ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

פרשת תצווה • כח התורה וגדולת חכמי ישראל

פרשת תצווה - כח התורה וגדולת חכמי ישראל • הרב מרדכי מלכא רבה של אלעד בטור לפרשת שבוע

פרשת תצווה • כח התורה וגדולת חכמי ישראל

שמות פרק לא פסוק יח וַיִּתֵּן אֶל משֶׁה כְּכַלּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחת הָעֵדֻת לֻחת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלקים:

שאלות:

א} שואל רש"י שיש לדקדק מדוע כתוב ככלתו לדבר בלי וא"ו?
ב} עוד שואל האו"ח הקדוש מדוע התחיל לומר ויתן אל משה והפסיק ואמר עניין אחר ככלותו לדבר ורק אחר כך המשיך לאמר מה נתן, היה ראוי לומר ויהי ככלותו לדבר ויתן אל משה את שני הלוחות? וכן הקשה הנצי"ב הובא בספר מראש אמנה למרן הרב ש"ך זצ"ל.

מוסכמות החברה:

בעיני העולם נראה כי כל גילוי מהשמים הוא בעצם שיא הגדולה ואין מי שיכול להתווכח על כך, ולכן אם יהיה מופת שמיימי אין מי שיטיל בו ספק, ואם הגיע האדם לדרגה כזו שעושה מופת מהשמים אין צל של ספק כי הדבר נראה כי לא שייך לחשוב אחרת מאותו אדם כי גדול הוא, ובגלל הדבר הזה קראו טעויות במשך הדורות שהיו אשר הטעו את בני דורם, וכבר התורה מעידה שיש גם נביאי השקר אשר מראין אות ומופת לאמת דבריהם, ובפרט בדורנו דור המיסטיקה כי עם ישראל הוא עם סגולה ומחפש תמיד סגולות וגילוי עתידות, ומצאו להם כל מיני ארחי פרחי המתחזים לצדיקים ומקובלים ומגלי עתידות ויש בהן מושחתים ורשעים ושודדים את הונם וכספם של אנשים תמימי דרך אשר מתוך מצוקתן מחפשים כל עלה נידף וקש להיתלות בו אולי תצמח על ידו הישועה, אולם תורתנו הקדושה מלמדת אותנו שהכוח אשר שולט על הטבע והבריאה הוא כוח התורה וכל העמל בתורה ודבוק בה עולה ומתעלה עדי היותו לשליט על הנהגת הבריאה על פי תורתו ופסיקתו וכל כוח אחר אינו אלא מכוחות הסטרא אחרא ואינו ממקור של קדושה ואסור להתקרב אליהן ואחריתן תהיה מרה בדוק ומנוסה, ולכן חז"ל יעצו מי שיש לו חולה בביתו למי ילך מבואר במסכת בבא בתרא דף קטז ע"א דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים, שנא' חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה. וכתב הנימוקי יוסף מסכת בבא בתרא דף נג ע"א דמנהג זה בצרפת כל מי שיש לו חולה מבקש פני הרב התופס ישיבה שיברך אותו: וכן פסק הרמ"א בשולחן ערוך יורה דעה סימן שלו סעיף י הגה י"א שמי שיש לו חולה בביתו, ילך אצל חכם שבעיר שיבקש עליו רחמים (נ"י פרק י"נ).

ביאורי רש"י התורה ניתנה ככלה לחתן, והאו"ח כל התורה ולא חלק, והנצי"ב נתן יכולת לגמור התורה:

ובזה נבא לבאר את כוונת התורה ונקדים כמה מביאורי המפרשים בראש ובראשונה פרשן דתא כתב בפרש"י שמות פרק לא פסוק יח ויתן אל משה וגו' ככלתו כתיב חסר, שנמסרה לו תורה במתנה ככלה לחתן, שלא היה יכול ללמוד כולה בזמן מועט כזה. דבר אחר מה כלה מתקשטת בעשרים וארבעה קשוטין, הן האמורים בספר ישעיה (ישעיה ג יח - כד) אף תלמיד חכם צריך להיות בקי בעשרים וארבע הספרים: עוד כתב האור החיים לבאר כי כוונת התורה לומר כי נתן הקב"ה למשה את כל התורה ולא חלק ממנה והיינו ככלותו כיון שכל התורה כלולה בתוך עשרת הדברות מלשון כולה, והנצי"ב כתב כי גם ככלותו היה בכלל הנתינה והיינו נתן למשה את התורה באופן שיהיה כמעיין המתגבר להבין את כל התורה ויזכור את כל התורה ולא ישכח, ונראה שזוהי כוונת רש"י שהתורה נמסרה ככלה ולכן נרמז הדבר בזה שכתוב ככלתו בלי וא"ו לרמז לכלה והוא הרמז למסירת כל התורה במתנה.

ביאור נוסף נתינת כוח הפסיקה בתורה:

והוסיף מרן הרב ש"ך שגם את הגמר נתן לו והיינו ככלותו הכילוי של התורה היינו הסיום של התורה שיוכל לפסוק את דיני התורה והכל נקבע לפי חכמי ישראל והבריאה נוהגת לפי פסקי התורה אשר יפסקו למטה, כמבואר במסכת בב"מ דף נט ע"ב בויכוח התנאים שאמרו במחלוקת רבי יהושע ורבי אליעזר כי תורה לא בשמים היא ולא הלכו אחרי בת קול אלא כפי שהכריעו התנאים. ונרחיב לבאר המעשה בגמרא ושם מסופר על הויכוח בין רבי אליעזר לרבי יהושע וחבריו בדיני טומאה וטהרה, אמר להם רבי אליעזר לחבריו אם הלכה כמותי עץ החרוב שהיה לפניהם יוכיח, ותיכף החרוב נעקר ממקומו מאה אמה, אמרו לו אין מהחרוב ראיה, שוב אמר להם אמת המים שלפנינו תוכיח שהלכה כמותי, ותיכף המים התחילו ללכת אחורה, וגם לזה לא הסכימו, ושוב אמר להם כותלי בית המדרש יוכיחו ותיכף כותלי בית המדרש נטו ליפול ומיד גער בהן רבי יהושע ונעצרו ונשארו כך מוטין מפני כבודו של רבי אליעזר, שוב אמר להם מן השמים יוכיחו ויצאה בת קול שהלכה כרבי אליעזר, עמד רבי יהושע ואמר תורה לא בשמים והלכה כמותנו. ללמדנו שמאחרי נתינת התורה לישראל על ידי משה ניתן גם הכוח לפסוק בתורה לחכמי ישראל ולא בשמים ועל פיהם העולם מתנהג.

ביאור נוסף כילוי מלשון שלימות ושלטון על הטבע:

ויש להוסיף עוד שלא רק סיום התורה נמסר לישראל אלא סיום והשלמת הבריאה מלשון ויכל אלוקים, וגם שליטה על הטבע נמסר לחכמי ישראל, שהרי בקביעת החודש ובפסיקתם משתנה הטבע ומנהג העולם, כמבואר בירושלמי סנהדרין פ"א ה"ב הובא בתורה תמימה הערות ויקרא פרק כג הערה כ. דכל כך מסר הקדוש ברוך הוא את ענין קביעת החדשים והשנים לב"ד של מטה עד שמשנה גם הטבע המתחייבת לרגלי העיבורים, ועמה משתנים גם הדינים המסתעפים מזה, כמו לענין הא דקי"ל בת ג' שנים בתוליה חוזרים ובת ג' שנים ויום אחד אין בתוליה חוזרים, ולכן אם קיבל האב קדושין עבור בתו בת ג' שנים ויום אחד ובא עליה איש חייב סקילה, וכשעיברו ב"ד את השנה נעשית קטנה למפרע וחוזרין בתוליה, וממילא פטור האיש מסקילה ועוד לכמה ענינים, כמו לענין וסתות נשים, והוא מ"ש בנדה ל"ח א' שיפורא גרים, יעוי"ש. וסמכו זה בירושלמי שם עה"פ בתהלים נ"ז אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי. שהקב"ה גומר ומסכים עם הב"ד של מטה שתסכים גם הטבע עמהם, יעוי"ש: הראת לדעת כי לא רק מסר את כל התורה ללומדה אלא גם להכריע ולפסוק דיני התורה, ולא רק פסקי התורה אלא גם השלמת הבריאה והנהגת הטבע יהיה על פי פסיקתם.

יסוד האור החיים הכוח לאחר מתן תורה:

והנה מסופר במסכת חולין דף ז ע"א על רבי פנחס בן יאיר הוה קאזיל לפדיון שבויין, פגע ביה בגינאי נהרא, אמר ליה גינאי, חלוק לי מימך ואעבור בך, אמר ליה אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני, אתה ספק עושה ספק אי אתה עושה, אני ודאי עושה אמר ליה אם אי אתה חולק, גוזרני עליך שלא יעברו בך מים לעולם, חלק ליה. הוה ההוא גברא דהוה דארי חיטי לפיסחא, אמר ליה חלוק ליה נמי להאי דבמצוה עסיק, חלק ליה. הוה ההוא טייעא דלווה בהדייהו, אמר ליה חלוק ליה נמי להאי, דלא לימא כך עושים לבני לויה? חלק ליה. אמר רב יוסף כמה נפיש גברא ממשה ושתין רבוון, דאילו התם חד זימנא, והכא תלתא זימנין. ודלמא הכא נמי חדא זימנא אלא כמשה ושתין רבוון ע"כ.

והקשה האור החיים שמות פרק יד פסוק (כז) איך יתכן למשה רבנו ושישים ריבוא ישראל היה קשה קריעת ים סוף וצעקו אל ה' ואילו לרבי פנחס בן יאיר יחידי נקרע הנהר שלוש פעמים על פי גזרתו? ותירץ האו"ח אכן תנאי זה הוא בכלל התנאים שהתנה ה' על כל מעשה בראשית להיות כפופים לתורה ועמליה, ולעשות כל אשר יגזרו עליהם, וממשלתם עליהם כממשלת הבורא ברוך הוא, ולזה תמצא כמו כן בשמים ובארץ ובכוכבים ובשמש וירח שלטו עליהם הצדיקים יחידים, ואין צריך לומר מרובים כאשר חקק ה' להם בעת הבריאה, וכו' והכל בכח התורה, וצא ולמד מה שכתבתי בפסוק בראשית, והנה ביציאת ישראל ממצרים עדיין לא קבלו התורה ואין גזירתם על הנבראים גזירה, ולזה לא הסכים הים ליחלק להם וטען למשה אתה נבראת בששי ואני בשלישי, זה רמז כי אינו בן תורה שאם היה בן תורה הנה הוא קודם לו, כי התורה קדמה לעולם כולו, וכו' ולזה כל צדיק וצדיק שיעמוד אחר קבלת התורה, יביא בידו שטר חוב אחד לכופו ליחלק לפניו, ותמצא שכשלא רצה ליחלק לרבי פנחס בן יאיר ולהמתלוה עמו רצה לקונסו, ופחד הים ממנו עכ"ל:

קב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא:

וטעם הדבר היות ומבואר במדרש שהקב"ה ברא את העולם מהתורה, כ"כ בבראשית רבה (וילנא) פרשה א וכך מפורש בזוהר כרך ב (שמות) פרשת תרומה דף קסא ע"ב: כל מאן דאסתכל בה באורייתא ואשתדל בה כביכול הוא מקיים כל עלמא, קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא, בר נש מסתכל בה באורייתא ומקיים עלמא, אשתכח דעובדא וקיומא דכל עלמא אורייתא איהי, בגין כך זכאה איהו בר נש דאשתדל באורייתא דהא איהו מקיים עלמא ע"כ.

צדיק גוזר והקב"ה מקיים:

ובזה מובן המושג שצדיק גוזר והקב"ה מקיים, כן מתבאר בפרשת השבוע עד כמה גדול כוחו של צדיק, שהרי לאחר שבני ישראל נכשלו בחטא העגל אמר הקב"ה למשה בשמות פרק לב (ט) וַיּאמֶר יְקוָק אֶל משֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה ערֶף הוּא: (י) וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל: ודרשו חז"ל במסכת ברכות דף לב ע"א וכיון שאמר [דברים ט'] הרף ממני ואשמידם, אמר משה דבר זה תלוי בי מיד עמד ונתחזק בתפלה ובקש רחמים. משל, למלך שכעס על בנו והיה מכהו מכה גדולה, והיה אוהבו יושב לפניו ומתירא לומר לו דבר. אמר המלך אלמלא אוהבי זה שיושב לפני הרגתיך, אמר דבר זה תלוי בי מיד עמד והצילו. [שמות ל"ב] ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול וגו' אמר רבי אבהו אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו מלמד, שתפסו משה להקדוש ברוך הוא כאדם שהוא תופס את חבירו בבגדו, ואמר לפניו רבונו של עולם, אין אני מניחך עד שתמחול ותסלח להם ע"כ. וכן דרשו חז"ל במסכת מועד קטן דף טז ע"ב על הפסוק בשמואל ב פרק כג (ג) אָמַר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לִי דִבֶּר צוּר יִשְׂרָאֵל מוֹשֵׁל בָּאָדָם צַדִּיק מוֹשֵׁל יִרְאַת אֱלֹהִים: מאי קאמר? אמר רבי אבהו, הכי קאמר אמר אלהי ישראל לי דבר צור ישראל, אני מושל באדם, מי מושל בי צדיק. שאני גוזר גזרה ומבטלה.

מעשה עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל:

והנה הדברים מפורסמים כמה נסים ונפלאות עשו גדולי ישראל שבכל דור ולא רק בדורות הקדומים אלא אפילו בדורנו שמענו וראינו מופתים וישועות שנעשו על ידי הבבא סאלי וכן על ידי הסטייפלר וכן המקובל הרב שרעבי והרב כדורי, וכן מסופר על הרב עובדיה יוסף זצ"ל בדורנו בספר לאורו נלך, אחד המקרים הקשים מסופר על אשה אחת מביתר שבאה בוכיה לביתו של מרן ואותו מנהל ארגון היה שם ושמע באוזניו את דברי האשה למרן שלעובר שלה יש עשר מחלות מום בלב ושאר חולאים והוא יפטר בשעת הלידה או לאחר שעות מהלידה לכן עליה להפיל, מרן קם ממקומו והבטיח לה שיהיה לה בן בריא והוא יהיה הסנדק, היא יצאה נרגשת מביתו וכך אכן היה היא ילדה בן בריא ושלם לתדהמת הרופאים ומרן רבנו עובדיה היה הסנדק.

עוד מעשה על חולה במחלה:

עוד מסופר הדבר היה לפני כשש עשרה שנה בשנת תשמ"ז ילדתו החמודה של בעל המעשה התלוננה על כאבי בטן ההורים לא הוטרדו זה יעבור לך כך השיבו לה ופנו לעיסוקיהם, אלא שלתדהמתם בתוך זמן קצר החלה הבטן להתנפח התופעה היתה מוזרה הילדה מתפקדת כרגיל אבל הבטן שלה נפוחה מאד, ההורים הנבוכים פנו לרופא והלה הפנה אותם בדאגה לבית החולים הדסה עין כרם. עשו בדיקות וגילו גידול סרטן מסוכן ואכזרי התוקף לפעמים בבטן החולה וגורם לו יסורים קשים במשך איזו תקופה בדרך כלל עד שממיתו. עולמם של ההורים חרב עליהם הם החלו להתעסק עם ילדתם בטיפולים רפואיים שונים החלו סדרות כדורים ותרופות ההלו בסדרת הקרנות ההלו סדרות טיפולים כימותרפיים ימים ולילות שהו ההורים במחלקה האונקולוגית בהדסה כבר התרגלו לא לישון או לישון על כסא. מצבה של הילדה הלך והתדרדר היית בגיל יותר משלש אבל רזה ומפחידה מאד צלם של עצמות וגוף שרוף מהקרנות. המצב הוסיף להתדרדר הילדה הועברה למחלקת טיפול נמרץ היא כבר חדלה לאכול בכוחות עצמה ואף חדלה לנשום בכוחות עצמה מאפיסת כוחות חיברוה למכונת הנשמה ולעוד צינורות שונים ומסובכים מצבה הלך ושקע, היא נכנסה לחוסר הכרה מוחלט דופק לבה עלה לקצב מטורף של פעימות בדקה, בשלב מסויים כבר לא הורשו ההורים לשהות בחדרה הם ישבו בחוץ על ספסל קוראים תהלים ובוכים.

לאחר כמה שעות יצא הפרופסור אל ההורים אתם יודעים שהמצב רע הוא אמר להם, מה פירוש הגיבו ההורים בודאי שאנו יודעים, רע מאד חזר הפרופסור ואמר ונעץ את עיניו באבא האבא מרגיש שהוא קורס תחתיו מה כוונתך הוא שואל הפרופסור משיב לו שלש מילים שלש מילים קשות מנשוא היא מוגדרת כמתה, הפרופסור מסביר לאבא כי כרגע הילדה עוד נושמת בעזרת המכונה אבל כבר לא יקח הרבה זמן. האבא מרגיש את הבכי חונק אותו אבל הוא אינו מאבד זמן הוא נזכר במה שאמרו חכמינו ז"ל ברכות דף י' ע"א אפילו חרב הדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים, האבא הינו קרוב משפחתו של הרשל"צ מרן הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א {זצ"ל} הוא מצלצל אליו ושופך את בכיו המר לתוך השפופרת רבנו השיב אני בא עכשיו הוא בא הרופאים לא הרשו להיכנס, אך ההורים הפעילו לחץ הרב רחץ ידיו במים וסבון לבש חלוק לבן ונכנס לבדו אחרי דקה יצא איש אינו יודע מה עשה שם ה' יעזור כך הפטיר כאשר יצא.

הרופאים נכנסו שוב ויצאו חזרה לקרוא לאבא רגעים אחרונים כך הוגדר המצב, האבא הביט בבתו האהובה לבו נקרע לגזרים עמד וחיכה מתי ישמע את בשורת האיוב מפי הרופאים, והנה הילדה זזה הרופאים הביטו בה בחוסר אימון אבל הסבירו לאבא שלפעמים זה קורה על כל פנים אין זה משנה את מצבה של הילדה לפעמים הגוף זז מעט לפני הסוף. האבא השבור לא היה יכול להמשיך להסתכל מבטו נע מן הילדה ונתקע בצג האלקטרוני המורה את פעימות הלב הוא לא יכול לעצור צעקה שפרצה מפיו הדופק ירד ל-160 פעם בדקה, הפרופסור קפא על עמדו בהשתוממות הרב שלך עזר אמר לו אמנם המצב עדיין חמור מאד והיא בסכנת מות ממשי אך מצבה יותר טוב. האבא העביר את הדברים להגאון רבנו עובדיה יוסף זצ"ל הוא השיב שיבא מחר שוב כשבא למחרת נתקבל ביראת כבוד הרופאים והאבא נכנסו עמו רבנו אמר פרקי תהלים ראו שהוא בוכה בירך את הילדה ויצא והדופק ממשיך לרדת, והנה תפנית חדה הילדה פתחה את עיניה וקרעה את צינור ההנשמה מעל אפה, מיד קפץ הפרופסור להשיב את הצינור כדי שלא יהיה מעבר קיצוני שכזה, אך הפרופסור הבכיר עצר בעדו בתוך כמה שניות היא לא תמות אמר לו נחכה טיפה לראות את התגובה עברו כמה שניות הילדה המשיכה לשכב ולהסתכל עליהם באופן בוהה נושמת באפה בחופשיות כדרך שאר בני אדם. באותה שעה עמדו בחדר הפרופסור העולמי המהולל הפרופסור השני והד"ר השתררה דומיה כולם הרגישו שאינם יכולים לדבר הם בוכים, האחות הראשית נכנסה וקטעה את הליכתה באחת שלושת הרופאים המהוללים הקשוחים מרוב מקרים קשים בוכים מה קרה היא שאלה, איש לא היה מסוגל לענות הדממה נמשכה עוד כחצי דקה הילדה הזיזה כבר את העיניים והביטה באופן ישיר, הפרופסור הראשי התעשת הראשון ואמר לאחות אם לא ראית אף פעם תחיית המתים תסתכלי עכשיו באותה המחלקה כבר מתו הרבה ילדים רח"ל ממחלה זו. הפרופסורים לא זוכרים מקרה אחד של מצב כמו הילדה שנותרה בחיים. הדופק של הילדה המשיך לרדת עבר שבוע גם הטיפולים הכימותרפיים נגמרו ידיו של הפרופסור הראשי רעדו כאשר חתם על תעודת השחרור גם דמעה אחת הכתימה אותה.

מעשים עם הגר"י אידלשטיין זצ"ל:

הנה בעוה"ר נפרד מאיתנו הרה"ג הצדיק הגר"י אדלשטיין זצ"ל וסיפר לי שני מעשיות שהיו הראשון. לפני כשנה עבר ניתוח קשה מאוד בפורים וב"ה עבר את הניתוח והגיע ר"ח ניסן כמובן עודנו במצב קשה היה מאושפז בבית החולים והנה הרב ביקש מאחד מבניו שהיו איתו שהוא רוצה ללכת לברך ברכת האילנות, כמובן הבן הלך לשאול האחות אמרה תתייעץ עם האחות הראשית והשיבה שצריך רק עם ליווי רופא ובתנאי שירד רק במעלית כי סכנה לרדת במדרגות, אולם לפתע נכנסה האחות הראשית והודיעה כי המעלית מקולקלת ולכן אין מה לעשות, אולם לאחר שהלכו אמר הרב לבנו שלמרות הכל הוא רוצה ללכת לברך ברכת האילנות יצאו והלכו לכיון המעלית והרב לחץ על המעלית המקולקלת ולפתע היא נדלקת וכך ירד הרב ובירך ושוב חזר ולחץ על המעלית ושוב פעלה ועלה וחזר לחדרו, הבן אמר לאחות שב"ה הרב הלך ובירך וכבר חזרו, שאלה אותו וכיצד ירד השיב במעלית היא שאלה והרי היא מקולקלת אמר לה שהיא עבדה היא הלכה לבדוק ורואה שהמעלית מקולקלת ואינה מגיבה ורק אז התגלה כנס לעשות רצון הצדיק כדכתיב רצון יראיו יעשה.
ועוד מעשה סיפר אחיו שיבלח"ט הרה"ג גרשון אדלשטיין שליט"א שפעם באו זוג לרב לבקש ברכה שכבר שנים שלא נפקדו בזרע של קיימא, אמר להם הגר"י זצ"ל היות ויש להם צלב בבית נמנע פרי בטן, הלכו וחיפשו בכל הבית ולא מצאו חזרו לרב לספר שלא מצאו, אמר להם זה נמצא בחדר ילדים, הלכו שוב וחיפשו ומצאו משחק שמעוצב בדמות של צלב והוציאו אותו ובאותה שנה חבקו בן.

מוסר השכל:

נמצינו למדים על גדולת התורה ולומדיה ומהו כוח התורה אשר נמסר לכל עמליה שכל העמל ויגע בתורה עד שהופך להיות בן תורה זוכה לפסוק ההלכה אפילו נגד בת קול מהשמים, ולהיות שולט על הבריאה ומשועבדת לו ובכוחו לשדד מערכות, ודבריו מתקיימים כי צדיק גוזר והקב"ה מקיים, ולהוציא מכך את המתחזים למקובלים וצדיקים ומרמים את בני האדם, זאת ועוד על כל אחד להתחזק בהחזקת לומדי התורה ולהתחזק בעמלה של תורה כי היא מגנא ומצלא מכל מרעין בישין ובפרט בתקופה קשה זו שעם ישראל נמצא אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים, וכשם שבימים ההם בזמן מרדכי חזרו וקבלו עליהם התורה מרצון וזכו שנעשו להם נסים ונפלאות כך נזכה שגם בימינו יעשה איתנו נסים ונפלאות ונזכה לגאולה בקרוב ולבניין בית המקדש במהרה בימינו אמן ואמן.
פרשת תצווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד