ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

לטובת הבליינות בנמל תל אביב: בית הכנסת הסלוניקאי יפונה

בעיר העברית הראשונה יפונה בית כנסת עתיק, שנוסד עוד לפני קום המדינה - זאת לטובת הקמת בניין משרדים ומסחר. היזמים יצטרכו להקימו מחדש בעתיד עד אז יצטרכו לשלם דמי שכירות עבור מבנה חילופי

בית הכנסת: צילום: גוגל מפות
בית הכנסת: צילום: גוגל מפות

החלטה כואבת: בית משפט בהרצליה החליט כי בית כנסת עתיק בן יותר משמונים שנה, בו נשמרה מסורת ארוכה של יהודי סלוניקי, על שמם גם מכונה המקום הנבנה על שם רבי מאיר בעל הנס - 'בית הכנסת הסלוניקאי', יפונה. זאת, אחר קרב משפטי ארוך שנים. בית הכנסת ממוקם בנמל תל אביב.

בית הכנסת הוקם עוד טרם קום המדינה, בשנת תרצ"ו, על ידי הפועלים היהודים שהקימו את נמל תל אביב בעקבות השבתות חוזרות ונשנות של הערבים בנמל יפו. הוא ממוקם כיום ברחוב כ"ג יורדי הסירה 6 - רחוב הכניסה לנמל, שבעבר היווה סמל המאבק העברי בישראל וכיום מהווה סמל לבילויים.

בכל השנים בית הכנסת המשיך לפעול בעוצמה ולשמר את מסורתו. תפילות מידי יום וכמובן בשבתות, אזכרות אירועים ושמחות. בשנת 1983 השטח נרכש בידי יזמי נדל"ן היוזמים הקמת בניין מסחרי במיקום האטרקטיבי, בעל השווי הנדלנ"י הרב בשל קרבתו לים ולנמל תל אביב שהפך בשנים האחרונות למקום מסחרי מבוקש מאוד, בשל סגנונו הפרוץ.

אנשי בית הכנסת קשורים מאוד למקום והחלו לנהל קרב משפטי ארוך נגד פינוי המבנה. המאבק המשפטי הארוך הגיע היום להכרעה ובית הכנסת יפונה, זאת אם לא יוגש ערעור. שכן לטענת היזמים, נקבע כי במסגרת רכישת השטח סוכם כי באם ירצו הרוכשים להרוס את הבניין ולהקים אחר בשטחו, יפנו את בית הכנסת ויעמידו לו מקום חילופי עד לסיום הבנייה - אזי ישוכן מחדש במבנה, בשטח של 60 מ"ר.

פנים בית הכנסת העתיק, הדלקת נר חנוכה. צילום מתוך יוטיובצילום: פנים בית הכנסת העתיק, הדלקת נר חנוכה. צילום מתוך יוטיוב
פנים בית הכנסת העתיק, הדלקת נר חנוכה. צילום מתוך יוטיוב

בית משפט השלום בהרצליה נתן תוקף להסכמה בין הצדדים וקבע כי בית הכנסת יפונה לתקופת זמן הבניה של הפרויקט המתוכנן במקום, אולם ישוב ייבנה ויוקם מחדש וישולב במבנה החדש שיוקם במקום.

במסגרת הסכם הפשרה סוכם כי היזמים, חברת י.ע. חג'ג' בע"מ תדאג למבנה חלופי או שכירות מקום תפילה למשך תקופת הבנייה, תשלם את הוצאת ההעברה, ערבות ביצוע וכן פינוי בית הכנסת בפועל - עד לסכום של מיליון וחצי שקלים.

מאחר ולא נמצא מבנה חלופי, בית המשפט קבע כי החברה תשלם לבית הכנסת דמי שכירות בסך 15,000 ש"ח לחודש, הוצאות העברה בסך 10,000 ש"ח וסכום דומה עבור העברת בית הכנסת עם סיום הבנייה, למשכן החדש במיקום המקורי. בנוגע לארון הקודש, פסק השופט כי אין לחייב את היזמים לרכוש ארון קודש חדש, ומינה אדריכלית חיצונית לצורך ההעברה.

עוד פסק השופט יעקב שקד כי היזמים יעמידו ערבות על סך מיליון וחצי שקלים לצורך הבטחת מימוש הסכם הפשרה. בנוסף, בית הכנסת יקבל פיצוי על סך 450 אלף ש"ח.

בנוסף, בעקבות החשש ההלכתי מפינוי בית כנסת בטרם איתור מקום חלופי, חברת הבנייה הסכימה במקרה הצורך לדחות את פינוי בית הכנסת ב-30 יום עד לאיתור מקום חלופי אליו יועבר בית הכנסת.
בית הכנסת הסלוניקאי רבי מאיר בעל הנס בית כנסת בתל אביב נמל תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד