ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

נתניהו מקדם חוק לשליטה בכלי התקשורת בישראל

החוק שמקדם נתניהו יאפשר לו שליטה פוליטית בכלל השידורים הציבוריים והמסחריים • כחלון עדיין לא התייצב בנחרצות נגד החוק, אך אמר אמש: "לא אאפשר פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות. נתניהו לא התייעץ אתי ולא קראתי את החוק"

נתניהו וכחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו וכחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שר האוצר משה כחלון רשם הישג כשסירב לתמוך בדרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את תאגיד השידור הציבורי. נתניהו ניסה גם לדחות את תחילת שידורי התאגיד, שמתוכננים ל-30 באפריל, עד לאחר חקיקת חוק חדש שיסרס את התאגיד, ושוב נתקל בהתנגדותו התקיפה של כחלון.

לפני כחצי שנה הושמעו בכנסת הערכות שלפיהן הושג "דיל" בין נתניהו לכחלון: חקיקת החוק למיסוי הדירה השלישית בתמורה להסכמת כחלון לסגירת התאגיד. מס הדירה השלישית כבר נחקק בכנסת (לאחר שכחלון איים בפירוק הקואליציה אם לא יאושר), והעתירות נגדו ממתינות כעת להכרעת בג"ץ. במקביל, נתניהו מקדם חוק שיאפשר לו שליטה פוליטית מלאה בכל השידורים הציבוריים והמסחריים. החשש הוא שהתאגיד לא ייסגר - אך יסורס.

נתניהו יצא מגדרו כדי לשכנע את כחלון לסגור את התאגיד: העניק לו חיבוק דוב, הרעיף עליו מחמאות לנוכח הנתונים הכלכליים הטובים שפורסמו באחרונה, ואפילו הזמין אותו לפני כמה שבועות לנגב חומוס במסעדה ירושלמית. אלא שהמהלכים האלה לא עזרו לו לשכנע את שר האוצר.

כחלון חייך לעברו של נתניהו באותה ארוחת חומוס, אבל משך אותו עד לרגע האחרון - שבו כבר קשה למנוע את הקמת התאגיד. הכנסת תצא בעוד עשרה ימים לפגרת פסח, וכשתחזור ב-7 במאי - התאגיד יהיה באוויר, וכבר יהיה קשה לסגור אותו.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), התריע באחרונה בפני נתניהו שהזמן אוזל, ואם רוצים לסגור את התאגיד, צריך להזדרז ולחוקק חוק חדש. אלא שכחלון דבק בסירובו. בשבועות האחרונים התקיימו גם כמה פגישות בין אנשי ראש הממשלה למשרד אוצר בסוגיית סגירת התאגיד, אבל אלה עלו בתוהו.

ביטן, שנחשב האיש החזק בקואליציה, הגיש בשנה שעברה הצעת חוק לסגירת התאגיד ולא הרפה. בשבוע שעבר הודה שהליכוד נעתר לכחלון, וויתר על סגירת התאגיד מחשש למשבר פוליטי. אבל באותה נשימה הצהיר ביטן שיוכנסו שינויים בתאגיד ובפיקוח על גופי השידור. כעת נתניהו, שהפסיד בקרב על סגירת התאגיד, מנסה להשתלט על המערכה - כלל שוק השידורים — ובתוך כך להדיח את ראשי התאגיד.

תזכיר החוק להקמת גוף רגולציה חדש שיפקח על כלל השידורים הציבוריים והמסחריים לא תואם עם משרד האוצר. בימים הקרובים ייערכו דיונים בין משרדי ראש הממשלה, התקשורת והאוצר, כדי להגיע להבנות. במשרד האוצר תומכים בהקמת רשות אחת שתופקד על כל גופי התקשורת, בדומה למודל הבריטי. בסוף השבוע עדיין לא הושגו הסכמות בין המשרדים, ולא נקבע סופית לוח הזמנים, אבל לכולם ברור שיש רצון לחוקק את החוק במהירות.

אחת ההצעות שנשקלות היא להגיש את הצעת החוק לאישור הממשלה, שתכונס השבוע רק ביום חמישי (בגלל פורים), ולהגישה לאישור הכנסת בקריאה ראשונה ביום שני הבא.

כחלון אמר אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2: "התחייבתי למנוע את סגירת התאגיד - וזה קרה. לא תהיה פגיעה בחופש הביטוי ולא בחופש העיתונות. אי־אפשר להשתלט על התקשורת. חופש העיתונות ישאר בתאגיד".

באשר לחוק הוסיף כחלון: "אין פה דרמה גדולה. נתניהו לא התייעץ אתי בעניין החוק, ולא קראתי אותו. אני לא רואה בעיה ברגולציה. ראש הממשלה אינו מנהל את התקשורת".

מסלול עוקף ועדות

בקואליציה מתכוונים להקים ועדה חדשה בכנסת בראשות ביטן, שתחוקק את החוק במהירות. בממשלה לא רוצים להעביר את הצעת החוק כנדרש לוועדת הכלכלה, המופקדת על תחומי התקשורת, מכיוון שבראשה עומד ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שעתר לבג"ץ נגד סגירת התאגיד, וגם לא לוועדת הרפורמות, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו).

ביטן אומר כי יעשה ניסיון לזרז את החקיקה לפני יציאת הכנסת לפגרת פסח ביום רביעי הבא, אך הוסיף כי לא יהיה נורא גם אם הליכי החקיקה יושלמו לאחר מכן.

לפי סעיף בהסכמים הקו­א­ליצ­יו­ניים שעליו החתים נתניהו לפני שנתיים את כל שותפיו, כל הסיעות מחויבות לתמוך ברפורמות שיציע שר התקשורת. יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, מאיים להתנגד לחוק החדש שמקדם נתניהו לנוכח אי־הקמתו של יישוב חדש למפוני עמונה, אך בליכוד מעריכים שהסוגיה עשויה להיפתר בסופו של דבר.

הצעת החוק טעונה את אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי). במשרד המשפטים נמתחת ביקורת על הצעת החוק. בנוסף, תזכיר של הצעת חוק ממשלתית מועבר למשרדי הממשלה השונים לצורך הגשת הסתייגויותיהם במשך 21 יום. בקואליציה מבינים שלא ניתן לחוקק את החוק החדש במהירות.

כחלון יכול לפעול להדיפת הפגיעה המוצעת על ידי נתניהו בתקשורת, מפני שבלעדיו אין לנתניהו קואליציה. אבל כחלון אינו מעוניין בהקדמת הבחירות, וכך גם איש מסיעות הקואליציה. בנט כבר אמר שלא מפילים ממשלה על התאגיד.

על רקע החקירות נגדו, מצבו של נתניהו עדין, בלשון המעטה. בכנסת כבר מדברים על בחירות ב–2018, ולכן לכחלון יש קלף מול נתניהו בשמירה על תקשורת עצמאית. תפקידו של כחלון כראש מפלגה וכשר האוצר אינו רק להוריד את מחירי הדיור, אלא גם לשמור על הדמוקרטיה והתקשורת.
משה כחלון בנימין נתניהו שר האוצר ראש הממשלה תאגיד השידור הציבורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד