ישראלים יתחתנו כדת משה וישראל.

למרות ברית הזוגיות ודעתו על ממסד הרבנות, פייגלין גם מציג נזיד עדשים לציבור החרדי. על פי המצע של מפלגתו הטרייה, יבוטל גיוס החובה לצה"ל שיהפוך לצבא מקצועי, מה שיסיר מהחרדים את עננת הגיוס בכפייה.

במשבצת החינוכית, פייגלין מציג את שיטת השוברים שמשלבת מימון ציבורי ותחרות חופשית - לפיה כל הורה יקבל ממשרד החינוך שובר בעל ערך כספי, שאותו הוא יוכל לממש בכל בית ספר, כך שהילדים החרדים לא יופלו לרעה מבחינה תקציבית.

הערב, יקיים פייגלין בת"א את הכינוס הראשון והגדול של מפלגתו. לטענתו, כ-1,500 איש כבר אישרו את השתתפותם באירוע, מתוכם עשרות חרדים ואולי אף מאות.

השאלה המרכזית היא: האם אנחנו עדים לעוד מפלגה שתאיים בבחירות הקרובות על המפלגות החרדים, תשאב אליה מאות או אלפי חרדים שמאסו במיינסטרים החרדי ותצליח להיכנס לכנסת, או שתרחיש אלי ישי יחזור שוב, פייגלין לא יעבור את אחוז החסימה, וקולות רבים ילכו לפח.

בראיון ל"בחדרי חרדים", פייגלין פותח הכל ועונה על השאלות שמציקות לאדם החרדי. איך אדם חובש כיפה תומך בברית הזוגיות ורוצה להחליש את כוחה של הרבנות. כמה חרדים כבר צועדים אחריו והאם בכלל יעבור את אחוז החסימה. וגם: מה בעצם ההבדל בינו לבין יאיר לפיד ומפלגתו.

כמה חרדים יש לך כבר במפלגה?
"אני לא יודע מספרים מדויקים. אני לא מודד כמה כאלו יש לי וכמה כאלו. מורגשת תכונה רבה. בסקר שעשינו באפריל התברר ש-11 אחוזים מהבוחרים שלנו - הם חרדים. זהו נתון מעניין מאד כי אחוז דומה יש לנו גם מהשמאל. האמצע בעיקר מסורתיים וחילונים, ו-18 אחוזים - כיפות סרוגות".

איך חובש כיפה כמוך בעד ברית הזוגיות ובעד החלשת כוחה של הרבנות הראשית, ואיך חרדים יכולים בכלל ללכת אחריך?
"אנחנו מדברים על להוציא את המדינה מהמשחק בכל תחומי החיים חוץ מהביטחון, אני חושב שזוהי בדיוק האידאולוגיה של החרדים. למיטב ידיעתי, עם ישראל התחתן עוד לפני שקמה המדינה, וגם היום, הציבור החרדי לא בדיוק בונה על הרבנות בכדי לקבוע את אורחות חייו".

פייגלין ממשיך: "אם המפלגות החרדיות הצליחו לייצר סביב הרבנות איזשהו מרכז כוח - זה לא מעניין אותי. אני מדבר באופן מהותי, שאנחנו צריכים שאנשים יאכלו כשר ויתחתנו כדת משה וישראל. אני משוכנע שאם חלילה וחס, ברית מילה הייתה מעוגנת בחוק, המפלגה החרדית או הדתית שהייתה מעבירה את החוק, הייתה חוגגת ואומרת: 'הנה הצלחתי להוסיף יהדות למדינה', אבל בפועל מה שהיה קורה, בדיוק כמו בנישואין, עשרות אחוזים מהנשים היו נוסעות בחודש התשיעי ללדת בקפריסין בכדי לא לעשות ברית מילה. ברגע שהאחריות והזהות תתגלגל על כתפיו של האדם – אז הנקודה היהודית שלו תגבר, כמו שזה קורה כיום בברית מילה. בכל מקום שאנחנו מנסים לכפות מעורבות של המדינה ושל העסקונה שלה, אנחנו מקבלים תוצאה הפוכה".

יש רבנים חרדים שתומכים בך?
"כן, אבל אני לא אומר לך את שמם, בגלל שאני לא רוצה לכוון אליהם חיצים ולחצים, אנחנו הרי יודעים איך זה עובד. אבל אני יכול לומר לך בכנות גמורה, ששוחחתי עם רבנים חרדים רבים והם אוהבים ותומכים בגישה שלי".

אתה לא חושש שיציירו אותך כ'אויב החרדים' וכאחד שהוא יותר גרוע מיאיר לפיד? הרי יש לך במצע את ברית הזוגיות ואתה דורש לצמצם את כוחה של הרבנות?
"כשהייתי בכנסת הקודמת, מצאתי את עצמי כל הזמן מגן על החרדים מפני המתקפות של יאיר לפיד ואני עדיין עושה את זה. עד כדי כך שיום אחד פנה אלי אחד מחברי הכנסת הבולטים וממנהיגי המפלגות החרדיות וביקש להודות לי באופן אישי. מדובר בח"כ שעומד בראש אחת המפלגות החרדיות, והתפלאתי מדוע הוא מודה לי, הרי אני אומר את מה שאני חושב ולא עשיתי את זה בכדי לקבל מתנה פוליטית ממישהו. אני מספר לך את זה, כי אם מישהו יגיד שעדיף יאיר לפיד מפייגלין, מה אני אגיד לך – זה פשוט מגוחך".

לדעתך, המפלגה שלך היא איום על המפלגות החרדיות, יהיו חרדים שיעזבו ויצביעו לך?
"באמת שאין לי שום דבר נגד המפלגות החרדיות, הם לא אויב שלי ובדיוק ההיפך. אני לא יודע, אבל אמרו לי חרדים שהם לא מצביעים כבר כמה מערכות בחירות, ככה שאני לא יודע אם אני נוגס במישהו או שאני מגייס קולות שממילא לא היו הולכים לשום מקום אחר. אני לא נמצא בעימות מול המפלגות החרדיות, יש לי כמה חברים טובים מאוד שהכרתי בקרב חברי הכנסת החרדים, מי שמתאים לו אני אשמח שיצביע בשבילי".

אתה מעריך שיתקיימו בחירות בקרוב?
"הנחת העבודה שלנו היא שעד סוף 2017 תהיינה בחירות בישראל. ממשלה ממוצעת בישראל מחזיקה שנתיים וחצי וזה מה שבעיקרון קורה כאן, ועם החקירות. הנה קיבלת את ההנחה הזו שעל פיה אנחנו פועלים".

להערכתך, כמה מנדטים תקבל בבחירות?
"אני לא יודע ולא נביא, אבל אני יכול לומר שהדגם שלנו הוא הדגם של לפיד, להתחיל במפלגה בינונית - לא קטנה - בינונית וממשם להמשיך למפלגת שלטון".

אין לך ספק בכלל אם תעברו את אחוז החסימה?
"זה נושא שבכלל לא מעסיק אותנו, אנחנו לא מכוונים אל אחוז החסימה".
משה פייגלין זהות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד