כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

15 מיליארד דולר: נחתמה העסקה הגדולה בתולדות ישראל

העסקה הגדולה בתולדות המשק הישראלי יוצאת לדרך: ענקית השבבים אינטל רוכשת את מניות מובילאיי הישראלית, שמפתחת טכנולוגיה לרכב האוטונומי • העסקה בפרמיה של 40% על מחיר השוק • מניית מובילאיי מזנקת בטרום מסחר

משרדי מובילאיי (יונתן זינדל, פלאש 90)
משרדי מובילאיי (יונתן זינדל, פלאש 90)



ענקית השבבים אינטל אישרה את חשיפת TheMarker מהבוקר: החברה האמריקאית נכנסת לתחום הרכב האוטונומי רוכשת את מובילאיי הישראלית ברכישה הגדולה אי פעם של חברה ישראלית. מובילאיי נסחרת לפי שווי של 10.5 מיליארד דולר, ואינטל תשלם פרמיה של 40% - שווי של 15.3 מיליארד דולר לחברה, 63.54 דולר למניה. זה השווי שיראו המשקיעים, אך בנטרול המזומן שבקופת מובילאיי - 600 מיליון דולר - תשלם אינטל 14.7 מיליארד דולר. מחיר המניה של מובילאיי עומד על 47.3 דולר לפני ההודעה.

מניית מובילאיי מזנקת ב-32% בטרום מסחר. העסקה דרושה אישור של אספת בעלי המניות של מובילאיי. כמו כן, העסקה תצטרך להיות מאושרת על ידי גופים רגולטוריים, בהם רשות ההגבלים העסקיים, ותהליך האישור צפוי לעמוד על 9 חודשים. עד אז יתנהלו שתי החברות באופן עצמאי.

מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ יגיע לישראל מחר כדי לבקר במשרדי מובילאיי ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מייסדי מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע, סמנכ"ל הטכנולוגיות, והמנכ"ל זיו אבירם, כינסו את עובדי החברה ומסרו להם כי חטיבות הרכב של אינטל יהיו כפופות לחברת מובילאיי. אבירם ושעשוע ימשיכו להוביל את החברה, והיא תשמור על המותג של מובילאיי והלוגו. לפי הערכות שהוצגו לעובדים, שוק הרכב האוטונומי יגיע ל-70 מיליארד דולר עד 2030.

מובילאיי שיושבת בירושלים, הוקמה ב-1999 על ידי אבירם ושעשוע. החברה מפתחת מערכות עזר לנהג, ועל בסיסה מפתחת טכנולוגיה לרכב אוטונומי. הפיתוחים של החברה מותקנים אצל יצרניות רכב מסורתיות, שמתחרות בענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, אפל וטסלה.

אינטל מנסה בשנים האחרונות להשיג יתרון תחרותי בתחומים חדשניים, לאחר שהפסידה את שוק הסמארטפונים למתחרה הגדולה קוואלקום. כחלק מהנסיונות הללו החלה אינטל לשתף פעולה עם מובילאיי, חברה ותיקה ומוערכת בשוק, שמאחוריה קילומטרים על גבי קילומטרים של נסיעות מבחן והתאמות טכנולוגיות. מובילאיי היא אחת מחלוצות השוק, והיא ידעה לנצל זאת כדי לטוות שיתופי פעולה עם יצרניות רכב רבות.

ביוני האחרון החלה החברה לשתף פעולה עם אינטל וב.מ.וו, והשלוש הצהירו כי יפתח רכב אוטונומי עד 2021. בנוסף, הצטרפה אינטל לפני כמה חודשים לשיתוף פעולה נוסף של החברה הישראלית, הפעם עם דלפי הבריטית. השלוש מפתחות מערכת שתוכל להשתלב במכוניות של יצרניות אחרות, שלא מפתחות בעצמן מכונית אוטונומית.

אינטל היא המעסיקה הגדולה במשק הישראלי, עם כ-10,000 עובדים. כעת תצרף החברה כמה מאות עובדים נוספים שיגיעו ממובילאיי. העסקה משמעותי מאוד עבור אינטל שנסחרת לפי שווי של 170 מיליארד דולר. בקופת המזומנים שלה יש כ-17 מיליארד דולר, ולחברה יש חוב בהיקף של 25 מיליארד דולר. בשנה האחרונה עלתה מניית אינטל ב-15%, אך בחמש השנים האחרונות עלתה בסך הכל ב-30%.

עוד לפני המכונית האוטונומית, למובילאיי יש פעילות חזקה ורווחית מפעילות מערכות עזר לנהג. הכנסותעה צמחו מ-40 מיליון דולר ב-2012 ל-358 מיליון דולר ב-2016. לפי תחזיות האנליסטים, הכנסות החברה יצמחו ב-2017 ב-40% ויסתכמו ב-500 מיליון דולר - זינוק של פי 12.5 בתוך חמש שנים או 65% בממוצע בשנה. הצמיחה המהירה הביאה את החברה לשווי של 10.5 מיליארד דולר, זינוק של 85% בהשוואה למחיר המניה בהנפקה ביולי 2014.

הרווח הנקי המתואם (Non-GAAP) הסתכם ב-173 מיליון דולר, לעומת 113 מיליון דולר ב-2015. הרווח החשבונאי (GAAP) השנתי עמד על 108 מיליון דולר, בהשוואה ל-68 מיליון דולר בשנה שלפני כן. הפער בין הרווח המתואם לחשבונאי נובע בעיקר מהוצאות על תגמול מבוסס מניות.

החברה מוכרת מערכות הן ליצרניות הרכב (77% מההכנסות), והן לכלי רכב משומשים (שאר ההכנסות). המכירות בשוק המכוניות המשומשות צומח בקצב מהיר יותר, אך הפוטנציאל מוגבל מכיוון שיותר רכבים חדשים כבר עולים על הכביש עם מערכות עזר לנהג.
מובילאיי אינטל עסקת ענק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד