ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

האם האנטישמיות בארה"ב גואה מאז בחירת טראמפ? • מיוחד

מאז החל טראמפ את כהונתו כנשיא ארה"ב, מוצפת התקשורת בארה"ב בדיווחים אודות אירועים רבים על רקע אנטישמיות • האם אכן האנטישמיות בארה"ב החלה לצבור תאוצה מאז נכנס הנשיא החדש לתפקידו? • "בחדרי חרדים" בדק

עיבוד תמונה: מורן כהן
עיבוד תמונה: מורן כהן

מאות מצבות חוללו בתחילת השבוע בבית הקברות היהודי בפילדלפיה, נשברו או הוזזו ממקומן. המקרה הזה מצטרף למקרה דומה שאירע לפני שבוע, אז חולל בית הקברות היהודי בסנט לואיס, שם חוללו קרוב ל-200 מצבות.

כפי שדווח הבוקר ב'בחדרי חרדים', לראשונה מאז נבחר לתפקידו, נאם דונלד טראמפ הלילה (ד') בפני הקונגרס האמריקני, ובדבריו תקף את האנטישמיות בארה"ב.

"האיומים האחרונים על המרכזים היהודיים והוונדליזם בבתי הקברות היהודים", אמר טראמפ, "כמו גם הירי בקנזס סיטי, כל אלה מזכירים לנו שאולי אנחנו אומה שחלוקה בדעותיה בענייני מדיניות, אבל אנחנו מאוחדים בגינוי שנאה ורשע בכל הצורות המכוערות האפשריות", אמר.

לאחרונה, כל מקרה אנטישמי שמתרחש בארה"ב משויך באופן אוטומטי לעובדה שדונאלד טראמפ נבחר לנשיא, מה שלכאורה העניק לגיטימציה לארגונים אנטישמיים וניאו-נאציים שתמכו בו וראו בבחירתו ניצחון מובהק, לבצע פשעי שנאה נגד יהודים.

יש לציין, כי נשיא ארה"ב הקודם, ברק אובמה, בכל שמונה שנות נשיאותו, לא גינה תקריות אנטישמיות בארה"ב.

כל זה מעורר את השאלה, האם אכן רק מאז בחירת טראמפ ישנה עליה באירועים האנטישמיים? האם בתקופת אובמה לא הרימה האנטישמיות בארה"ב את ראשה המכוער ?

בדיקה מיוחדת של "בחדרי חדרים" מעלה נתונים מעניינים ואולי אף מפתיעים.

על פי דו"ח "הליגה נגד השמצה" - שהוא כידוע גוף שמאל שאף הביע תמיכה בקלינטון לפני הבחירות - בשנים 2014-2015 נרשם זינוק של 30% באירועים אנטישמיים שהתרחשו בקמפוסים השונים ברחבי המדינה. הדיקנים והמרצים באוניברסיטאות התבקשו לגנות את המקרים אך לא הייתה שום היענות מצידם.

נשיא ארה"ב באותם ימים, ברק אובמה, לא יצא באמירה ולו הקלה ביותר נגד התופעות הללו בעוד היה זה דווקא טראמפ שהכריז כי ילחם באנטישמיות בארה"ב.

מנתונים שפרסם משרד התפוצות: לפי ה-FBI, לשכת החקירות הפדרלית של ארה"ב, בשנת 2015 הוכפל מספר התקיפות האלימות נגד יהודים. נתונים מדאיגים אלו מתייחסים לתקופה בה טראמפ עדיין היה איל נדל"ן אמריקאי, ותו לא.

הנשיא הקודם אובמה אירח בבית הלבן את מנהיגי תנועת הפעילים האפרו-אמריקנים "בלאק לייבס מטר", שמתארים את צה"ל כצבא של רוצחים, שיבח וקרא להריע לסייפת מוסלמית, שייצגה את ארה"ב באולימפיאדה כשהיא לובשת חיג'אב ותמכה במחבלת ליילה ח'אלד, והעניק תואר של "אלופת השינוי" לפעילה המוסלמית-פלסטינית-אמריקאית לינדה סרסור, שהצדיקה פעולות טרור נגד ישראל, ומשפחתה קשורה לארגון חמאס.

במחצית הראשונה של שנת 2016, אירעו 287 אירועים אנטישמיים ב-64 מוסדות לימוד, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2015, בה אירעו 198 אירועים אנטישמיים בלבד – עלייה של 45% במספר מקרי האנטישמיות בקמפוסים השונים. וכל זה בזמן כהונתו של הנשיא הקודם, ברק אובמה.

עליה תלולה באנטישמיות בארה"ב בשנים 2014-2105
נתון חשוב נוסף שמעלה בדיקת 'בחדרי חרדים' - כמה תקריות אנטישמיות היו בארה"ב בשנת 2015, תקופה בה טראמפ לא דיבר עדיין על ריצה לנשיאות ארה"ב?

בדו"ח הליגה נגד השמצה למעקב אחר תקריות אנטישמיות, שפורסם בתחילת שנת 2016, תועדו 941 תקריות בארה"ב, המהוות גידול של כ-3 אחוזים, לעומת 912 תקריות שתועדו בשנת 2014. ב-56 מתוך התקריות מדובר במקרי תקיפה - הקטגוריה האנטישמית האלימה ביותר - והן מהוות עלייה של יותר מ-50 אחוזים לעומת שנת 2014, שבה נרשמו 36 תקיפות על רקע אנטישמי.

אנטישמיות במכללות ובאוניברסיטאות: בשנת 2015 נרשמו 90 תקריות אנטישמיות ב-60 קמפוסים, לעומת 47 תקריות בקמפוסים בשנת 2014.

נתונים בולטים בשנת 2015
ב-29 מדינות שבהן דווחו תקריות אנטישמיות, התקריות נכללות בדו"ח תחת הקטגוריות הבאות:

תקיפות - 56 תקריות. וונדליזם - 377 תקריות. הטרדות, איומים ואספות ציבוריות - 508 תקריות.

התייחסות התקשורת האמריקנית לאירועי אנטישמיות בזמן כהונת אובמה
בספטמבר 2015, בשתי תקריות אנטישמיות נפרדות בניו יורק, נפגעו שני יהודים חרדים מירי רובה אוויר. האירועים הללו לא סוקרו באותו אופן שכתובת גרפיטי נגד יהודים מסוקרת בחודשים האחרונים.

בתחילת שנת 2016, התפרץ אדם לתוך בית כנסת חרדי בשכונת ברוקלין, השליך סולם ברזל לעבר המתפללים והחל להפוך שולחנות, כיסאות וארונות ספרים. לומדי בית המדרש הצליחו להימלט והתוקף נעצר על ידי המשטרה המקומית. המקרה הזה לא דווח בכלי התקשורת בארה"ב.

במקרה נוסף שאירע בתחילת השנה שעברה, שלא אוזכר כלל בתקשורת, הותקף תלמיד יהודי בחטיבת הביניים Walsh בקונטיקט על ידי קבוצת תלמידים. התלמידים הטיחו את ראשו לתא האישי שלו, הפילו אותו לקרקע, בעטו בו, תוך שהם קוראים: "הִרגו את היהודי, הרגו את היהודי".

באותה תקופה, פרסם אנדרו אנגלין, עורך האתר האנטישמי המפורסם 'Stormer Daily The', סרטון ביוטיוב, בו הוא מכחיש את השואה בעודו מבקר באנדרטת השואה בברלין. אנגלין אמר בלגלוג: "כאן אנדרו מדווח מברלין, מאתר ההנצחה השקרי הלאומי". המקרה הזה זכה לידיעה צדדית בכלי התקשורת בארה"ב ולא הובלט.

כל המקרים הללו, לצד מאות מקרים אנטישמיים נוספים קשים שאירעו בשנות כהונתו של אובמה, כמעט ולא זכו לאזכורים בתקשורת האמריקנית.

אנטישמיות ברשתות החברתיות
גם הרשתות החברתיות היוו מדיום מרכזי להפצת שטנה ואנטישמיות. לאורך שנת 2015, התקיים ברשתות החברתיות קמפיין של ממש שנשא ביטויים אנטישמיים נגד יהודים. כל זאת כאמור, בתקופה בה מעטים בכלל בעולם הכירו את טראמפ.

קבוצות אנטישמיות רבות מנצלות כבר כמה שנים את הרשתות החברתיות בכדי להפיץ את דברי השטנה שלהם כנגד יהודים. הכחשת שואה, למשל, היא אחד הדברים הפופולאריים ביותר בקרב האנטישמים ברשת.

ניתן גם להיזכר בדברים שאמר בשנת 2015, ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה: "אנחנו מוטרדים מהגידול בתקריות האנטישמיות האלימות. כמו כן, אנו מודעים לכך שעל כל תקרית שמדווחת, יש ככל הנראה אחת שלא דווחה. מגמת הגידול באלימות האנטישמית היא מדאיגה מאוד" אמר גרינבלט.

על פי דו"חות הליגה נגד השמצה ומשרד התפוצות, התקפות אנטישמיות נגד מוסדות וארגונים יהודיים בארה"ב היו דבר שכיח ושגרתי, רק שהתקשורת מיעטה לסקר אותן. בתקופת ממשלת אובמה, האירועים האנטישמיים לא סוקרו באותו אופן שבו הם מסוקרים כעת, בזמן ממשל טראמפ. אף עיתונאי לא תקף את הנשיא אובמה על שתיקתו באירועים אנטישמיים.

מדוע אפוא, תוקפים את טראמפ על האירועים האנטישמיים, דבר שלא עשו כלפי אובמה?

ייתכן כי, בשל העובדה שחתנו יהודי ובתו התגיירה, ובשל האמירות הנחרצות של טראמפ נגד אנטישמיות, מצפים מהנשיא לגנות כל אירוע אנטישמי ברחבי ארה"ב.

וייתכן גם, כי גורמים המתנגדים לטראמפ, מבקשים לנגח אותו באמצעות האירועים האנטישמיים, שכאמור, אינם תופעה חדשה בארה"ב.
דונאלד טראמפ אנטישמיות ברק אובמה ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד