י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ארדואן זועם; מחריף המשבר בין טורקיה והולנד

על רקע משאל העם בטורקיה, שצפוי "להמליך" את ארדואן לנשיא הכל יכול של המדינה, וההתנגדות האירופית לעריכת כנסים פוליטיים, הולך ומחריף המשבר הדיפלומטי בין טורקיה למדינות אירופה

רג'יפ טאיפ ארדואן (רויטרס)
רג'יפ טאיפ ארדואן (רויטרס)

על רקע משאל העם בטורקיה, שצפוי "להמליך" את ארדואן לנשיא הכל יכול של המדינה, וההתנגדות האירופית לעריכת כנסים פוליטיים, הולך ומחריף המשבר הדיפלומטי בין טורקיה למדינות אירופה.

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן אמר היום (ראשון) כי הולנד "תשלם את המחיר על הפגיעה במערכת היחסים בין המדינות". את הדברים אמר הנשיא הטורקי על רקע המחאה היום באיסטנבול, כשמפגין טורקי אחד לפחות פרץ לקונסוליה ההולנדית שבמקום, עלה לגג המבנה, הוריד ממנו את הדגל של הולנד והחליף אותו בזה של טורקיה.

בנין הקונסוליה היה ריק והצוות הדיפלומטי לא שהה במקום, זאת לאחר שהמבנה נסגר כבר אתמול על ידי השלטונות במדינה בשל "שיקולים ביטחוניים".

המשבר בין שתי המדינות התחיל בסוף השבוע שעבר, כאשר משלחת של אנשי ממשל טורקיים הייתה בדרכה להולנד להשתתף בעצרות פוליטיות על משאל עם שהשלטון הטורקי ערך בהולנד, במטרה לשכנע את הטורקים שחיים במדינה ההולנדית להצביע בעד החוקה החדשה שמקדם הנשיא הטורקי.

הממשלה בהולנד, כמו זו בגרמניה, טענה שהממשל הטורקי רוצה לחוקק חוקה שתעניק כוח בלתי מוגבל לארדואן והמדינה תהפוך לדיקטטורה בתחפושת של דמוקרטיה. בתגובה, ארדואן השתולל מכעס וכינה את גרמניה "מדינה שמקיימת את חוקי הנאצים". גרמניה לא נכנעה וסירבה לתת לטורקים לקיים עצרות תעמולה אצלה במדינה בפני מאות אלפי מהגרים טורקים.

כאמור, גם הולנד לא אישרה את כניסתם של פוליטיקאים טורקיים לשטחה כדי להשתתף בעצרות תמיכה בחוקה. השיא נרשם כאשר לא ניתן אישור נחיתה לשר החוץ הטורקי בהולנד.

בתגובה, שרת המשפטים הטורקית הגיעה להולנד כדי לקדם את עצרת התמיכה בארדואן, אך השלטונות ההולנדיים מנעו מהשרה לנאום בעצרות וארדואן איים על הולנד "שיהיה לכך השלכות כואבות".

גם שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, גיבה את אירועי המחאה וציין היום כי מדינתו תמשיך לנקוט בצעדים נגד הולנד כל עוד המדינה לא תתנצל. בראיון לתקשורת הוסיף השר כי מדינתו תגיב לסכסוך הדיפלומטי ב"דרכים הקשות ביותר".

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, שניצב בעצמו בפני בחירות קריטיות ביום רביעי הקרוב, גינה את הדברים בחריפות. "זו התבטאות מטורפת" אמר לעיתונאים במהלך כינוס בחירות שקיים אתמול. "אני מבין שהם כועסים, אבל זה עובר כל גבול".

בתגובה הודיע משרד החוץ הטורקי כי השגריר ההולנדי, שנמצא כעת בחופשה, אינו רצוי עוד בגבולות המדינה.
טורקיה הולנד גרמניה ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד