כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

פורים בא: עטיפות אלבומי המוזיקה התחפשו

שוואקי והעיפרון, רזאל על אופניים, זאונוויל וטרנד ה'מיטפטף' והגיטרה האבודה של יצחק מאיר • דוד קליגר - האיש, הקלרינט והרדיו, לקח 13 עטיפות של אלבומי מוזיקה חסידית שיצאו בשנה האחרונה ונתן להם טוויסט יצירתי משלו - במיוחד לפורים המתקרב • יש לכם עוד רעיונות? טקבקו

פורים בא: עטיפות אלבומי המוזיקה התחפשו

העטיפות של אלבומי המוזיקה היו לאורך השנים כר פורה ליצירתיות מקורית. במוזיקה העולמית, הישראלית וגם החסידית משקיעים האמנים והגורמים בסביבתם זמן רב למחשבה אודות העטיפה שתתנוסס בפתחו של האלבום. ההנחה היא כי ככל שהעטיפה תהיה מקורית יותר, האלבום ייראה אטרקטיבי יותר, ורף המכירות שלו בחנויות המוזיקה - יעלה משמעותית.

כמו בכל דבר, גם בעטיפות הללו באה היצירתיות לידי ביטוי במלוא עוזה: צילומים, ציורים, שילובים בין שניהם, רפרודוקציות ומה לא. כל אמן מנסה להרשים ככל שיותר, וקנאת הסופרים הזו מביאה לתוצאות מרעננות במיוחד.

לפני שנים התפתח בעולם המוזיקה טרנד ישן: לקחת את העטיפות של האלבומים שראו אור - וליצור להם גרסה היתולית . זה קורה הן במוזיקה העולמית, הן במוזיקה הישראלית, ולאחרונה גם במוזיקה החסידית. אחד מהמוכשרים שעושה את זה באופן חביב ביותר הוא איש הרדיו והקלרינט דוד קליגר, שאסף 13 עטיפות מאלבומי המוזיקה החסידית שיצאו ב2017, ולכבוד פורים הוא מגיש את גרסה משעשעת משלו. יש לכם עוד רעיונות? טקבקו.

האם הגיטרה של יצחק מאיר נמצאה?

השנה הוציא יצחק מאיר את "ידיד נפש", סינגל משובח מתוך מהאלבום החדש. בצילום המופיע בעטיפה נראה יצחק מאיר יושב על הקרקע בחורשה פסטורלית, כשעל פניו ארשת דאגה, ועל העץ שנמצא מאחוריו שעונה לה גיטרה. אולי זו הגיטרה שמלווה את יצחק מאיר מאז החתונה, ונעלמה לה במוצאי השבת האחרונה?


זאנוויל ווינברגר - שלג שלג מיטפטף

בהנחה שאתם חיים בישראל, או מחוברים לרשת, או יש לכם שני חברים ומעלה - אין סיכוי שלא נחשפתם לטרנד שחרך את הרשת - 'גשם גשם מיטפטף'. לא הרבה לפני זה, השיק הזמר זאנוויל וונברגר את השיר 'עד הנה', שהיה אמור לצאת לכבוד החתונה, ובסופו של דבר הושק לכבדו היום האחרון של ה'שבע ברכות'. היה זה מתבקש לשייך לעטיפה החורפית והמושלגת גרסה מחודשת ללהיט המיטפטף - הפעם בגרסה הלבנה.

שוואקי פורם את סרט ההקלטה, וקליגר מחפש עיפרון

סביר להניח שהילדים של היום לא ממש נחשפים למוצר שנקרא 'קלטת', או כמו שכולנו קראנו לה בילדותינו העליזה - 'קסטה'. האסון הכי גדול שהיה יכול לקרות לדבר הנוסטלגי הזה הוא יציאה של סרט ההקלטה מתחומי המלבן. או אז היה נדרש עיפרון וסבלנות, ותוך מספר דקות של גלגולים - הכל היה שב למקומו עד הפעם הבאה. הקסטה המיתולוגית זכתה לעדנה באלבום 'היו ימים' של יעקב שוואקי, פרויקט מיוחד של חידוש שירים ישנים, כשהופיעה לה על עטיפת האלבום, עם הסרט הפרום כמובן, מה שאילץ את קליגר לחפש את העיפרון במגירה.

חיים ישראל בקיבוץ גלויות ותמלילנים

זה אמנם לא כתוב בתורה, אבל מנהג מקובל בעולם המוזיקה הוא לקבץ שירים לאלבום אותם כתבו תמלילן אחד, שניים, שלושה או ארבעה. חיים ישראל באלבומו הכפול 'אספתי רגעים' החליט שחשוב יותר לתת במה לכמה שיותר אנשים, או תמלילנים במקרה הזה. כמות נכבדה של כותבים לקחה חלק באלבום המשובח, וקליגר, כצעד מתבקש, מציע שינוי קל שיתאים לקיבוץ הגלויות - 'אספתי תמלילנים'.

אבי מילר ממנגל, יהושע פריד מנפנף

העטיפה של הסינגל של אבי מילר 'רוצים לחזור' מציגה צילום של הכישרון הצעיר יושב לו על אבן במרכזה של חורשה. מכיוון שמילר לא הגיע מבית ברסלבר, נשללה לה האופציה של ההתבודדות, ונשארה רק ברירה אחת: 'עושים מנגל', עם בשרים על האש, אלא מה. למלאכת הנפנוף בחר קליגר את המעבד יהשע פריד, הידוע כחובב בשרים.

'וגנבת' את 'ואהבת' - גירסת הוואטס אפ של שלום ברנהולץ

הזמר הכי צבעוני שקם בתקופה האחרונה למוזיקה החסידית הוא מיילך קאהן. השיר 'ואהבת' הפך ללהיט רשת, ואם שתיתם כוסית או שניים באירוע בו השתתפתם - כנראה שגם שמעתם את זה שם. גם הזמר שלום ברנהולץ התחבר, והגיש קאבר משלו עם טוויסט: השיר רץ על המסך בקליפ המדמה התכתבות ב'וואטס אפ'. קליגר לקח את העניין צעד קדימה, והפך את המילה 'ואהבת' ל-'וגנבת'. אם חשבתם שבסביבתו של ברנהולץ זועמים, תתבדו לכם: הם, מצדם, מבטיחים שהעניין העלה חיוך על פניהם, והם דווקא אהבו את השדרוג, "נגנבו", כלשונם. נגיד.

יונתן רזאל מייצר מפגש מפתיע

היוצר והזמר יונתן רזאל הוא איש של ניגונים וחיבורים. לפני זמן מה השיק את 'כשניגון בעלזא פוגש תזמורת', בו העניק פרשנות מוזיקלית משלו ליצירה העתיקה. בעטיפת האלבום האחרון שלו 'נווה תלאות', מתייצב לו רזאל, חובב ידוע של כלי מיתר, על שפת הים, כשבידו - הצ'לו. אם חיבורים, אז עד הסוף: 'כשהצ'לו פוגש את הים', בגרסת קליגר.

הקשר בין 'שטייגען' לאופניים

ומרזאל לרזאל - באותו עניין. לאהרן רזאל יש קראש על שירי לימוד, זה ברור. לפני שנים השיק את 'קבעתי את מושבי', שיר שכולו ערגה והערצה ללימודים בבית המדרש, 'שטייגען', בעגה הישיבתית. חלפו שנים ורזאל מפציע בסינגל חדש שממסחר את העניין: 'זה העסק שלנו - לעסוק בדברי תורה'. אם חשבתם שרזאל יוצג בעטיפה ספון בגמרא הקדושה כשמסביבו ערימות של 'ראשונים ו'אחרונים', הוא דווקא הלך על כיוון של רכיבה על האופניים בסמטאות, כשבידו ספר הלימוד. קליגר לא ממש אכל את הלוקש, ויצר עטיפה שתואמת יותר ל'דו אופן' החביב, יחד עם עקיצה נוספת: 'סינגל ראשון תוך כדי רכיבה'.

כך הופכים את הקומזיץ לקומבינה

האיש והקומזיצים פיני איינהורן השיק בחורף האחרון את הסינגל החדש שלו 'מתחננים', כשהוא מצולם על העטיפה עם הגיטרה הנצחית שמלווה אותו לכל מקום. שמו של הסינגל קרץ לקליגר לעשות טוויסט קל - 'מתחנחנים', הקומזיצים הפך לקומבינות, והמעבד איציק ברי מצא את עצמו בצד אחד של המתרס כשמולו נמצא ה'שמא', כשבסופו של דבר - ברי עדיף.

זמר או נותן שירות?

אולי כצעד של ביישנות, אולי סוג של פחד מחשיפה או כל סיבה אחרת שלא תהיה, הסינגל האחרון של הזמר עידן יצחקיאן ולהקת אשדתלותא 'אבינו רענו', מצולם הזמר כשגבו למצלמה וידיו פרוסות אל על. קליגר נזכר בכיתוב שמופיע על גבם של נותני השירות בחנויות הנוחות למיניהן, הוסיף ליצחקיאן את הכיתוב המתבקש, וחתם בעקיצה דווקא כלפי אותם מוכרנים שלוקחים את הזמן בכיף: 'אורך השיר - ככל שיידרש'.

חול או תותים - מה תרצו לאכול?

היוצר חנן בן ארי התפרסם בזכות הלהיט שלו 'תותים', שגרם לכולנו קמצוץ של אופטימיות עם המשפט 'החיים שלנו תותים'. אבל בן ארי לא עוצר באדום הקטן הזה, וממשיך להוציא להיטים, כשאחד מהם הוא השיר המצוין 'לא לבד'. בצילום על העטיפה יושב לו בן ארי היחף על טרסה של חול, לידו ברבור מנייר ולמרגלותיו שלולית מים. קליגר ראה בעטיפה הצעת הגשה, והבין שאוכל לא ייצא לו מפה. לא חול ולא תותים.

מושקוביץ הופך לשחקן שחמט

העטיפה המקורית לאלבומו של הזמר מנחם מושקוביץ 'שמו של מלך', מגישה התחכמות גרפית נחמדה של שתי אותיות בכל שורה, היוצרות יחדיו את המילה מנחם. קליגר לא הסתפק בארבע, והכפיל את הכמות לשמונה, כאשר השורה הראשונה הופכת לה ל'שחמט', והמילה 'חם' בשורה התחתונה מקבלת לחיקה את הניגוד - 'קר'. כשהשלמה לכל העניין השחמטאי, הפך האלבום ל'שמו של מהלך'. מקורי.

ישי ריבו עם חידה גיאומטרית

'פחד גבהים', זהו שמו של האלבום שהשיק ישי ריבו בחודשים האחרונים. על העטיפה לא תקבלו את פניו של ריבו או צילום ממגדל גבוה, אלא שלוש צורות גיאומטריות - משולש, עיגול ומרובע. עבור קליגר העטיפה יצרה אתגר מחשבתי של ממש, אותו הוא מפנה לקהל הרחב כחידת היגיון: מה היא הצורה הבאה בסדרה?
עטיפות אלבומים סינגלים דוד קליגר פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד