י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אתר שומר שבת וקידום אתרים

איך סוגרים את האתר בשבת מבלי לשגע את גוגל? ומה לגבי אתרים מותאמים לנייד? מהי ההודעה שתוצג לגולשים? כל האפשרויות בכתבה הבאה

אתר שומר שבת וקידום אתרים
לא לגעת

אתרים רבים בארץ ולמעשה גם בעולם הם אתרים "שומרי שבת" שאינם פעילים מרגע כניסת השבת ביום שישי ועד לצאתה במוצאי שבת.

רוב האתרים שומרי השבת שבנויים על מערכת מתקדמת מתאימים את עצמם לארצו של הגולש. כלומר, אם הגולש נמצא במדינה בה השבת נכנסת מוקדם יותר מאשר במדינה אחרת, גם האתר ייחסם מוקדם יותר, אבל גם יחזור שוב לאוויר מוקדם יותר...

בהקשר של קידום אורגני של אתרים, האופן שבו אתרים אלו פועלים יוצרת לא מעט אתגרים עבור מי שמקדם את האתר או רוצה לשמור על המיקומים שלו:

אתרים מסחריים
לפי הפחות מחמירים, אין מניעה לסגור את כל האתרים בשבת ולמעשה יש הכרח לסגור בעיקר אתרים מסחריים שמעורב בהם כסף. בנוסף, אתרים רבים אינם סגורים לחלוטין, אלא פשוט לא מאפשרים לבצע פעולות של קנייה ומכירה בשבתות וחגים, בעיקר אם מדובר בחנויות וירטואליות.
סגירה חלקית של האתר לא אמורה לפגוע בדירוגים בגוגל מכיוון שהתוכן של הדפים נותר זהה (גוגל לא מתעניין בדרך כלל בתהליך הרכישה הטכני).

סגירת האתר כולו בשבת
אם אתם מן המחמירים שמעוניינים לסגור את כל האתר בשבת, שימו לב לנושאים הבאים :

להציג את הודעת הסגירה לגולש בלי לשגע את גוגל
גוגל לא מציג את כל דפי האתר בזמן אמת, ולכן בהחלט יכול להיות שמי שיחפש בגוגל בזמן שהאתר "סגור", יימצא דפים שנראים במצב הרגיל שלהם, אבל רק כאשר הוא ינסה להיכנס אליהם, יקבל את ההודעה המתאימה שהאתר סגור.

מבחינה טכנית, יש כמה דרכים לעשות זאת:

● ליצור דף 404 מותאם אישית (העמוד לא נמצא – קוד 404 בשרת).
● להפנות את כל העמודים באתר לדף הבית שבו מוצבת הודעה מתאימה.
● ליצור דף "תכף נשוב" (קוד 503 בשרת) – קוד זה מודיע לגוגל על כך שהדף יחזור לאוויר בהקדם.
שתי הדרכים הראשונות אינן מתאימות לגוגל –
● קוד 404 בעצם אומר לגוגל שהעמוד לא קיים ולכן גוגל יכול להסיר את העמוד מתוצאות החיפוש שלו!
● הפניה של כל העמודים מתוך האתר לעמוד הבית תגרום לגוגל לבצע פעולה דומה "ולשכוח" שעמודים אלו קיימים מכיוון שעמוד הבית נועד להחליף אותם.

לכן, הדרך היחידה שמתאימה למטרה ואף ומומלצת על ידי גוגל כדי לשמור על קידום האתר היא ליצור הודעות 503 מותאמות אישית בכל דף בנפרד בלי לבצע הפניה או לדווח על שגיאה מסוג 404. יש מגוון גדול של דרכים לעשות זאת על פי סוג השרת ומערכת ההפעלה שלו. אם אתם לא רוצים לערב בתהליך מתכנת או מנהל שרת, ישנן מערכות לניהול תוכן שמאפשרות לעשות זאת בקלות יחסית.
יש להדגיש כי לכאורה קיים פתרון נוסף והוא הצגת האתר כפי שהיה לפני כניסת השבת לגוגל והצגתו עם הודעת הסגירה לגולשים האנושיים. לפי הקווים המנחים של גוגל פעולה זו אסורה והיא נקראת מיסוך (Cloaking).

לכן, מי שמשתמש בה עלול לרדת בדירוגים של גוגל או למצוא את עצמו לחלוטין מחוץ לרשימת התוצאות (האינדקס של גוגל). אם אתם משתמשים בתוסף שנועד לשמור על האתר בשבת, וודאו כי הוא אינו משתמש בשיטה זו.

לסגור את השרת או לא?
סגירת השרת של האתר יכולה להוות בעיה רצינית מכיוון שהגולשים עלולים לא להגיע לאתר כלל ולחשוב שהוא נסגר לצמיתות. על פי חלק מן הרבנים, אין מניעה להשאיר את השרת עובד בשבת במידה והופעל לפי כניסתה מכיוון שהוא נחשב בבחינת כלי.

אתרים המותאמים לנייד
אתרים המותאמים לנייד ומציגים הודעה על כך שהאתר סגור בשבת על גבי הרקע הרגיל של האתר ומסתירים את התוכן שלו עלולים להיענש על ידי גוגל שבדרך כלל מתייחס להודעות האלו כבאנרים פרסומיים שפוגעים בחוויית הגלישה. לכן, כדאי להשתמש בשיטה שהצגנו קודם לכן גם אם היא פחות אסתטית.
אתרים אתרים שומרי שבת אינטרנט אתרים מותאמים לנייד גוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד