כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

החלטה היסטורית: ביהמ"ש הורה לרוקן את מכל האמוניה; המדינה מציעה להשתתף בהקמת מפעל בדרום

השופטת תמר שרון נתנאל: חיפה כימיקלים תמשיך לספק אמוניה וחומרים כימים לחברת דשנים ובאמצעותה לכל הצרכנים במשק • משרד ראש הממשלה מציע לממן 40% מעלות הקמת מפעל של חיפה כימיקלים בדרום

החלטה היסטורית: ביהמ"ש הורה לרוקן את מכל האמוניה; המדינה מציעה להשתתף בהקמת מפעל בדרום



בית המשפט המחוזי בחיפה פסק היום, כי מכל האמוניה בחיפה ירוקן עד 1 באפריל, ושום אניית אמוניה חדשה לא תגיע יותר לחופי הארץ, ללא הגבלת זמן. בכך דחה בית המשפט לחלוטין את הערעור של חברת חיפה כימיקלים על החלטה קודמת לרוקן את המכל עד 1 במארס ולא למלאו מחדש. עוד קבע בית המשפט, כי אין מקום אפילו להשררת מלאי חירום במכל, כיוון שהמדינה לא ביקשה זאת, וכנראה שיש לה חלופות.

"אני אוסרת על מילוי המכל בכל דרך שהיא", כתבה השופטת תמר שרון נתנאל. "אני אוסרת על הבאת אניית אמוניה נוספת - ללא הגבלת זמן", הוסיפה. עוד קבעה, כי חיפה כימיקלים תמשיך לספק אמוניה וחומרים כימים לחברת דשנים ובאמצעותה לכל הצרכנים במשק הישראלי, כפי שעשתה עד לאחרונה. לדבריה, הארכת משך ריקון המכל בחודש עד 1 באפריל נועדה להבטיח ריקון בטוח.

החלטת בית המשפט התקבלה לאחר שדו''ח פרופסורים לכימיה קבע, כי בניגוד לעמדות קודמות של נציגי המדינה, המכל אינו בטוח ועלול להתבקע בכל מילוי עתידי. עוד קבע הדו''ח, כי אוניית האמוניה שהמגיעה מדי חודש לארץ חשופה לפיגוע שתוצאתו עלולה להיות דומה לזו של חמש פצצות אטום. המשמעות היא, שכל אונייה כזו מסכנת כמחצית מתושבי חיפה והסביבה.

המדינה שינתה עמדתה והשבוע הביעה תמיכה בריקון מכל האמוניה ואי מילויו, כדי להבטיח את האינטרס הציבורי.

המדינה מציעה: נממן 40% מהקמת מפעל אמוניה בדרום

בתוך כך, משרד ראש הממשלה מתערב לראשונה במשבר האמוניה. במכתב ששיגר מנכ''ל המשרד, אלי גרונר, לאמיר לוי, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, מציע גרונר להעמיד לחיפה כימיקלים תמיכה של כ-40% מעלות הקמת המפעל בדרום. זאת, כאשר לפי חוק עידוד השקעות אפשר להעמיד לחברות בפריפריה מענק של 20%-25% בלבד.

גרונר פירט, כי המכרז שפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה ונסגר בנובמבר 2016 ללא מציעים כלל שני מנגנוני תמיכה: מענק הוני בהיקף של 20% מעלות ההקמה ורשת ביטחון של 48% מעלות ההקמה למשך 25 שנים. רשת הביטחון הוצעה למקרה של ירידה משמעותית בביקוש המקומי לאמוניה, כלומר צמצום בפעולת צרכן עוגן כחיפה כימיקלים.

"מבדיקות שנערכו במשרד ראש הממשלה עולה, כי ההסתברות המצטברת על פני 25 שנה להפעלת רשת הביטחון הינה גבוהה, ועומדת על כ-40%", ציין גרונר. לדבריו, ההערכה מתבססת על דירוג החוב הממוצע בענף הכימיה וטבלאות הסיכון הנגזרות של חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס.

"משמעות הדבר הינה, שתוחלת ההוצאה הממשלתית במכרז שפורסם עומדת על כ-40% מסך עלות הקמת המפעל", הוסיף גרונר. "לפי מידע ודאי שהובא לידיעתי, היקף סיוע זה אינו רחוק מהתמיכה שמבקשת חברת חיפה כימיקלים לצורך הקמת מפעל ליצור אמוניה בדרום. סבורני, שאם יתנהל משא ומתן רציני ורצוף עם החברה, בניגוד להתנהלות בחודשיים האחרונים, ניתן יהיה להגיע לסיכום בעניין תוך פרק זמן קצר".

בהמשך ציין גרונר, כי "באם משרד האוצר מצא, שהתועלת המשקית מפעילות תעשיית הדשנים נמוכה מסכום הסיוע הנדרש להקמת המפעל או שקיימות חלופות ממשיות להמשך פעילות תעשיית הדשנים ללא אמוניה, אבקש לקבל את התחשיב הכלכלי העומד בבסיס טענות אלה. ככל שלא קיים תחשיב כלכלי כזה, המחוייבות שלנו, כמי שדואגים מידי יום ביומו לצמיחת המשק וליצירת תעסוקה איכותית בפריפריה, הינה לפעול ליישום החלטת הממשלה להקמת מפעל האמוניה, ולא לעמוד מנגד, בשעה שתעשיה ישראלית ותיקה ורבת ערך צועדת לאבדון בשל אזלת יד".
מכל האמוניה חיפה כימיקלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד