י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עברה בטרומית: הקלה בהגשת תביעה אזרחית מצד נפגעי תקיפה

תביעה אזרחית למתן פיצויים במקרי תקיפה דרשה עד היום חוות דעת ממומחה פרטי, מה שהפך את הפרויקט למתיש מבחינה נפשית • חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין שעברה בעצמה תקיפה, מבקשת למזער את הנזק

עברה בטרומית: הקלה בהגשת תביעה אזרחית מצד נפגעי תקיפה



הצעת חוק משמעותית של חברת הכנסת, איילת נחמיאס ורבין, עברה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית. ההצעה תייצר מנגנון שיקל על נפגעות ונפגעי עבירות תקיפה לממש את זכותם להגיש תביעות.

לפי פרסום הדברים בדף הפייסבוק הכנסת, הצעת החוק קובעת כי בעת שתוגש תביעה אזרחית בגין עבירות תקיפה (לאחר שניתן פס"ד פלילי חלוט) לא יביאו עוד הצדדים מומחים מטעמם אלא בית המשפט ימנה מומחה מטעמו שיהיה אחראי על קביעת מידת הנזק שנגרם לקורבן.

חקירות במהלך משפטים על עברות אלו, הוגדרו לא פעם, ובצדק, כתקיפה שניה – מסכת הייסורים שהקורבנות נאלצות ונאלצים לעבור היא לא אחת מבזה ומשפילה, ומשאירה אף היא צלקות.
החוק קובע שלאחר שהוכרעה אשמתו של עבריין יכולים הנפגעים לתבוע ממנו נזקים בתביעה אזרחית.

בשלב זה מתחיל חלקה השני של הסאגה. אחרי שהוכח כי התובעות והתובעים הם קורבנות של עבירות תקיפה, הם נדרשים להוכיח שהמעשה הותיר בהם נזקים פיזיים ונפשיים. לצורך קבלת פיצוי ממוני בגין הנזק, הם נדרשים ונדרשות ככל תובע אחר, לצרף לתביעתם חוות דעת מומחה. פנייה של נפגעת ונפגע עבירת תקיפה למומחה, לצורך ביצוע בדיקה נפשית או גופנית והערכה או שערוך של הנזקים, כרוכה בקשיים משמעותיים.

במצב המשפטי הקיים, רשאי כל צד להביא חוות דעת מומחה מטעמו. וכך נוצר מצב שהנפגעות והנפגעים עשויים להתבקש על ידי העבריין לעבור בדיקה נוספת על ידי מומחה מטעמו.
הצעת החוק, שעברה בתמיכת השרה איילת שקד והממשלה כולה, קובעת כי בית המשפט ימנה מומחה מטעמו, ולא תותר עוד הבאת חוות דעת מומחה מטעם מהצדדים, אלא מנימוקים מיוחדים שיירשמו.
כך, נוכל לחסוך לנתבעת את הצורך להיבדק על ידי מספר מומחים שונים ונבטיח כי המומחה יהיה אובייקטיבי.

"הכנסת עשתה היום צעד קטן שיסייע במניעת השפלתם של הקורבנות שוב ושוב", סיימה נחמיאס ורבין את הפוסט, בנימה אישית כמי שחוותה תקיפה. "אני כולי תקווה שהחוק יוביל להקלה משמעותית על הקורבנות, הן על הקשיים הנפשיים המלווים בהליך הארוך והן בכך שיפחית את כמות הזמן והמשאבים שיאלצו להשקיע בו מלכתחילה. היה לי רגע אישי קשה היום והזדמנות להיות קול לקורבנות עבירות תקיפה שלא יכלו להתגבר על אירוע התקיפה. אנחנו כאן ולא נחריש".
נפגעי תקיפה בית משפט איילת נחמיאס ורבין תביעה אזרחית עבריין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד