כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המפעלים הישראליים הפסידו לאוטובוסים מסין - ויצטרפו אליהם

היצרניות הסיניות השתלטו על כמחצית משוק האוטובוסים המקומי, שזינק בכללותו בכ-50% בתוך שנה • מפעלי הארגז ומרכבים הוותיקים, שמחו נגד פתיחת השוק לסינים מחשש לאובדן עבודה, יבנו כעת מרכבים ל-150 אוטובוסים סיניים חשמליים במסגרת רכש גומלין לעסקה של אגד

אוטובוס סיני (יחצ)
אוטובוס סיני (יחצ)



שלוש שנים אחרי שיצאו בקמפיין שלילי נגד פתיחת השוק הישראלי לאוטובוסים סיניים, מפעלי הארגז ומרכבים ישתפו פעולה עם הכוח העולה מהמזרח. לראשונה, המפעלים ירכיבו בישראל אוטובוסים חשמליים על בסיס שלדות של יצרנית האוטובוסים הסינית גולדן דרגון.

במסגרת זכייתה במכרז לאספקת 92 אוטובוסים לאגד - 84 בין עירוניים ו–8 עירוניים חשמליים - התחייבה החברה הסינית להסכם גומלין בהיקף של כ–55 מיליון שקל. רובו של הסכום יושקע בשנים הקרובות בהרכבת 150 אוטובוסים חשמליים בשני המפעלים הישראליים.

בשנים האחרונות נחלש כוחם של הארגז ומרכבים, שמאז קום המדינה סיפקו את התוצרת לאגד ודן, מאוטובוסים שהורכבו על שלדות של יצרנים אירופיים. ב–2013 החל יבוא של אוטובוסים מגומרים מסין, ללא צורך בהרכבה מקומית, במחירים הנמוכים ב–20%–30% מהתוצרת האירופאית־ישראלית.

כך, בתוך זמן קצר, השתלטו הסינים על כ–45% משוק האוטובוסים הישראלי ב–2016. שתי היצרניות הסיניות המרכזיות שפועלות כיום בישראל, יוטונג וגולדן דרגון, העלו על כבישי ישראל כ–1,000 אוטובוסים בשנה שעברה — פי שניים מהמספר שמכרו ב–2015. בתוך כך, נרשם בשנה שעברה זינוק חד של 49% בשוק האוטובוסים בכללותו, שהגיע ל–2,217 אוטובוסים בתחבורה הציבורית ובענף ההסעים — על פי נתוני איגוד יבואני הרכב. חלק מהגידול נובע מתוספות השירות שהחיל משרד התחבורה, במכרזים חדשים לתחבורה ציבורית ברחבי הארץ.

אגד ודן רוכשות את הכלים לצי שלהן בתמיכת קרן הצטיידות ממשלתית, ובצד קניית הסחורה הסינית יש פוטנציאל לחיסכון של מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה. בעוד מקומם של הארגז ומרכבים נדחק הצדה, נמצא עתה פתרון שיאפשר להם להשתלב במהפכה שמתחוללת בשוק — ודווקא במימון סיני. לעת עתה, הסינים כמעט ולא מייצרים אוטובוסים חשמליים מגומרים, בניגוד לפעילותם עם אוטובוסים קונבנציונאליים. לכן, המפעלים בארץ — המשוועים למקור פרנסה — החליטו להיענות להצעה, ונציגים של גולדן דרגון ידריכו אותם כיצד להרכיב את המוצר החדש על פי המפרט הסיני.

יבואנית האוטובוסים אוטו־חן כיוונה לעסקת רכש גומלין זו עם שני המפעלים, מכיוון שהעריכה כי תתקשה לאתר די תוצרת ישראלית שתתאים עבור גולדן דרגון, שתשלים את מכסת ה–55 מיליון שקל. לעבודת נמלים מסוג זה נדרשה צ'יינה מוטורס, יבואנית יוטונג, מותג האוטובוסים המוביל בישראל ב–2016. יוטונג חתמה על הסכמי רכש גומלין עם יותר מ–50 ספקים ישראלים, ובהם יצרני גומיות, פלסטיק ומערכות חירום, לשימוש בפסי הייצור בסין.

צ'יינה מוטורס זכתה, במקביל לאוטו־חן, במכרז למכירת 170 אוטובוסים לאגד. שווי העסקה הוא 116 מיליון שקל, המשקף מחיר של כ–680 אלף שקל לאוטובוס. בין צ'יינה לבין הארגז ומרכבים שוררת מתיחות, לאחר שהמפעלים טענו ברוב חוצות כי בעלי היבואנית, יצחק קויפמן, השיג את ההיתר הרגולטורי לייבא אוטובוסים מגומרים באמצעות כוחו הפוליטי במרכז הליכוד.

עסקת אגד לרכישת 262 האוטובוסים הסיניים אושרה בשבוע שעבר על ידי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) במשרד הכלכלה. כחודשיים קודם לכן הוקפאה העסקה על ידי המשרד, בשל ליקויים שהתגלו בתוכנית לרכש הגומלין.
יוטונג אוטובוסים סין צ'יינה מוטורס אוטובוסים חשמליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד