י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המעילה הגדולה בחסידות הירושלמית: "מתנצלים על עגמת הנפש"

המוני החסידים הניצבים בפני שוקת שבורה מאז הוקפאה קופת הגמ"ח בה הפקידו חסכונותיהם בהלם • אחרי תקופה של שתיקה וגמגום, הגיעה תגובה ראשונה אך אנונימית, מהנהלת הקהילה שמתעלמת מהמעילה ומהחשוד בכך. במקביל התסיסה בקהילה נמשכת ומשגרים איומים למנהל שסרח וחשוד במעילה

חסידים. צילום אילוסטרציה: שוקי לרר
חסידים. צילום אילוסטרציה: שוקי לרר

בחסידות בירושלים שם התבצעה מעילה של מיליוני שקלים בקופת הגמ"ח של הקהילה מנסים לשקם את משבר האמון שנוצר. במכתב שפורסם בבית המדרש של הקהילה, ההנהלה מביאה צער על שאירע, ומפרסמים כי האדמו"ר מינה ועדה עם שורת רבנים שתפקח על הקופה.

הסיפור המלא כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' עורר הדים רבים הן בחסידות הספציפית והן בשאר החצרות להם קופת גמ״ח דומה. רק המחשבה על האפשרות שדבר כזה יכול להתממש בכל קהילה - מעילה מצד המנהל, ועוד בסכום של 14 מיליון שקל, מביאה לדאגה מצד התורמים ומפקידי הכספים.

במכתב, המתפרסם הבוקר (א) לראשונה ב'בחדרי חרדים' נכתב על העבר, ההווה ועל העתיד. לגבי העבר נכתב כי חברי ההנהלה מתנצלים על עגמת הנפש שנגרמה לציבור שחסך מפת לחמו לפיקדונות בגמ"ח, "וכעת אנו עושים הכל על פי דין תורתנו הקדושה להשיב הסדר על כנו".

הרבנים מדגישים כי מכיוון שהגמ"ח ציבורי אין אחד יכול להחזיר כספים לחברו או ההפך על סמך חובות הגמ"ח או פיקדונות. גבי ההווה נכתב כי כל אחד בעל פיקדון או לווה בגמ"ח ירכז את המסמכים וישתף פעולה עם העסקנים.

לגבי העתיד נכתב כי כולם יודעים את התועלת מהגמ"ח כל השנים והרצון להמשיך במפעל הגדול, ובקרוב יפורסם תקנון חדש והם מקווים כי יתנהל כפי שהיה בראשית דרכו שכל פעולה או פיקדון תתועד במחשב, בנוסף מבטיחים להקים ועדת רבנים שתשב מידי כמה ימים ותדון בנעשה בגמ"ח והכל יהיה מפוקח על ידם "ובכדי שלא יבואו לידי מכשול חס ושלום" נכתב.

בני החסידות, כך נראה, כבר איבדו אימון וגם למכתב הזה מתייחסים בספקנות. הם ממשיכים למתוח ביקורת על גבאי הגמ"ח ועסקנים נוספים שעל פי הטענות חלקם היו שותפים במעל. לדברי מקור בחסידות "מדובר בזלזול אחד גדול בציבור" הוא אומר ל'בחדרי'. "לא כתוב תאריך על המכתב, וגם למה חיכו? עבר זמן ארוך מאז הסירחון נודע ועד שהגיעה התגובה". אחרים טענו כי בין אלו שחתומים על המכתב - חלקם משכו את הכסף ראשונים מקופת הגמ"ח, קודם ולאחר הקריסה.

מכתב אחר שהופץ מוקדם יותר שבוע שעבר בחסידות תחת הכותרת "בקשה – ותחינה" נכתב ישירות כלפי המנהל המועל אבל יועד לעיניי הציבור: "לאחר שנים רבות שאנו חברי קהלא קדישא החונים תחת צילו של כ"ק אדמו"ר שליט"א נהנים מקופת הקודש שבשם "נזר החסד" יכונה, וכמעט כל מי שחבר בקופה יכול להעיד כמה הקופה היה לו לעזר בעת שמחה בפרט או בעת צורך אחר בכלל, וכולם מעידים כי לולא האפשרות של הלוואה ותוכנית המיוחדת לגמ"ח זו מצבם היה פחות טוב, ואכן כולם פה אחד היללו ושיבחו את הניהול וההתנהלות והודו בכל הזדמנות על קבלת הקהל בסבר פנים וההקשבה לצרכיו של פונה".

"אך דא עקא ומשהו חמור מאוד קרה לאחרונה וחברי הגמ"ח משתאים ומשתוממים וחופנים ידם כלא מאמינים, זה משה האיש לא ידענו מה היה לו???? "מה קרה ליהלום שבכתר שבמוסדותינו"??? האיך נהפך הכל ונשתנה לרעה".

"גזברים בעלי חוש ריח מפותח שעלה באפם הצחנה הנוראה העולה מההתנהלות הקופה בשנים האחרונות קמו עזבו והתפטרו. חברי הנהלה שהיו יסוד מוסד מרגע הקמת הקרן הנפלא והמבטיח שעמדו על ערש לידת הגמ"ח פתאום מתנערים, עד שבפועל נהפכת למעשה מנהל יחיד בלי לדווח לאיש מהנעשה ומבלי לשתף איש מהם כפי שהיה ראוי, למעשה אתה הוא שליט יחיד. אתה קבעת למי לתת הלוואה, אתה החלטת על סדר עדיפות לפי שרירות לבך, ברצותך החזרת למי שאתה חפצת ביקרו והחזרת בעת שהיה נוח לך למי להחזיר פיקדון".


אבל אשמים אנחנו
במכתב יוצאים החסידים נגד המנהל החשוד שמעל "ממקום שבתך במשרד שבבנין המוסדות יצרת לך ממלכה קטנה משלך ומשם ניהלת את הקופה כבתוך שלך, ללא התייעצות עם גדולים וטובים ממך לא סיפרת לחברי ההנהלה מהנעשה והקורה בקופת הגמ"ח, תאבונך לשליטה מוחלטת לא ידע שובע, שכעת עולה חשד כי זה נבע מהחשש להיתפס אולי.

"מתוך הד' אמות הנ"ל שלטת שלטון ללא מצרים אתה לבדך ביד רמה בכל נושאי הגמ"ח, לפונים הרבים השארת חריץ קטן שמתוכו הצצת ולפי תנאים שלך סירבת או נענית לפונים ולמשיב. כל מי שהגיע לגמ"ח לאחרונה הרגיש כעבריין, כגנב בלילה. תעתעת בחברי הקופה, לא ענית לטלפונים, לא קיימת אסיפת חברים, כל מה שהענקת בטוב לבך לחברי הקופה היה רק אותם ה- 90 דקות שבועיות שמרחת בסיפורים והמצאות ודחית את כל הפונים בלך ושוב ובתירוצים יצירתיים להפליא".

"אבל אשמים אנחנו" כותבים החסידים הכואבים "שאנו האמונים על לכבד כל תלמיד חכם, כל בנש"ק, כל מינוי של כ"ק אדמו"ר שליט"א, גילינו שנפלנו בפח. לא רק חברי הגמ"ח גם חברי ההנהלה נשבו בקסמך, למרות שבשנים אחרונות הגמ"ח הרי לא תפקד כמעט, בכל זאת המשכת לקבל פקדונות כאילו הכל תקין ומתנהל כראוי. אך ההלוואות חדלו. אין לאיש מושג לאן הלך הכסף, רק היושב במרומים יודע".

הם מגוללים את שעברו האנשים בפעילות הגמ"ח: "אנשים חיכו להלוואה יותר משנתיים - וזה רק במקרה הטוב [כשהפונה ידע "לדבר" בשפה הראויה לך, ובצדק. מתברר) במקרה הפחות טוב, גרמת לפונים להתייאש וכשהבינו שממך הישועה לא תבוא נאלצו לפנות לאפיקים אחרים, וגרמת להם הוצאות מיותרות".

"גם לאחרונה אתה ממשיך ומנסה להפעיל את הקסם - שהפעלת על התמימים שבחבורתינו- על העסקנים שנכנסו לעובי הקורה במטרה לעזור לך ולתת לך הזדמנות נדירה לצאת מהתסבוכת שנפלת בו. אנשים ישרי דרך וטובי לב שהציעו לך עזרה בשיקום הגמ"ח, ובכך לעזור לכולנו, גם הם לא זכו לשיתוף פעולה מצידך וזה בלשון המעטה. דחית את הצעתם וכל פניותיהם נפלו על אוזניים ערלות ואטומות, ובלשון חלקלקה ובדרכים מתוחכמים היתלת גם בהם שוב ושוב, צחקת עליהם כמו שעשית לנו ואיתנו".

"עם היוודע לציבור אנשי שלומינו דבר קריסת הגמ"ח עמדו אנשים חסרי אונים מבלי יכולת להאמין כי מדובר חלילה במעילה "אחד משלנו? מעל בכספי קרן גמילות חסדים?" "לא יתכן!" הפטירו כולם, הרי כולנו מנסים להיות יהודים יראים ושלמים כולנו באים מחיידר שההלכה הצרופה היא נר לרגלינו, יש לנו מורה דרך ויש לנו שיטה ודעת התורה היא הקובעת לנו בכל צעד ושעל, ומעולם לא נתקלנו במחוזותינו בסיפור דומה".

"חובה עלינו להאמין כי הנך חף מפשע ואין כאן חלילה משהו אחר, שמדובר בשליחת יד חלילה בכספים שאינם שלך ושבגדת באימון שהוענק לך ביד רחבה, כל זה עד שיוכח אחרת".

"כולם סמכו על כישרונותיך איש לא מילל ואיש לא פילל, ולא חשד אפילו לא לרגע, אף אחד לא חלם ולא העלה על דעתו שאולי יש כאן סיפור חדש מהסוג ששמענו במחוזות אחרים והנה גם לנו זה קורה, ולראשונה בהיסטוריה של קהילתנו שאנו צריכים להתמודד עם מקרה חמור מאוד כזה".

"אך לצערינו הרב מבירור שנעשה עם חברי הנהלה/העסקנים עולה תמונה עגומה במיוחד. [מפני כבודך ולמען השלום לא נצטט בכתב בשלב זה איך הם מתבטאים עליך]. ולא רק הם אלא כמעט כל יום נשמעים סיפורים אחרים עליך ועל התנהלותך, מצטברים עוד ועוד עדויות שתסמרנה שערות ראש ה' ירחם".

את המכתב הם מסיימים "לאור כל האמור לעיל, ולפני שיהיה מאוחר מדי, ומפני "והייתם נקיים מה' ומישראל" אנו פונים אליך לפני שנתארגן בגלוי נגדך. פנייה זו מופנית להגיון הבריא שלך שתקח בחשבון את הקהילה הקדושה שלנו שמורכב מאנשים אהובים ונעימים אצילי הנפש וגדולי הרוח שהפקידו ברשותך את מיטב כספם, סמכו על יושרך על יחוסך הרם ועל נאמנותך, איננו למודי מלחמה, ההיפך, אך לא הפעם!!! כשכספינו מתאדה לו בידי מי שלא יהיה.

זכור! עדיף לך שתחסוך מאיתנו את הצער ועגמת נפש שייגרם בתביעה בכל סוג של הליך, נסה לחשוב על עתיד הגמ''ח המיוחד והמפואר ששנים ניהלת לשם ולתפארת, איך כל זה יורד לטמיון, תחשוב איזה צער ועגמת נפש אתה גורם לכ"ק אדמו"ר שליט"א, על הכתם הנורא על קהילתינו המעטירה, נסה לחשוב על החילול שם שמים הנורא שייצא חלילה. תחשוב אם כדאי לך לוותר קהילתך על חבריך על שכניך שיותר לא תוכל להסתכל בעיניים, תחשוב האיך הרשית לעצמך לתעתע בהם בפנים באמתלאות ותירוצים שונים ומשונים.

מכאן שלוחה לך בזה אזהרה חמורה! כדאי לך לשתף את ציבור המפקידים במה שקרה, וככה תחסוך ממך וממשפחתך מנה כבדה וגדושה של ביזיונות ובושות שיהיו מנת חלקך שלעת עתה אתה עדיין יכול למנוע ממך ומהם.

הדרך לכך היא קצרה ביותר! תענה תשובות ברורות איך הגענו למצב הזה ומי האשם אם יש כזה. עדיין ישנם עסקנים החפצים בכל לב לעזור לקופה הנשגבה הזו שתקום על רגליה. ובידך הדבר. החותמים בכאב – מלב אל לב ובתקווה לשיתוף פעולה נאמני קהילתנו – חברי "נזר החסד".

כאמור במקביל למכתב הישיר, הרצוף למעשה באיומים ישירים כלפי המנהל המועל, ומטרתו כפי הנראה להביא להשבת הכסף, הונפק מכתב שנועד להביא להרגעת המשבר.









חסידות מעילה שוקת שבורה נזר החסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד