ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שיימינג כשר: בג"צ אישר "הרחקות דרבנו תם"

"בית הדין הרבני שולח ידו עד לקצה העולם על מנת לפתור בעיית עגונות, ואף עלינו לתרום את חלקנו למאבק בתופעה, ולתור אחר כל תרופה שיש בה כדי להביא מזור למצוקה 'ולעלובת נפש תושיע במהרה בימינו'" - הרכב מורחב בבג"צ אישר פעילות רדיפת מעגנים

בית משפט העליון. צילום: ליאור מזרחי, פלאש90
בית משפט העליון. צילום: ליאור מזרחי, פלאש90

בית משפט עליון בהרכב מורחב של שבעה שופטים בראשות הנשיאה מרים נאור דחה ברוב דעות, עתירותיהם של סרבני גט קשים – ולמעשה אישר את החלטות בתי הדין הרבניים בדבר סנקציות והרחקות חברתיות שננקטו מולם.

מדובר בשני מקרים קשים של סרבנות גט שפורסמו בעבר של בעלים שברחו מישראל ומעגנים את נשותיהם. הראשון הוא ד"ר עודד גז ששמו הותר לפרסום. על גז הושתו הרחקות דרבנו תם הקוראות לציבור להתרחק ממנו ובעקבות הפרסומים ברשתות החברתיות ("שיימינג") פוטר גז מעבודתו כמרצה באוניברסיטה. באמצעות דרכון מזויף ברח גז מישראל אולם נתפס תוך זמן קצר בבלגיה ובימים אלו נמשכים הליכי הסגרתו לישראל.

ש', הסרבן השני, חמק מישראל תוך שהוא מנצל חלון הזדמנויות בין צווי עיכוב היציאה והותיר בארץ אישה עגונה. השניים עתרו לבג"ץ כנגד ההרחקות שננקטו נגדם, בטענה כי החוק אינו מסמיך במפורש את בתי הדין להטיל על סרבן הגט סנקציות חברתיות, "הרחקות דרבנו תם", ולפיכך יש לבטלן.

המשנה לנשיאת העליון השופט אליקים רובינשטיין, ועמו השופטים ניל הנדל, יצחק עמית ואורי שוהם קבעו ברוב דעות כי מאחר שמדובר בהמלצה בלבד של בית הדין הרבני לציבור הרחב. –הדבר הוא בסמכותו של בית הדין.

בפסק הדין קיבלה דעת הרוב את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ונקבע כי למרות שבתי הדין הרבניים אינם רשאים להרחיב את ארסנל הכלים שהעמיד לרשותם המחוקק וליזום סנקציות שלא נקבעו בחוק על מנת לאכוף חיוב בגט, הרי ש"הרחקות דרבנו תם" אינן בבחינת סנקציה אכיפה, ומשכך אין מניעה כי בית הדין ימליץ עליהן בנסיבות של סרבנות גט.

בפתח פסק דינו כותב השופט רובינשטיין כי "אל הפרשה שלפנינו יש להתבונן במשקפי התכלית לה שותפים כולנו, בתי המשפט כבתי הדין – שחרור נשים מעגינותן החיה". כנגד טענת סרבני הגט כי ההרחקות החברתיות פוגעות בחירותם השיב השופט רובינשטיין: "המפתח בנידון דידן בידי העותרים; נתונה להם האפשרות, בכל רגע, לשחרר את נשותיהם מעגינותן, כפי שראוי ונדרש משפטית ומוסרית, וכך יגיעו ההרחקות אל סופן. ככל שלא יעשו כן, אין מניעה כי ההמלצות האמורות לנקיטה בסנקציות המתוארות יעמדו בעינן".

לדבריו הצטרף השופט יצחק עמית וכתב "בית הדין הרבני שולח ידו עד לקצה העולם על מנת לפתור בעיית עגונות, ואף עלינו לתרום את חלקנו למאבק בתופעה, ולתור אחר כל תרופה שיש בה כדי להביא מזור למצוקה 'ולעלובת נפש תושיע במהרה בימינו' ". עוד הוסיף השופט עמית וציין כי "כדי לסייע לעגונות ולמסורבות גט עלינו להוגיע את עצמנו ולעשות כמיטב יכולתנו שלא להגיע למסקנה כי בית הדין חרג מסמכותו... אל לנו לקשור את ידיו של בית הדין דווקא בבואו להתיר את קשר הנישואין".

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופט יורם דנציגר סברו כי על אף הסלידה הרבה מהתנהגותם של סרבני הגט, 'המלצה' להרחקה חברתית על ידי בית הדין צריכה הסמכה מפורשת בחוק. השופטת אסתר חיות סברה כי יש להימנע לגמרי מפתיחת שערי בג"ץ לאדם המסרב להוראות בית הדין ומעגן את אשתו: "ש' וגז – עשו דין לעצמם. הם אינם מכבדים את פסיקתו של בית הדין הרבני ואף נמלטו מישראל מאימת הדין המאפשר לאכוף עליהם את פסקי הדין של גירושין שנתנו בתי הדין הרבני בעניינם. בעיניי, די בטעם זה לבדו כדי לנעול בפניהם את שעריו של בית משפט זה ובכך יש משום אמירה עקרונית לפיה בית משפט זה אינו נכון להשלים עם זלזול מופגן בחובת הציות לחוק כמובנה הרחב, ואף לא עם רשעות לשמה".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי בירך על החלטת בית המשפט העליון ואמר "אני שמח כי בג"צ נתן גיבוי וחיזוק לבתי הדין הרבניים במאבקנו העיקש וחסר הפשרות נגד סרבני הגט –בחיפוש אחר כל דרך אפשרית להציל עגונות. אני שב וקורא לסרבנים: שחררו את נשותיהם, לא רק עבורן אלא גם עבורכם".
סרבני גט בית משפט העליון שיימינג הרחקות דרבינו תם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד