ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

תופעת השדכנים השרלטנים: בית הדין הכריע

רשימות סיטונאיות בשידוכים: עניין השידוכים הוא נושא רגיש בציבור החרדי. בקהילות החסידיות העניין הופך לרגיש עוד יותר • בעקבות תופעה בה שדכנים החלו לפעול ב"רשימות סיטונאיות" כדי לחייב תשלום בכל מקרה - בית הדין של ויז'ניץ התכנס לקבל הכרעה

למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (אילוסטרציה: אלי סגל)
למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (אילוסטרציה: אלי סגל)

רשימות סיטונאיות בשידוכים: טלטלה בעולם השידוכים בחסידות ויז'ניץ, שיתכן ותשפיע גם לקהילות אחרות ולשדכנים בכלל בציבור החרדי. הוראה חדשה מבית הדין של החסידות, תביא סוף לבעיות שהתגלעו בנושא הצעות השידוכים בחסידות.

בחסידות ויז'ניץ, כמו גם בחצרות נוספות בהן יש שדכנים ושדכניות מתוך החסידות, מתקשרים השדכנים לכל הורי הבנים והבנות, מיד עם הגיעם לגיל השידוכים, ומציעים להם "רשימה" של בחורים או בחורות המיועדות לשידוך. מטרתם השדכנים היא, שאם השידוך יתבצע בסוף, הם ידרשו חלק מהכסף, בטענה שהם היו הראשונים שהציעו את השידוך. כידוע, המציע הראשון זכאי לקבל שליש מסך דמי השדכנות העומדים כיום בין 5000 ל 10,000 שקלים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בתקופה האחרונה נערכו שני דיונים בעניין בבית הדין של ויז'ניץ. בשני המקרים תבעו שדכניות מבני ברק את השדכנית שטיפלה בפועל בשידוך מתחילה ועד סוף. השדכניות התובעות טענו, כי הן אלה שהציעו את השידוך לראשונה, במסגרת הצעת השידוכים "הסיטונאית" כשהבחור והבחורה הגיעו לפרקם.

בעוד שבשני המקרים, השדכניות שביצעו את השידוך, הן אלו שעמלו עליו ולהביאו לידי גמר, טענו השדכניות שרק הציעו - כי מגיע להן את חלקן בשידוך. השדכניות אף התקשרו למחותנים, ואמרו להם כי אינן מוחלות אם לא יקבלו את התשלום המגיע להן לטענתן, דבר שגרם לעיכובים מרובים בסגירת השידוכים - שכן גם עניין זה ידוע בשידוכים, כי אם השדכן ,מקפיד" או לא קיבל את שכרו עלול הדבר להשפיע על חיי בני הזוג בעתיד ועל 'שלום הבית'.

בעקבות המקרים שאירעו ודיני התורה שהתקיימו בימים האחרונים, נשלח ה'ספרא דדיינא' של בית דין ויז'ניץ, להודיע בשם רבני בית הדין "בקו השדכנים" של החסידות (קו מיוחד, שבו מודיעים אונליין את כל השידוכים שנסגרו בשעה טובה, זאת בכדי שהשדכנים יתעדכנו).

"מהיום והלאה, שדכן שלא יתנהג כשורה בנושא השידוכים, ובפרט אותם אלו המתחכמים ומציעים רשימות שידוכים ודורשים לאחמ"כ תשלום תוך איומים שאינם מוחלים למחותנים, שדכנים אלו יוחרמו ע"י רבני ויז'ניץ, ובראשם חברי הבד"צ, ולא יורשו לעסוק יותר בתחום השידוכים". בבית הדין של חסידות מקווים, כי הצעד החריף שננקט ישים קץ להתנהלות המטרידה.
רשימות סיטונאיות שדכנים ויזניץ דין תורה בית דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד