כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

על חצי קומה: ש"ס, דגל ואבוחצירא מתגוששים

מריבה על חצי קומה ב'גבעת האנטנה' מאיימת לפלג את סיעות ש"ס ו'דגל התורה' בירושלים • בש"ס גברו על 'דגל' בוועדת ההקצאות, ועדיין מאשימים: נציגי 'דגל' שיתפו פעולה עם החילונים נגד בית כנסת ספרדי • היכן האדמו"ר בתמונה ומה הקשר למינוי הנציגים החדשים של ש"ס • כל הפרטים

מליאת עיריית ירושלים (קובי הר צבי)
מליאת עיריית ירושלים (קובי הר צבי)

שטח המריבה: מחלוקת על חצי קומה עוררה היום סערה קשה בוועדת ההקצאות, בין נציגי 'דגל התורה' לנציגי ש"ס, כששני הצדדים רותחים מזעם על מה שהיה בוועדה.

הפרשיה מתחילה לפני חמש שנים, כשאברכים ליטאים מתושבי קריית יובל, המאוגדים בעמותת 'בית כנסת נתיבי היובל', קיבלו הקצאה בגבעת האנטנה שבפאתי בית וגן. האברכים הליטאים שהתייאשו מלנסות לקבל שטח בשכונת קריית יובל, בה העירייה אינה מוכנה לתת לחרדים שטחים אפילו למוסדות חינוך, הבינו כי השטח בבית וגן הוא הרע במיעוטו מבחינתם. ביקשו וגם קיבלו הקצאה להקמת בנין בן שלוש קומות כפי שמאשר התב"ע באותו אזור.

עד כאן הכול טוב ויפה. הסיפור מתחיל עם תוספת שתי קומות מעל אותו מבנה שאמור לקום. על פי חוק, יכולים לבקש הקלה לשתי קומות נוספות, והעירייה מעצמה החליטה שחבל שלא למקסם את השטח ואישרה את החריגה הזו. על שתי קומות אלו התחרו שתי עמותות ספרדיות: 'נאוה בקודש' השייכת לאחיינו של שר הפנים אריה דרעי, ועמותת 'מאיר עיני ישראל' של אנשי אדמו"ר מאשדוד.

סלע המחלוקת המרכזי של ש"ס מול 'דגל' מתמקד בסך הכול בחצי קומה. בעוד ש"ס שנתמכת בעמדת יצחק הנאו, מנהל המחלקה למבני דת בעירייה, טוענת לחלוקה שוויונית, שתיים וחצי קומות לכל צד - ב'דגל התורה' לא מקבלים את הגרסה הזו וטוענים כי מכיוון והשטח אושר להם מראש על שלוש הקומות שיוקמו בו, אין שום סיבה שש"ס תיקח מהם חצי קומה לשטח שאושר לאחר מכן ושדיבר על שתי קומות בלבד.

בתאריך 26/05/16 באה הבקשה לוועדה כשנציגי 'דגל' מנצלים את עובדת היותם לשון מאזנים בין הצדדים הספרדים הניצים והבקשה נופלת תוך שהיא עוברת לדיון בוועדה המקצועית להקצאות. הדיונים המקצועיים נמשכו ונסחבו, והיום בצהריים הבקשה עלתה שוב בוועדת ההקצאות, כשהפעם, בסופו של דיון סוער וגדוש אמוציות, ש"ס השיגה רוב מוחץ (8-5) שתמך בבקשה ואישר ל'נאוה בקודש' את ההקצאה האמורה, כשהמגמה היא כי תהיה חלוקה שוויונית.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי במהלך הדיון, עלו הטונים וכי היו צעקות של שני הצדדים, כשנציגי 'דגל התורה' בוועדה, אליעזר ראוכברגר וישראל קלרמן, הביאו כתגבורת גם את יצחק פינדרוס שאכן חולל מהומה. "אתם שקרנים", צעק פינדרוס על צביקה כהן ויצחק הנאו, ועורר סערה.

לאחר כמה דקות של צעקות, הוחלט לצאת להפסקה בת רבע שעה בה ניסו הצדדים להידבר ולהגיע לפשרה מוסכמת. יו"ר הוועדה, יוחנן וייצמן אמר כי "לא יתכן שנציגים חילונים ישמשו בוררים בין נציגי 'דגל' וש"ס". ברוח הימים והמאבקים הוסיף וייצמן כי "מדובר בחנוקי קריית יובל וכי יש לתת להם מענה הולם".

בקשתו התקבלה, אך ניסיונות הפשרה לא התקבלו יפה על שני הצדדים. הבקשה עלתה שוב בדיון, וכאמור, ש"ס הביאה לרוב עצום שתמך בהחלטה. הוחלט כי הוועדה לא תקבע כבר עתה כי החלוקה תהיה שוויונית, והטיפול בחלוקת הקומות יועבר למחלקות העירוניות: נכסים ומבני דת.

בעד ההחלטה הצביעו: צביקה כהן, פיני עזרא, חיים אפשטיין, מיכל הלברשטאם, מאיר תורגמן, יעל ענתבי, פלר חסן נחום ומשה ליאון. נגד ההחלטה הצביעו: יוחנן וייצמן, ישראל קלרמן, אליעזר ראוכברגר, עופר ברקוביץ ויואב בקשי יבין, כשגורמים בש"ס זעמו והאשימו כי "נציגי 'דגל' עשו יד אחת עם סיעת 'התעוררות' נגד בית כנסת ספרדי".

הנקודה שמשום מה נשכחה בכל הסיפור הזה היא היעלמותה מהמפה של עמותת 'מאיר עיני ישראל'. בלהט המחלוקת עם אנשי ש"ס נדחקה העמותה ולא קיבלה אף שטח, וזאת משום שלאנשי העמותה או האדמו"ר אין אף נציג מטעמם בעירייה. נחמה פורתא הם מצאו בהכרזת היועץ המשפטי, אלעד גונן, שלבקשת וייצמן, יו"ר הוועדה ענה כי אכן יש כוונה לייעד עבורם שטח סמוך.

גורמים בעיריית ירושלים אומרים ל"בחדרי חרדים" כי המהלך המזורז למינויים של שני נציגים חדשים בש"ס בעירייה, האמורים להיכנס לתוקף בכינוס מליאת המועצה ביום חמישי השבוע, קשור אף הוא להקצאה האמורה. לטענת אותם גורמים, בש"ס מיהרו להכניס את שתי האצבעות החסרות כדי להבטיח שגם אם הבקשה תיפול בוועדת ההקצאות ותועבר לדיון במועצת העיר, יהיה לה רוב בעקבות שתי האצבעות החדשות".
קריית יובל גבעת האנטנה ש''ס דגל התורה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד