י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כמה קשה לאשה למצוא עבודה לעומת גבר?

מבדיקה שערך שירות התעסוקה עולה כי רק כשליש מהמשרות בעלות השכר הגבוה ביותר מאוישות על ידי נשים, והיציבות התעסוקתית של שלהן נמוכה מזו של הגברים

נשים בלשכת התעסוקה בירושלים, ב-2010. צילום: אמיל סלמן
נשים בלשכת התעסוקה בירושלים, ב-2010. צילום: אמיל סלמן



נתוני שירות התעסוקה לקראת יום האישה הבינלאומי מעלים כי בישראל 2017 לנשים מובטלות עדיין קשה יותר לשוב למעגל העבודה בהשוואה לגברים. בדיקה שנערכה בשירות התעסוקה, בהובלת רייצ'ל ברנר-שלם, מנהלת תחום בכיר מדיניות ומחקר, מעלה כי הסיכוי של אישה למצוא עבודה בכל רגע נתון נמוך בכ-9.4% מסיכויו של גבר. ייתכן כי הדבר נובע, לפחות בחלקו, מהקושי לשוב מחופשת לידה - שיבה שאינה מדורגת בישראל.

בשירות התעסוקה מתייצבים מדי חודש, בממוצע, כ-83,381 זכאים לקצבת אבטלה, מתוכם 45,990 הן נשים (55%). מקרב הזכאים לקצבת אבטלה, כ-3732 (4.5%) הם דורשי עבודה אשר שכרם הקודם היה לפחות 21 אלף שקלים ברוטו, כך שהם זכאים לדרגת קצבת אבטלה הגבוהה ביותר הניתנת, ומייצגים את בעלי השכר הגבוה במשק. מהאומדן שביצע שירות התעסוקה עולה כי נשים מהוות פחות משליש מקבוצת בעלי השכר הגבוה (30%). "חלקן היחסי הנמוך של תובעות האבטלה בעלות השכר הגבוה ביותר עשוי להעיד על כך שחלקן היחסי של נשים מקרב בעלי השכר הגבוה במשק גם הוא נמוך יותר", אומרת ברנר-שלם, "הממצאים תואמים גם את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על פיהם נשים מהוות רק כ-23.9% מקרב השכירים הנמצאים בעשירון העליון של ההכנסות".

אומדן נוסף בחן את היציבות התעסוקתית בקרב בעלי השכר הגבוה (העשירון העליון של ההכנסות). בקרב קבוצה זו, הסיכוי של נשים להיות מובטלות גבוה פי 1.4 מזה של גברים - סיכוי של 3.1% לנשים לעומת 2.2% לגברים.

"הנתונים מעידים על אפליה של נשים בעמדות בכירות ומשרות הנושאות שכר גבוה בשוק העבודה", אומר בועז הירש, מנכ"ל שירות התעסוקה. "בשירות התעסוקה הוחלט לעשות מעשה לשנוי המצב. ואכן מגוף שנעדר נשים בעמדות ניהול בכירות, שונה המצב דרסטית בשנים האחרונות. כיום קרוב למחצית מ-70 לשכות שירות התעסוקה מנוהלות על ידי נשים, ומתוך 11 משרות בכירות בשירות בתפקידי סמנכ"ל ומנהלי מחוזות - 5 מוחזקות בידי נשים".
תעסוקת נשים שוק העבודה שירות התעסוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד