י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אסם שכרה לוביסטים ובכירים - והתינוק של במבה ניצל

לאחר שמשרד הבריאות הכריז מלחמה על מגיפת ההשמנה, אסם גייסה את הלוביסט ארז גילהר ואת מנכ"ל התאחדות התעשיינים לשעבר כדי שיפעילו לחץ

אסם שכרה לוביסטים ובכירים - והתינוק של במבה ניצל



מהי מידת ההשפעה של חברות המזון הגדולות על משרד הבריאות וההחלטות שהוא מקבל הנוגעות לבריאות ילדינו? ביוני עלה לאוויר קמפיין טלוויזיוני של המשרד המזהיר מפני צריכת חטיפים מלוחים, כחלק מהמלחמה שהמשרד מנהל נגד מגיפת ההשמנה, בעיקר לאור העובדה שישראל ניצבת במקום הראשון והמפוקפק באירופה בדירוג ההשמנה, ובמקום השני בעולם במדד זה הכולל גם ילדים. ואולם אחרי שהתשדיר שודר פעמיים בלבד ורגע לפני ששודר במקטע הפרסום היוקרתי של "דקה ל-20:00" - לפני מהדורות החדשות - החליט משרד הבריאות להוריד אותו מהאוויר מוקדם מהצפוי.

מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, טען אז שהמשרד לא הוריד את הקמפיין בעקבות לחץ של יצרנים, אלא מתוך רצון לעבוד בשיתוף פעולה עמם. בפאנל שבו השתתף בכנס של איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, הוא דחה את הטענות שלפיהן הופעלו לחצים על המשרד להורדת הקמפיין, ואמר: "לא התקשרו אלי ולא לשר הבריאות. אין פה הון-שלטון ומנגד גם לא מלחמה בתעשייה".

ואולם עדויות חדשות שהגיעו לידי TheMarker מגלות כי חברת אסם - השולטת ביותר מ-50% משוק החטיפים בישראל (במבה, ביסלי, ,אפרופו, בייגלה ועוד), המגלגל כמיליארד שקל בשנה - פעלה מול משרד הבריאות להורדת הקמפיין ואף הפעילה לוביסטים בעניין.

כדי לנסות להשפיע על המשרד להוריד מהאוויר את קמפיין החטיפים, אסם שכרה את שירותיו של הלוביסט ארז גילהר, הידוע בקשריו עם משרד הבריאות והעומד בראשו, ליצמן.

גילהר, מנכ"ל חברת פוליסי, פעל בנושא מטעם אסם מול גורמים שונים במשרד. מלבד היותו הלוביסט של אסם, גילהר הוא גם הלוביסט של חברת הסיגריות פיליפ מוריס, שבעבר פורסם כי נראה לוחש באוזנו של ליצמן בדיון ועדת הכלכלה בעניינה של החברה, ואף ניסח חלק מהודעה לעיתונות שהוציא המשרד בעניין מוצרי עישון. בשבוע שעבר הודיע משרד הבריאות כי בינתיים לא יחולו מגבלות על הסיגריה האלקטרונית החדשה של החברה שהתחילה להימכר בישראל.

באחרונה נחשף ב-TheMarker שגילהר אף סידר ונכח בפגישה בין ליצמן למנכ"ל תנובה, אייל מליס, שמטרתה להחריג את הגבינות הצהובות של תנובה מחובת סימון מוצרים בסימונים אדומים, סימון שהם יהיו מחויבים בו מתחילת 2018 עקב היותם מכילים כמויות גדולות של שומן רווי או נתרן.

שבועיים וחצי אחרי הורדת הקמפיין הגיע ליצמן לביקור מתוקשר במפעל אסם, ובהודעה לעיתונות בעניין נכתב שהוא שמע על תוכניות החברה להפחית את המלח בחטיפיה.

עוד נודע, כי אסם ניסתה להשפיע על משרד הבריאות גם באמצעות אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים לשעבר, שכעת מתמודד על נשיאות התאחדות המלונות ומשמש יועץ כלכלי לחברות שונות ובהן תנובה. חייק אף השתתף בפגישה שבה נכחו יו"ר אסם, דן פרופר, מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב והמשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו. הפגישה התקיימה כשחייק כבר לא כיהן בהתאחדות התעשיינים, וככל הנראה אסם לא שכרה את שירותיו בנושא באופן רשמי.

יו"ר אסם לא הופתע מהמלצות ועדת התזונה

מצפייה בתשדיר משרד הבריאות נגד החטיפים, ניכר שהמשרד אכן סבר שיש חשיבות רבה בהפחתת צריכת חטיפים, שכן הם מכילים כמות גדולה של נתרן. "נוסעים לים? יושבים מול הטלוויזיה? מה עושים? מוציאים את החטיפים. תמיד בא לנו לנשנש משהו ככה בקטנה", אמר הקריין, אך מיד שינה את הטון: "בקטנה?! זה ממש פוגע בגוף שלנו! הם מלאים בנתרן. נתרן זה מלח. כמות גדולה של נתרן גורמת לבעיות בריאות חמורות. למשל, יתר לחץ דם, סרטן הקיבה, ומחלות לב". בנוסף, במקביל למסרים המאיימים הופיעו על המסך צלחות מלאות בחטיפים: "בישראל צורכים פי שניים יותר נתרן מהמומלץ, ו-75% מהנתרן מגיע ממזון מעובד", המשיך הקריין, וקרא לציבור לבדוק מעכשיו "את כמות הנתרן במוצרים שאנחנו מגישים לילדים שלנו".

למרות האמירות הקשות של המשרד נגד צריכת חטיפים, במבה של אסם וחטיפים רבים אחרים כלל לא יקבלו סימון אדום בשלב הראשון לפי המלצות ועדת הרגולציה לתזונה בריאה של משרד הבריאות. לפני פרסום ההמלצות הרשמיות של הוועדה עוד היה נראה שבמשרד החליטו לנקוט קו נוקשה נגד היצרנים, ואף הובהר להם מעט לפני פרסום ההמלצות שהרף שייקבע, שמעליו מוצרים יקבלו סימון אדום, יהיה כזה שיחייב סימון או שינוי מיידי של יותר ממחצית מהמוצרים בסופרמרקט. ואולם היצרנים התרעמו, ואם או בלי קשר, ההמלצות הסופיות שפורסמו היו מרוככות בהרבה וקבעו רף שמאפשר למוצרים רבים – המכילים כמויות גדולות של נתרן, סוכר ושומן רווי – להמשיך ולהימכר בלי סימון אדום עד יולי 2019 לפחות. כך, גם חטיפים עתירי נתרן.

בנוסף, המשרד החליט לא לכלול סימון על בסיס כמות הקלוריות ב–100 גרם מוצר – למרות שהמודל הצ'יליאני שעליו מסתמך משרד הבריאות בהמלצותיו קובע כי מוצרים עתירי קלוריות יסומנו באדום. במידה שהיה סימון לפי קלוריות חטיפים רבים, בהם הבמבה וחטיפים אחרים של אסם, היו מקבלים חותמת אדומה. באחרונה יצא משרד הבריאות בצעד המלמד כי לעניין הקלורי יש חשיבות בעיניו, כאשר בשבוע שעבר הגיש טיוטת תקנות שלפיה מסעדות ובתי קפה יצטרכו לסמן את הקלוריות שבמנה.

זמן קצר לפני פרסום המלצות הוועדה עוד השתתף גרוטו בכנס TheMarker, ואמר בתשובה לשאלה עד כמה יהיה גורף האיסור לפרסם מזון מזיק לילדים וכיצד יושפעו מזה פרסומות של מותגים מוכרים כמו במבה של אסם, כי "או שהבמבה תשתנה או שהתינוק של במבה יירד מהמסכים". אך למרות דבריו, באסם לא הופתעו כשההמלצות הסופיות פורסמו ויו"ר אסם, שהתראיין בגל"צ כמה שעות לפני פרסום המלצות הוועדה, העריך בשידור שהבמבה לא תקבל סימון אדום.

בלשכת שר הבריאות לא הכחישו את המעורבות של גילהר וחייק במגעים מול המשרד מטעם אסם, אך טענו כי הם לא השפיעו על ההחלטות שהתקבלו. כך, מלשכתו של ליצמן נמסר ש "ההחלטות בעניין קמפיינים במשרד הבריאות מתקבלות על פי אמות מידה מקצועיות בלבד, ללא מעורבות גורמים אחרים. בנוסף, ועדת המזון קיימה שיח אמיתי עם כל הגופים במשק ודיונים מקצועיים, ללא השפעה או לחץ מצד גורמים זרים. נוכחות ו/או לחץ לא אמורים להשפיע על החלטות כלשהן מכיוון שההחלטות הן מקצועיות בלבד. עבודת המטה להתקנת התקנות לסימון מזון תושלם בקרוב, בהתאמה מלאה להמלצות הוועדה, כפי שאושרו בידי שר הבריאות והן תוגשנה לאישור הכנסת".

מאסם נמסר: "אסם תומכת במדיניות משרד הבריאות לעידוד תזונה נכונה ולאורך כל הדרך היתה בעד סימון תזונתי ברור ושקוף. זמן רב לפני פרסום המלצות הוועדה ביצעה החברה הפחתות של 10%-30% בשיעור הנתרן בחטיפים, ברטבים ובאבקות המרק. כמו כן, החברה הפחיתה 17%-30% בסוכר בדגני הבוקר של פיטנס והציגה סדרת מוצרים של טבעול המבוססת על רכיבים ביתיים בלבד. מגמת השיפור בהרכב התזונתי תמשיך ותעמיק בכל מוצרי הקבוצה כבר בעתיד הקרוב, כפי שהוצג גם בפני הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות".

גילהר וחייק סירבו להגיב.
אוסם במבה לוביסטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד