י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מחקר חדש: עד 15% מהפעילות בטוויטר מיוצרת על ידי בוטים

חוקרים מאוניברסיטאות אינדיאנה ודרום קליפורניה בדקו את היקף השימוש ב"בוטים חברתיים" ברשת. "הסתמכות על מדיה חברתית הופכת אותנו פגיעים למניפולציה"

סדרת פסלונים בדמות הלוגו של טוויטר, מתוך חשבון הטוויטר של ראש העיר
סדרת פסלונים בדמות הלוגו של טוויטר, מתוך חשבון הטוויטר של ראש העיר



יותר ויותר מהתוכן במדיה החברתית מיוצר על ידי "בוטים חברתיים" ולא על ידי אנשים – טוען מחקר שפירסמו חמישה חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה ומאוניברסיטת דרום קליפורניה, לפיו בין 9% ל-15% מהפעילות בטוויטר היא של בוטים.

"בוטים חברתיים" הם למעשה חשבונות שנשלטים על ידי תוכנה, שבעזרת אלגוריתמים מייצרת תוכן ואינטראקציות. הרבה מהבוטים החברתיים מבצעים פונקציות שימושיות, נכתב במאמר, כמו הפצת חדשות ופרסומים ותיאום פעילות של מתנדבים.

החוקרים בדקו את היקף השימוש בבוטים בטוויטר, באמצעות בדיקה של 1,000 מאפיינים שהופקו ממידע נגיש לציבור וממטא-דאטה הנוגע למשתמשים: חברים בטוויטר, תוכן הציוצים והסנטימנט שלהם, דפוסי הרשת וזמן הפעילות.

מניתוח של הקשרים בין חשבונות הטוויטר, הגיעו החוקרים למסקנה כי בוטים פשוטים נוטים ליצור אינטראקציה עם בוטים שמציגים התנהגות אנושית יותר. ניתוח של זרימת התוכן חושף כי ריטוויט (ציוץ מחדש) ואזכור של מישהו (mention) הן הדרכים הנפוצות ביותר שבהן בוטים יוצרים קשר עם קבוצות היעד שלהם.

"מדיה חברתית היא כלי רב עוצמה שמחבר מיליוני אנשים ברחבי העולם", כתבו החוקרים. "הקשרים האלה יוצרים את המצע שתומך בהפצת מידע, ושבסופו של דבר משפיע על הרעיונות, החדשות והדעות שאליהם אנחנו נחשפים. לישויות הקיימות יש מוטיבציה חזקה ואמצעים טכניים לנצל לרעה את הרשתות החברתיות – החל מאנשים פרטיים שרוצים באופן מלאכותי להעלות את הפופולריות שלהם, עד ארגונים עם אג'נדה שמטרתה להשפיע על דעת הקהל.

"זה לא קשה באופן אוטומטי לסמן קבוצות יעד ספציפיות ולקדם דעות או תוכן. לכן, הסתמכות על מדיה חברתית הופכת אותנו פגיעים למניפולציה".
בוטים חברתיים אוניברסיטת אינדיאנה פעילות בטוויטר אלגוריתם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד