י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'אדריכל' הפלג הקיצוני בחו"ל ו'שר האוצר': מי אתם האחים טומבק?

לחץ ב'פלג': עיכובו לחקירה של אליהו טומבק, מנהל הת"תים של הפלג הקיצוני, הגיע במטרה להתחקות אחר מימון קמפיין החרד"קים, עם הפניית זרקור ל'צינור הכסף' של הפלג מחו"ל - אחיו של טומבק, חיים אהרן, הנחשב ל'אדריכל' הפלג בחו"ל ואיש הקשר עם חסידות סאטמר • פרופיל מיוחד: מי אתם האחים טומבק?

הרב אליהו טומבק. צילום: קובי הר צבי
הרב אליהו טומבק. צילום: קובי הר צבי

הרב אליהו טומבק, בכיר ב'פלג הירושלמי' המנהל את רשת תלמודי התורה של הפלג הירושלמי הקיצוני בנשיאותו של הגר"ש אוירבך, עוכב היום (שלישי) לחקירה, מה שהביא ללחץ אטומי בקרב אנשי הפלג הקיצוני, ולא לחינם. ב"פלג" איימו להבעיר את הרחובות וטענו כי מדובר ברדיפה המופעלת ומתוזמרת על ידי המשטרה.

לכאורה ב"פלג" לא היו אמורים להגיב כל כך בחריפות ובתקיפות על עיכוב לחקירה, זאת בשונה ממעצר, אבל בפלג יודעים למה כל "הפיוזים" נשרפו - המשטרה מתחילה להתקרב ולהפעיל לחץ על מערך גיוס הכספים שלהם. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

מתברר כי קולות המלחמה שהחלו לנשב היום, רק בשל החקירה והחיפוש שהתבצע בביתו של טומבק, פרצו בגלל מעמדו של האיש בתוך 'הפלג הירושלמי' - גם מתוקף תפקידו, אך בעיקר מתוקף פעולותיו של אחיו - הרב חיים אהרן טומבק.

נתחיל מהתחלה. ביום שישי נחת אליהו טומבק בנתב"ג לאחר מסע גיוס כספים בארה"ב. הוא עוכב במקום וחוקרי משטרה ממפלג ההונאה בירושלים ליוו אותו לביתו בבית שמש, שם ערכו חיפוש והחרימו מחשב נייד, טלפון אישי, 3,500 דולר שהיו ברשותו וציוד אישי נוסף. טומבק לא נעצר, אך הודיעו לו כי הוא מוזמן לחקירה במשטרה.

הצהריים, עם התייצבותו בחדרי החקירות, הפיצו חבריו כי הוא נעצר וזאת עוד לפני שחוקרי המשטרה אמרו לנחקר עצמו אם הם מתכוונים לעוצרו או לא. בסופו של דבר, לאחר כשעתיים של חקירה, הוא שוחרר, חפציו האישיים הוחזרו לו, קרוב משפחתו חתם עבורו על ערבות בסך 3,000 שקל והוא התחייב להתייצב לחקירה בכל עת שיידרש.

כאמור, בפלג הכריזו מלחמה לכאורה על עניין הפעוט ובמייל שהפיצו כתבו "רוסיה זה כאן. רדיפת היהדות הנאמנה לשיאים חדשים שלא הכרנו. התנהלות שמזכירה משטרים אפלים מתרחשת למול עינינו. התנכלות שלטונית חסרת תקדים לרשת תלמודי התורה 'תפארת יעקב' על טהרת הקודש".

מי אתם האחים טומבק?
מבדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי לא לחינם הכריזו בפלג על מאבק חריף. מתברר כי טומבק, מנהל רשת תלמודי התורה "תפארת יעקב" של הפלג הקיצוני, אחראי על גיוס הכספים של הרשת, אך יותר מכך, עובדת היותו אחיו של הרב חיים אהרן טומבק, עומדת לו לרועץ.

הרב חיים אהרן משמש בתפקידו הרשמי כראש ישיבת "קרן אורה" בפלטבוש, אך הוא למעשה נחשב ל"אדריכל" ביסוס התמיכה של רבנים בארה"ב בפלג ואחראי על מערך גיוס הכספים מעבר לים. "הוא מגייס כספים ענק" אומר ל'בחדרי' אחד מפעילי הפלג המכיר את הדמויות מקרוב.

לדבריו, "הוא זה שהצליח לגייס רבנים רבים בארצות הברית לטובת הפלג הירושלמי, בהם גם את חסידות סאטמר". גורם אחר מספר כי חיים אהרן "סלל את הדרך אצל הרבנים, כך שכיום ישנם אנשים נוספים שמגייסים כסף, הודות לפעילותו".

"הרב חיים אהרן טומבק הוא 'נתי גרוסמן' של ארצות הברית ונמצא איתו בקשר רציף" אומר ל'בחדרי' אחד הגורמים. "הוא השגריר שלנו שם בכל דבר ועניין ולא רק בגיוס הכספים". הרב חיים אהרן נחשב לאיש הקשר של הפלג עם חסידות סאטמר, שכידוע לכולם מגייסת בפועל את הכספים עבור קמפיין החרד"קים.

הרב אליהו טומבק, שעוכב כאמור היום לחקירה, נחשב לנציגו של אחיו בישראל ואיש הקשר שלו בארץ. בנו של חיים אהרן, יצחק טומבק, משמש כסגן וממלא מקום מנהל רשת תלמודי התורה "תפארת יעקב".

במשטרה - שלמרות פניות חוזרות ונשנות עדיין מסרבת להתייחס לעיכובו לחקירה של טומבק - ובפרקליטות, בדחיפה של צה"ל, החליטו להילחם בכל הכוח בקמפיין החרד"קים. אחת הפעולות המרכזיות במלחמה היא ניסיון להתחקות אחר "צינור הכסף" - מערך גיוס הכספים עבור הקמפיין.

לא מן הנמנע כי במשטרה החליטו "להתלבש" על אליהו טומבק בניסיון לתפוס אותו על חם עם כספים מיד עם נחיתתו בנתב"ג ולקשר את זה, דרך אחיו וחסידות סאטמר, אל קמפיין החרד"קים, אך העובדה שהוא נחקר ושוחרר מיידית מעידה על כך שבמשטרה נכשלו ואין ראיות הקושרות את טומבק למימון קמפיין החרד"קים.

כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", בקרב הפלגים הקיצוניים בארה"ב הופצו בחודשים האחרונים חוברות בהן קריאה לתרום כספים עבור קמפיין החרד"קים, במלחמה נגד גיוס חרדים לצה"ל. בחוברות צוינו עלויות הפעילויות השונות במאבק הקיצוני וקראו לציבור לפתוח את הכיסים.

כאמור, איש הקשר של הפלג עם חסידות סאטמר הוא הרב חיים אהרן טומבק, איש הקשר שלו בארץ הוא אחיו הרב אליהו, וזאת ככל הנראה הסיבה לעיכובו לחקירה על ידי חוקרי מחלק ההונאה של משטרת ירושלים.

במקביל, מאחורי הקלעים מתחולל קרב של ממש בין אנשי הזרם המרכזי לאנשי הפלג הקיצוני בדרך להשפעה על דעת הקהל, בהצקות הדדיות משני הצדדים, על רקע התפצלות המחנה והקמת עיתון 'הפלס'. בתקופה האחרונה מתרבים הדיווחים על מסירות והלשנות אחד על השני למשטרה ולרשויות.

בפלג יצאו היום כאמור בהכרזת מלחמה ומאבק חסר פשרות בעקבות עיכובו לחקירה של טומבק והגדירו זאת כ"רדיפה דיקטטורית", שם מרגישים את המשטרה נושפת בעורפם בנקודה הרגישה ביותר - מערך גיוס הכספים.

פרקליטו של טומבק, עו"ד שלום בן שבת, אמר ל'בחדרי חרדים' כי "עם שובו של הרב מחו"ל "קיבלו את פניו" חוקרי יחידת ההונאה של ירושלים ככל הנראה בשל עין צרה של "אנשים טובים" שהצלחת המוסדות הינה לצנינים בעיניהם. בניגוד למצופה, לא נתפס ברשותו של הרב מאומה וכך גם לא בביתו. הרב זומן לחקירה והשיב על כל השאלות שנשאל".

לדבריו, "המוסדות שבהנהלת הרב מנוהלות כדין ואנו בטוחים כי לא יימצא כל רבב בפועלו. נדמה שכבר לא ניתן להתעלם מהניסיונות להתנכל לעולם התורה של פלג מסוים בציבור החרדי, ניסיונות שמזכירים משטרים אפלים. בניגוד למפורסם עד כה הרב לא נעצר ואף לא צפוי להיעצר בשלב זה".
אליהו טומבק הפלג הירושלמי חיים אהרן טומבק סאטמר קמפיין החרדקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד