י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

בלעדי: הנציגים החרדים נפגשו בחשאי בת"א

הזמן: אתמול, יום רביעי. השעה: 4:15 אחר הצהריים. המיקום: לב תל אביב, רחוב מונטיפיורי 33, קומה 6, משרדיו של עורך הדין יצחק מירון. משתתפים: נציגים חרדים מעיריית ירושלים. הדרישה: חשאיות מוחלטת • כל הפרטים

מגדלי עזריאלי בתל אביב. אילוסטרציה (משה שי, פלאש 90)
מגדלי עזריאלי בתל אביב. אילוסטרציה (משה שי, פלאש 90)

הזמן: אתמול, יום רביעי. השעה: 4:15 אחר הצהריים. המיקום: לב תל אביב, רחוב מונטיפיורי 33, קומה 6, משרדיו של עורך הדין יצחק מירון. משתתפים: נציגים חרדים מעיריית ירושלים. הדרישה: חשאיות מוחלטת.

מדובר בפגישה של שלושה מחברי מועצת העיר ירושלים - יצחק פינדרוס, יוחנן ויצמן והאופוזיציונר אריה קינג, שהגיעו למקום יחד עם ארבעה נוספים - שני עוזריו של פינדרוס, עוזרו של ויצמן וסמנכ"ל מרכז ליב"ה אריאל פופוביץ.

הפגישה במשרדיו של עו"ד מירון ארכה כשעה וחצי והיא נקבעה רק לאחר שקודם לכן הנוכחים התחייבו מפורשות כי דבר הפגישה יישאר חסוי ופרטיה לא יודלפו לתקשורת. מירון התנה זאת מפורשות והנציגים השיבו בחיוב. למרות הדרישה, ההבטחות והסודיות הגדולה, דבר הפגישה נודע ל"בחדרי חרדים", כמו גם הנושאים שהועלו בה.

מדובר בפגישה לא פורמלית שנקבעה ללא ידיעת רבים מחברי המועצה החרדים. פינדרוס, המשמש כסגן וכמ"מ ראש העיר, חבר לקיצונים שבחבורה בהנהגתו של קינג, שמובילים את מאבק השבת. כדי לא לגרום למתיחות מול ראש העיר ניר ברקת ולנזק בפעילות "ועדת השבת" שהוקמה על ידי ראשי הסיעות בכנסת – הוחלט על קיומה במשרדי מירון בת"א ועל חשאיות מוחלטת.

הנושא שעלה על השולחן ושלשמו התכנסו הנוכחים היה מאבק השבת בירושלים, שנחשף ודווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים'.

נחיצות הפגישה באה בעקבות העובדה שבעוד כשבועיים יגיע 'הדד ליין' שבו ועדת הסטטוס קוו, הכוללת את מנכ"ל העירייה אמנון מרחב ואת עו"ד מירון - ועדה שהוקמה כאמור על ידי השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן, אורי אריאל וח"כ משה גפני, תדרש להגיש את מסקנותיה שיכריעו האם ירושלים הולכת למשבר קואליציוני ולפרישת החרדים מהקואליציה או שראש העיר ניר ברקת יקבל את דרישת החרדים וחילולי השבת יחדלו.

הנציגים ועוזריהם ביקשו ממירון להתעדכן ולדון על מסקנות הביניים של הוועדה והעמיקו במפגש בשלל הסוגיות הבעייתיות - מימון עירוני לחילולי שבת, פתיחת מרכולים ומסעדות ועוד.

מירון הדגיש למשתתפי הפגישה החשאית כי הוא מייצג את הקו המשפטי, אולם לדבריו, "אתם חברי המועצה - לכם יש כוח פוליטי שאיתו אתם יכולים לפעול מעבר להמלצות הוועדה שלנו".

מיקום הפגישה החשאית - מונטיפיורי 33 תל אביב (גוגל מפות)צילום: מיקום הפגישה החשאית - מונטיפיורי 33 תל אביב (גוגל מפות)
מיקום הפגישה החשאית - מונטיפיורי 33 תל אביב (גוגל מפות)

פינדרוס הדגיש כי המאבק הוא לא חרדי ולא רק על נושא השבת. "מדובר במאבק דמוגרפי. מנסים לדחוק אותנו מירושלים". לדבריו, "התושבים החילונים נאבקים בנו לא בגלל השבת - אלא בגלל שהם לא רוצים שנשתלט על ירושלים".

קינג ופופוביץ, הקיצונים שבחבורה, טענו כי ראש העיר ברקת הקים תתי-גופים בירושלים, כך שכיום קשה לעקוב אחריהם ולדעת האם העירייה מממנת חילולי שבת.

מירון חזר שוב על דברים שאמר גם בעבר, לפיהם, הוא ומרחב מנסים לגבש כעת נוסחה אחידה שתאלץ לכאורה את כל הצדדים להתפשר, אולם, אם הצדדים לא יגיעו להבנות הרי שהוא מתכוון לכתוב חוות דעת אישית שלו בנושא.

יש לציין כי הפרט המעניין בפגישה הוא בעצם הליכתו של פינדרוס, 'המתון' לכאורה, עם חברי "ברית הקיצונים" - בהנהגתו של קינג, לפגישה המדוברת, זאת בעיקר על רקע הצטרפותו של סמנכ"ל מרכז ליב"ה לפגישה. כידוע, מרכז ליב"ה התייצב בחזית ומוביל למעשה את כל המאבקים של "דת ומדינה", כך בנושא השבת, ההופעות בעיר, נושא הכותל, המאבק ברפורמים ועוד.

בתוך כך, ל"בחדרי חרדים" נודע כי בעקבות לחץ הנציגים, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", נקבע כי מסקנות ועדת הסטטוס קוו יוגשו עד ה-14 לחודש, יממה לפני הדיון על התקציב במועצת העיר - "המנוף" החזק ביותר של הנציגים החרדים.

בנוסף, הערב קבעו השרים דרעי, ליצמן, אריאל וח"כ גפני, על פגישת סיכום ביניים שתתקיים ביום שלישי הקרוב בכנסת בהשתתפות חברי הוועדה מרחב ומירון.

קודם לכן הערב אמר ברקת לחברי הקואליציה העירונית כי הפתרון המוצע לחילולי השבת במינהלים הקהילתיים הוא חיוב באישור מכון "צומת". עמדת החרדים בנושא לא ברורה – והנציגים יצטרכו לשאול את דעתם של גדולי ישראל.
יצחק פינדרוס יצחק מירון ועדת השבת מאבק השבת אריה קינג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד