י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

דרום או צפון: הקרב על שדה התעופה המשלים לנתב"ג

לדברי ראש הצוות הבדיקה, ההמלצות יינתנו באוקטובר 2018 • סגן ראש עיריית באר שבע: "חלם זה כאן. המדינה החליטה להקים שדה על הראש של תושבי עמק יזרעאל, בעוד שבנגב יש הסכמה מלאה"

דרום או צפון: הקרב על שדה התעופה המשלים לנתב"ג



ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום (ב') באפשרות להעברת שדה התעופה העתידי המשלים לנתב"ג מרמת דוד שבעמק יזרעאל - לנגב. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת חיים ילין, אורי מקלב, יהודה גליק וטלי פלוסקוב, הטוענים כי הקמת השדה ברמת דוד תפגע במרקם החיים הכפרי באזור ותגרום לנזקי רעש וזיהום אוויר שיפגעו בתושבי עמק יזרעאל. בתום הדיון קרא היו"ר כבל לוועדה הבוחנת את החלופות לשתף בדיוניה גם את הרשויות המקומיות בצפון ובדרום.

ח"כ עמר בר לב אמר במהלך הדיון כי נמסר לו שהצבא מתנגד לחלופת נבטים שבנגב מנימוק ביטחוני, אולם יו"ר ועדת חוץ וביטחון סירב לקיים על כך דיון בוועדה בטענה שזה לא עניינה. "מצד אחד טוענים שהסיבות הן ביטחוניות, מצד שני סירבו לקיים דיון ביטחוני", אמר בר לב. ח"כ יוסי יונה וח"כ יעקב פרי הוסיפו כי יש צורך בבחינה מעמיקה של החלופות הקיימות. ח"כ פלוסקוב הזכירה כי מפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, כבר אמר כי ניתן להקים את השדה בנבטים במקביל לפעילות חיל האוויר.

ח"כ יעל כהן פארן הוסיפה כי דיון בעניין התקיים גם בוועדה לביקורת המדינה, ולמרות זאת השאלה מדוע הצבא מתנגד לשדה תעופה בנבטים לא ברורה. "לא ייתכן שלא נברר את זה עד הסוף. לא אנוח עד שנגיע לחקר הדברים", אמרה. ח"כ דב חנין הציע לקיים דיון בוועדת משנה חסויה, ואמר כי התנהלות הממשלה בעניין הזה היא שערורייה. לדבריו, הדרום הוא בכלל המרכז האמתי, ואופק ההתפתחות של המדינה צריך להיות לכיוונו. במהלך הישיבה אמרה ראש הצוות המקצועי הבוחן את החלופות, מנהלת אגף התחבורה במנהל התכנון, אילנה שפרן, כי הצוות צפוי לסיים את עבודתו באוקטובר 2018, והיו"ר כבל אמר כי בזמן שנותר יש עדיין סיכוי להשפיע על ההחלטה.

ח"כ ילין אמר בדיון כי המיקום בצפון יפגע בריאה ירוקה, בעוד שבדרום יש הרבה יותר אפשרויות וגם ניתן יהיה להרחיב שם את השדה בעתיד ביתר קלות. הוא הוסיף כי בצפון מאוחדים בהתנגדות לשדה ובדרום דווקא רוצים בו: "בסוף, כשיש מיליון וחצי אנשים שמאוחדים, אני מקווה שנגיע למצב שהממשלה תשנה את דעתה". ח"כ מקלב אמר כי חשוב לקיים דיון ציבורי פתוח בעניין, שבו ניתן יהיה להגיע לאיזונים אחרים.

ראש העיר עפולה, יצחק מירון, דווקא תומך בהקמת שדה תעופה בצפון: "אנחנו בעד הקמת השדה ברמת דוד, שכן יש לכך אספקט כלכלי דרמטי. שדה תעופה הוא מחולל צמיחה מספר אחד, וחשוב שיוקם באזור שלנו". הוא הוסיף כי גם ערים גדולות ומשמעותיות, בהן יוקנעם ונצרת עילית, תומכות בכך. ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, אמר מנגד כי "הממשלה ניהלה זיגזג מטורף של מיקומים, ומדינה קטנה כמו ישראל יכולה להרשות לעצמה שדה רק בנגב או בים. סגן ראש העיר באר שבע, טל אל על, אמר כי "חלם זה כאן, המדינה החליטה להקים שדה על הראש של תושבי עמק יזרעאל, בעוד שבנגב יש הסכמה מלאה, גם של הגופים הירוקים, באשר להקמת השדה. אפשר לדון פה עד מחר, אבל מי שמטיל את הווטו זה חיל האוויר. עם זאת, בחדרים סגורים הם מודים שזה אפשרי".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי מאחר והמלצות חיל האוויר אינן יכולות להיות שקופות, הוא יקיים ישיבת עבודה סגורה יחד עם נציגי החיל כבר בקרוב.
ועדת הכלכלה שדה תעופה נתבג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד