ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מסמך נחשף: יוזמת השלום והאחדות עם הרצוג שהתפוצצה בראש השנה - אמיתית

בעיצומו של חג ראש השנה, עסקו בישראל בקדחתנות באפשרות להקמת ממשלת אחדות נתניהו והמחנה הציוני • הרצוג יצא להכחיש ובא בטענות על הפרעת תפילות החג • הבוקר המסמך נחשף ומתברר - עד היכן היה מוכן נתניהו ללכת למען השלום

מסמך נחשף: יוזמת השלום והאחדות עם הרצוג שהתפוצצה בראש השנה - אמיתית
יונתן זינדל, פלאש 90

את מוצאי ראש השנה – קשה לשכוח, הזירה הפוליטית – מדינית רתחה, לאחר שבעיצומו של החג, ערוץ 10 חשף כי מתקיימים מגעים משמעותיים לממשלת אחדות וכי המחנה הציוני בראשות יצחק הרצוג – בדרך לממשלה.

הרצוג עצמו הכחיש את הדברים באופן גורף, ואף זעם על כך שבעקבות פרסום הידיעה – הוא אולץ לצאת מבית הכנסת, בעיצומה של התפילה – להכחיש את הדברים ולחלל את השבת, "אני יושב בבית הכנסת קרוב לארבע שעות אתמול, ולקראת הסוף מתחיל איזה רחש מטורף, שולפים אותי החוצה, צר לי לחלל את החג בידיעה שמוציא כתבכם ספי עובדיה שהיה יכול לחכות, אנשים מתפללים, יש חג, הוא מייצר בערה - ידיעה שאינה נכונה בעליל", טעם יו"ר המחנה הציוני.

אולם הבוקר, כ-5 חודשים לאחר מכן, חושף ברק רביד ב'הארץ', כי אכן התקיימו מגעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו להרצוג, מגעים שהבשילו עד כדי שרטוט מסמך הצהרה משותפת שאותו היו אמורים השניים לפרסם בפסגת שלום אזורית במצרים.

על פי 'הארץ', מסמך ההצהרות כלל נכונות של נתניהו לפשרות טריטוריאליות על בסיס פתרון שתי המדינות ולריסון משמעותי של הבנייה בהתנחלויות. מה שגרם לכך שהיוזמה הוקפאה – הוא המשבר הפוליטי שקם לו בעקבות פינוי עמונה.

מ‏לשכת ראש הממשלה נמסר: "התיאור של אי־מימוש של מהלך אזורי אפשרי שגוי מן היסוד", ובלשכת יו"ר האופוזיציה סירבו להתייחס לפרטי החשיפה.

צילום: נתי שוחט פלאש 90צילום: צילום: נתי שוחט פלאש 90
צילום: נתי שוחט פלאש 90

להלן מסמך ההצהרות המלא, שנכתב באנגלית:
אנו מודים לנשיא א־סיסי על נכונותו למלא תפקיד פעיל בקידום השלום והביטחון באזור ולהשיק מחדש את תהליך השלום.

אנו מביעים מחדש מחויבות לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ומצהירים על רצוננו לקדמו.
ישראל שואפת לשם קץ לסכסוך ולהביא לסופיות כל התביעות, להשיג הכרה הדדית בין שתי מדינות לאום, סידורי ביטחון מתמשכים ופתרון טריטוריאלי מוסכם שבין היתר יכיר בקיומם של מרכזי אוכלוסייה קיימים.

במסגרת החיפוש אחר השלום, ישראל מושיטה את ידה לפלסטינים ומבקשת לפתוח במשא ומתן ישיר, דו־צדדי וללא תנאים מוקדמים.

ישראל רואה בחיוב את הרוח הכללית של יוזמת השלום הערבית ואת המרכיבים החיוביים שכלולים בה. ישראל מקדמת בברכה פתיחה בשיחות עם מדינות ערביות לגבי היוזמה הזו, במטרה לשקף את השינויים הדרמטיים שחלו באזור בשנים האחרונות ולעבוד יחדיו לקידום פתרון שתי המדינות ושלום רחב יותר באזור.

בהקשר של חידוש מאמצי השלום, הפעילות הישראלית בהתנחלויות ביהודה ושומרון תיושם בצורה שתאפשר דיאלוג אזורי לשלום וכן תאפשר (להשיג) את המטרה של שתי מדינות לשני עמי — מאחורי הניסוח הפתלתל בסעיף זה עמדה נכונות של נתניהו לבצע "הקפאה שקטה" ולא רשמית של הבנייה בהתנחלויות המבודדות, שלא נמצאות בגושים הגדולים שאותם מעוניינת ישראל לספח במסגרת הסדר קבע. נתניהו סירב להצהיר על ההקפאה הזו באופן רשמי.

ישראל תעבוד עם הרשות הפלסטינית כדי לשפר באופן משמעותי את המצב הכלכלי ואת שיתוף הפעולה הכלכלי, כולל בשטח C, ולהדק את התיאום הביטחוני.

במגעים שנמשכו אחרי העברת המסמך דרש הרצוג לחדד את הסעיף הזה ולהבהיר שישראל תאפשר בנייה פלסטינית וקידום פרויקטים פלסטיניים בשטח C. נתניהו הסכים.

ישראל מעוניינת ביציבות ארוכת טווח בעזה, כולל שיקום הומניטארי וסידורי ביטחון יעילים כאמור, המסמך נחשף הבוקר ב'הארץ' זאת תקופה קצרה אחרי הפרסום שהרצוג ניהל מגעים עם נתניהו לממשלת אחדות על בסיס רעיון קידום יוזמה מדינית.

העקרונות שהיוו את הבסיס למסמך:
מחויבות לפתרון שתי המדינות. משא ומתן ישיר, דו צדדי, ללא תנאים מוקדמים. הכרה הדדית בין שתי מדינות לאום, פתרון טריטוריאלי שיכיר במרכזי האוכלוסייה הקיימים (הכוונה לגדה המערבית). משא ומתן ישיר, דו צדדי, ללא תנאים מוקדמים.

ישראל רואה בחיוב את הרוח הכללית של יוזמת השלום הערבית ומקדמת בברכה שיחות לגביה. הפעילות הישראלית בהתנחלויות תיושם באופן שיאפשר דיאלוג אזורי ואת המטרה של שתי מדינות (הכוונה היתה להקפאה שקטה של הבנייה בהתנחלויות מבודדות).

עבודה משותפת עם הרש"פ לשיפור המצב הכלכלי, כולל בשטח C, והידוק התיאום הביטחוני. ישראל מעוניינת ביציבות ארוכת טווח בעזה, כולל שיקום הומניטרי וסידורי ביטחון יעילים.


יצחק הרצוג בנימין נתניהו שלום פלסטינים ראש השנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד