כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הערכות בבנקים: ירידה של 10% בהיקף המשכנתאות מתחילת השנה

היקף המשכנתאות שנטל הציבור בינואר 2017 הסתכם ב-4.4 מיליארד שקל - ירידה של כ-7% לעומת ינואר 2016 • לראשונה מזה שנה וחצי נרשמה ירידה קלה במרבית מסלולי הריביות על המשכנתאות

צילום אילוסטרציה: גרשון אלינסון, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: גרשון אלינסון, פלאש 90



האם שוק הדיור עומד בפני נקודת מפנה? מנתונים שפירסם בנק ישראל היקף המשכנתאות שנטל הציבור בינואר 2017 הסתכם ב-4.4 מיליארד שקל - ירידה של כ-7% לעומת ינואר 2016 וכן ירידה של כ-10% לעומת ממוצע חודשי, כך עולה מתנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול (ב'). הירידה בינואר 2017 מגיעה אחרי שנה וחצי של ירידות חדות בריביות על המשכנתאות.

במערכת הבנקאית מעריכים גם בחודש פברואר נמשכת מגמת הירידה בהיקף נטילת המשכנתאות ל-4 מיליארד שקל עד 4.2 מיליארד שקל. בבנקים מציינים כי הציבור "יושב על הגדר" ובודק הגרלות שונות בפרויקטים של מחיר למשתכן ובפועל רוכש פחות דירות. בהתאם לכך, במהלך בינואר-פברואר 2017 היקף המשכנתאות שניטלו מוערך ב-8.6 מיליארד שקל - ירידה של כ-10% לעומת ינואר-פברואר 2016.

כמו כן מהנתונים של בנק ישראל עולה כי במהלך חודש ינואר 2017 נרשמה ירידה לא מהותית של 0.02%-0.05% בריבית על המשכנתאות במרבית המסלולים.

הריבית השקלית הקבועה עמדה בממוצע על 4.44% בינואר 2017 - זאת לעומת 4.49% בדצמבר 2016. לעומת זאת, במסלול הריבית הצמודה הקבועה עלתה גם בינואר 2017, והיא עמדה על שיעור מוצע של 3.85% לעומת 3.81% בדצמבר 2016.

במערכת הבנקאית מעריכים כי לא צפויות עליות ריבית מהותיות, אם בכלל, במסלולי המשכנתאות השונים, אך גם לא צופים שתהיה ירידה. ההערכה היא כי הריביות במסלולים השונים יתייצבו סביב הרמה הנוכחית.

אלדד פרשר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות,השחקן הגדול בשוק המשכנתאות, הסביר השבוע במהלך ועידת נדל"ן של גלובס השבוע כי: "ישנה ירידה במספר עסקות בנדל"ן וזה נובע מחוסר בהירות ןמכך שאין יד מכוונת שתוביל את השוק. ובתקופות האלה של חוסר וודאות אנשים יושבים על הגדר במשך תקופה ארוכה. ראינו את זה בתקופת המשלה הקודמת שהטילו מע"מ 0%, כמות העסקות צנחה אז דרמטית. ברגע שאי וודאות הוסרה והביקוש חזר למקומו".

בהודעה שצירף בנק ישראל שלשום לגבי החלטת הריבית נכתב בין השאר כי: "בנתון האחרון של מחירי הדירות נרשמה ירידה חדה, במקביל לירידה בהיקף העסקאות. נתונים אלו עקביים עם הירידה בקצב החודשי של המשכנתאות, העלייה בריבית המשכנתאות, והמאמצים להגדלת ההיצע. עם זאת, על סמך נתון בודד מוקדם להעריך אם חל שינוי מגמה במחירי הדירות".

כמו כן צויין בהודעת בנק ישראל כי "לפי הנתונים על סך העסקות, היקף הפעילות בשוק ממשיך להתמתן. במחצית השנייה של 2016 עמד סך העסקות הממוצע על כ-7,300 בלבד, לעומת 8,300 במחצית הראשונה, והחלק שעסקות של המשקיעים מהווה כ-20% מסך העסקות . ההתמתנות בסך העסקות ניכרת גם בקרב משפרי הדיור, אוכלוסייה שאינה כפופה לשיקולים הנוגעים לשינויי מיסוי ואינה ממתינה למחיר למשתכן".
משכנתאות מסלולי הריביות שוק הדיור מערכת הבנקאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד