י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כמה הייתם משלמים על הגדה של פסח עלומה?

הגדה שלא ידוע מתי והיכן הודפסה, נמכרה במכירה פומבית בבית המכירות הפומביות "ווינרס", בפי 180 ממחיר הפתיחה - 1875 דולר • בית המכירות ל'בחדרי': "ההערכה הראשונית היתה כי ההגדה תימכר במחיר שבין 300 ל-500 דולרים"

שער ההגדה שנמכרה
שער ההגדה שנמכרה

אין זו אגדה: ככל שמתקרבים לפסח שוק ההגדות העתיקות רוחש ובוחש. בשבוע האחרון,הוצעה למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner’s), הגדה שלא ידוע השנה והמקום בו הודפסה, במחיר פתיחה של 10 דולרים בלבד, אך נמכרה במחיר של למעלה מפי מאה ושמונים.

על שער ההגדה הנדירה, מופיע ציור של צמח עם שלשה פרחים. ציור זהה הופיע על גבי מסכת מגילה משנת תקע"ב, שהודפסה בדפוס סלאוויטא (עיירה באוקראינה שנתפרסמה בקרב היהודים בשל דפוס סלאוויטא העברי, שנוסד בה ונוהל בידי הרב משה שפירא, בנו של רבי פנחס מקוריץ ובניו). על פי אינדיקציה זו, נרשמה ההגדה העתיקה בביבליוגרפיה.

חוקרי בית המכירות הפומביות מציינים כי הציור האמור מופיע גם בבית הדפוס של וואקס ביוזעפאף, שרכש חומר טיפוגראפי מדפוס סלאוויטא, ולכן קיימת היתכנות כלשהי שהגדה זו נדפסה ביוזעפאף, לאחר שנסגר הדפוס בסלאוויטא.

בדף המקדים בהגדה נכתב: "סדר הגדה של פסח עם פירוש לשון אשכנז על אותיות מרובעות עם נקודות. והוספנו בו דינים על בדיקת חמץ לתועלת עמנו בני ישראל למען דעת כל עמי הארץ ליזהר בזה. גם הוצגנו פירוש על חד גדיא והכל בלשון אשכנז".

בבית המכירות הפומביות "ווינרס" ציינו ל'בחדרי חרדים', כי מחיר הפתיחה הנמוך נועד לאפשר לכל אספן או חובב כתבי יד להתמודד, כשההערכה הראשונית היתה כי ההגדה תימכר במחיר שבין 300 ל-500 דולרים אך נמכרה לבסוף במחיר של 1875 דולרים.



הגדה של פסח ווינרס מחיר פתיחה עתיקות מכירה פומבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד