כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בגלל הקרב לרב העיר: ראש העיר פיטר את סגנו מש"ס

צעד חריג הערב: יאיר רביבו פיטר את סגנו הרב אליהו ממן מש"ס, זאת לאחר שהצביע בעד החלפת הרכב הגוף הבוחר - צעד לו מתנגד ראש העיר. פרסום ראשון

הרב ממן עם ראש העיר בזמנים אחרים. צילום: יח"צ
הרב ממן עם ראש העיר בזמנים אחרים. צילום: יח"צ

דרמה בלוד: ראש העיר פיטר את אלי ממן סגן ראש העיר ונציג ש"ס בתום ישיבת מועצה סוערת. זאת, בשל המאבק לשינוי הרכב הגוף הבוחר לרב העיר. מועצת העיר אישררה את הגוף הבוחר הקיים ללא שינויים, בכך גדלו הסיכויים להכתרת המועמד המועדף על ראש העיר, הרב שמעון ביטון.יחד עם זאת לטענת עורכי דין, אין משמעות למהלך שנעשה במועצה, ורק הודעות רשמיות של הסיעות לועדת הבחירות הן הקובעות - מה שאומר כי יתכן ונכון לו עוד קרב משפטי, בדרך למינוי רב לעיר.

אחר שראש העיר ניצח בהצבעה וההרכב יישאר על כנו הוא הודיע על פיטורי ממן, סגנו בשכר. בין שני הנציגים של ש"ס חל פיצול, האחד הצביע עם עמדת ראש העיר, והשני הצביע נגד, על אף שראש העיר הבהיר מראש כי מי שלא ימשיך לתמוך בעמדתו לא יוכל להיות שותפו. מקורבי רביבו הסבירו שהצעד החריג הגיע בעקבות "בגידה בראש העיר וחתרנות מאחורי גבו".

הפרשה החלה לפני כשבוע. בש"ס ובקהילות חרדיות נוספות בלוד החלו לנהל קרב של הרגע האחרון לשינוי הרכב הגוף הבוחר שמונה כבר לפני שנה. לטענתם בגוף הבוחר הנוכחי מובטח נצחונו של הרב ביטון שראש העיר מעדיף לרבנות העיר.

ש"ס וגם רבני קהילות, בעיקר מהקהילה הגרוזינית הגדולה בעיר, רוצים את הרב יצחק מוזגרשוילי. מקורות בעיר המקורבים לראש העיר טוענים כי הנגיד מיכו מיראלשווילי מעורב בעניין, ומעוניין כי רב דווקא מהקהילה הגרוזינית הוא זה שיקבל את התפקיד. מקורבים לרב מוזגרשווילי טוענים כי למיכו אין קשר לעניין.

הגורמים החרדים בעיר טענו כי ראש העיר יאיר רביבו מפעיל לחצים כבדים כדי שהמועצה תתמוך במועמד המקורב אליו. רבנים בעיר צוטטו כאומרים: "לא זכור לנו מסע לחצים ואיומים בנושא רוחני כה חשוב שצריך להתקבל משיקולים עניינים" וטענו כי לא התייעץ עמם.

הגורמים שצוטטו בעילום שם טענו כי מדובר ב"התערבות פוליטית בוטה בתחום שיש לו השפעה עצומה על העתיד הרוחני של לוד" וזו, "מעוררת תרעומת רבה בקרב רבנים: ראש העיר מתערב בנושא שאין לו הבנה בו. הוא מהלך אימים על מתנגדיו ומנסה בכוחנות פוליטית להשפיע על זהות הרב הראשי הבא במקום לאפשר למינוי להתנהל בהליך דמוקרטי רגיל תוך התייעצות עם רבני השכונות".

מנגד בסביבת ראש העיר הציגו סיפור שונה: "בחירות לתפקיד רב עיר הינן, מטיבן, בחירות טעונות. הבחירות האחרונות לרבנות נערכו לפני למעלה מ- 40 שנה. לפני כשנה בחרה מועצת העיר פה אחד, את 12 נציגי הסיעות השונות במועצה לגוף הבוחר המונה בלוד 24 נציגים. 12 נציגים נוספים נבחרו, בהתאם לתקנות, על ידי בתי הכנסת, שר הדתות וראש העיר.

"למרבה ההפתעה, בימים האחרונים החלו מופעלים לחצים גדולים משיקולים זרים, ע"י חלק מהמפלגות הגדולות בכנסת - על נציגיהם במועצת העיר, להחליף נציגים בגוף הבוחר, וזאת כאמור בניגוד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם ראש העיר.

"ככל שרוצים לקיים תהליך נקי, מן הראוי להשאיר את הבחירה בידי הגוף הבוחר הקיים. אפשרי בהחלט שכל מועמד יבוא וינסה לשכנע את 24 הנציגים ואלו יבחרו על פי צו מצפונם ולא בשל לחץ כזה או אחר.

עוד הם אומרים: "יובהר, כי ראש העיר אינו חבר בגוף הבוחר, אלא חבר ועדת הבחירות שבו החוק קובע שבהרכב הוועדה יהיה ראש עיר או מי מטעמו, וכי לכל אורך הדרך נמנע מלהתבטא פומבית בעד רב כזה או אחר. ועם זאת המדובר בתהליך פוליטי, וברור שראש העיר תומך במועמד מסויים, וזה לגיטימי שכך יהיה. הציבור מצפה שמנהיגיו ישפיעו על החלטות מסוג זה, ובטח לא גורמים פוליטיים מחוץ לעיר".

בשורה התחתונה של התגובה מטעם העירייה טמון העניין שהביא לכך שראש העיר ביצע צעד כה חריג של פיטורין. "זהו בהחלט מבחן למנהיגותו של ראש העיר אשר נבחר לאחר שנים ארוכות של ועדות קרואות, כדי להשפיע על תהליכים ובחירת רב ראשי. זהו, כאמור, אחד התהליכים החשובים. השיקול המנחה את ראש העיר הוא רק טובת הציבור, כדי שייבחר רב ראוי ומתאים, שיקדם בע"ה שירותי דת מיטביים לתושבי העיר".

רביבו. צילום: יוסי זליגר פלאש 90צילום: רביבו. צילום: יוסי זליגר פלאש 90
רביבו. צילום: יוסי זליגר פלאש 90

אחר הפיטורים דובר ראש העיר הוציא הודעה מטעמו: "לחתרנות פוליטית ולחוסר נאמנות תחת הנהגתי כראש עיר יש מחיר. לצערי הרב, נאלצתי היום לפטר את אליהו ממן מתפקידו כסגן ראש עיר וליטול ממנו את כל סמכויותיו.

"בתקופה האחרונה על רקע הבחירות לרב העיר, פעל סגני אליהו ממן בחתרנות ובחוסר נאמנות כלפיי, כמי שמכהן כראש העיר ועומד בראש המערכת, תוך רמיסה ברגל גסה של הכללים האתיים המחייבים, בניגוד למצופה מחבר לקואליציה השותף בהנהלת העיר, בוודאי מסגן ראש עיר, במיוחד נוכח העובדה שכיבדתי את ההסכם למנותו כסגן, חרף לחצים אדירים שהופעלו עליי, כי מילה שלי זו מילה.

"לא יעלה על הדעת שסגני יפעל נגדי באופן מבזה ובלתי ראוי, מאחורי גבי, שיקולים פוליטיים צרים ובלתי אחראיים, בהקשר לבחירת רב ראשי לעיר לוד.

"בישיבת המועצה היום, החליטו חברי המועצה השותפים לקואליציה, לאשרר את החלטתם מלפני שנה ולהשאיר את הרכב הגוף הבוחר לתפקיד הרב הראשי, ולא לאפשר לגורמים חיצוניים לנהל את העיר ולהשתמש בחברי מועצה כבובות על חוט וככלי משחק בידיהם. מה שהכריע ועל כך הערכתי לחברי המועצה, היא מחוייבות  אתית ומוסרית, קודם כל לתושבי העיר ולא לגורמים חיצוניים, ואחריותם כשותפים לקואליציה העירונית.

"אני רואה בהתנהגותו של אליהו ממן הפרה בוטה של ההסכם עמו. נבחר ציבור אשר שותף להנהלת העירייה ולקואליציה העירונית, חייב לכבד את התחייבויותיו ולא להיכנע ללחצים כאלו ואחרים, כמו כן לשמש דוגמא אישית ולנהוג על פי קוד אתי, הוגן, ראוי, ואחראי המייחד את פעילותנו בקואליציה העירונית. זוהי תעודת הזהות הערכית של חברי מועצה החברים בקואליציה שמטרתה לשמור על תרבות ערכית ראויה ולא לפעול במחשכים כנגד ראש העיר.

"כללים אתיים אלה מחייבים הקפדה ושמירה על מערכות יחסי גומלין שבין חבר הקואליציה לבין ראש העיר, ולבין חברי מועצה אחרים השותפים לעשייה העירונית.

"כאמור, חתרנות, חוסר נאמנות ואי כיבוד הסכם עמי,  אינם יכולים להיות חלק מהנהלת העירייה ולפיכך החלטתי לנקוט בצעד ברור ונחוש זה, כמי שנאמן לדרכו ועקרונותיו אין זה משנה מה 'המחיר'. הבאנו ללוד סדר יום חדש ואני אלחם רק בעד פוליטיקה נקייה".
רבנות לוד נציג שס פוטר יאיר רביבו הרב יצחק מוזגרשוילי הרב שמעון ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד